Växelproblem - Biltemas olja?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Martin O
Lärling
Lärling

Växelproblem - Biltemas olja?

Post by Martin O »

I söndags körde jag ett par mil med min PX200e. Jag körde rätt hårt, varvade ur och körde i hyfsade hastigheter. Det var varmt denna dag, så det var skönt att svalka av sig.
När jag var på väg hem igen blev den mer trögväxlad och ett mycket ljudligt klonk när jag lade i växlarna. Den drog inte med kopplingshandtaget inne, något jag nästan förväntat mig efter det beteendet.
Igår kollade jag oljenivån och den var ok. Ut igen på en tur i gårdagens varma väder. Jag valde en mer civiliserad körstil och allt fungerade normalt.
Jag börjar misstänka att Biltemas gräsklipparolja inte håller måttet.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Växelproblem - Biltemas olja?

Post by Hedge »

Är den specad som rak SAE30, så skall det inte vara några problem. Men visst - är det riktigt ordentligt varmt så märker man att det kan bli lite segare i växellådan. Under turen från Arkösund i söndags, så kändes det tydligt i växellådan att motorn var stekhet, plus att jag fick ett par spikningar när man gick ner på tomgång i samhällen som passerades.

Tror inte att Biltemas olja är varken bättre eller sämre i det avseendet faktiskt.

Mvh

Guran
Martin O wrote:I söndags körde jag ett par mil med min PX200e. Jag körde rätt hårt, varvade ur och körde i hyfsade hastigheter. Det var varmt denna dag, så det var skönt att svalka av sig.
När jag var på väg hem igen blev den mer trögväxlad och ett mycket ljudligt klonk när jag lade i växlarna. Den drog inte med kopplingshandtaget inne, något jag nästan förväntat mig efter det beteendet.
Igår kollade jag oljenivån och den var ok. Ut igen på en tur i gårdagens varma väder. Jag valde en mer civiliserad körstil och allt fungerade normalt.
Jag börjar misstänka att Biltemas gräsklipparolja inte håller måttet.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Men varför skall man ha en rak olja?
Multigrade oljor är ju mindre temperaturkänsliga än raka oljor, dvs de uppför sig som om man inte varmkör motorn. Så varför i hela fridens namn skall man inte använda en multigrade olja?
Det känns som att man skall diska för hand fastän att man har en diskmaskin.

Mvh,
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

PapaD wrote:Men varför skall man ha en rak olja?

Mvh,
PapaD
Undrar jag med... Körde utan problem min P200 med Shell Helix 10 - 30 i många år, sedan (utan anledning faktist) övergick jag till Motul växellådsolja för 2-t. Till min PV däremot har jag köpt Gräsklipparolja, men det beror på forumets grupptryck. :mrgreen:
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

För att motorn är byggd för det. Klart att man KAN köra på multigrade (jag har gjort det) men om det vill sig illa så kan tillsatserna i moderna oljor paja lamellerna, som är avpassade för just single grade.

Jag körde min PX på 10W-30 i flera år innan jag gick över till rak SAE30, mest för att jag inte ville riskera att steka lamellerna.

/G

PapaD wrote:Men varför skall man ha en rak olja?
Multigrade oljor är ju mindre temperaturkänsliga än raka oljor, dvs de uppför sig som om man inte varmkör motorn. Så varför i hela fridens namn skall man inte använda en multigrade olja?

Mvh,
PapaD
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Men multigrade har ju med viskositeten att göra inte hur "hal" den är, en multigrade mc-olja har ju tillsatser för att fungera med just våtkoppling. Att läsa vad man ska ha i manualen från 1962 säger ingenting idag när oljor utveckats så otroligt mycket. Om det funkar för Fritte lär de funka på alla vespor bara man ser till att inte köpa en olja anpassad för bil tex som inte har kopplingen i oljebad.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Om man nu vill exprimentera med multigrade, välj med lågt GL-värde.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

marre wrote:Men multigrade har ju med viskositeten att göra inte hur "hal" den är, en multigrade mc-olja har ju tillsatser för att fungera med just våtkoppling. Att läsa vad man ska ha i manualen från 1962 säger ingenting idag när oljor utveckats så otroligt mycket. Om det funkar för Fritte lär de funka på alla vespor bara man ser till att inte köpa en olja anpassad för bil tex som inte har kopplingen i oljebad.
Var det inte någon som köpt olja till en Smallframe från EM o fått just Motul växellådsolja för 2-t??
Oljans egenskaper är ju under en konstant utveckling till det bättre. Jag har som Marre svårt att förstå att en motors lager, kuggväxlar, packboxar etc. skulle funka bättre med underutvecklad SAE-30 bara för att det står så i en gammal handbok från den tid då SAE-30 var det enda alternativet. :smile:
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Jag säger givetvis detta bara för att irritera, det har ingenting att göra med de brända kopplingar man sett vid racingtillfällen, motorvägskörning och sånt.

En del moderna multigradeoljor funkar med lamellerna, andra gör det inte, eftersom lamellerna pajar. Theory be damned.

/G

fritte wrote:
marre wrote:Men multigrade har ju med viskositeten att göra inte hur "hal" den är, en multigrade mc-olja har ju tillsatser för att fungera med just våtkoppling. Att läsa vad man ska ha i manualen från 1962 säger ingenting idag när oljor utveckats så otroligt mycket. Om det funkar för Fritte lär de funka på alla vespor bara man ser till att inte köpa en olja anpassad för bil tex som inte har kopplingen i oljebad.
Var det inte någon som köpt olja till en Smallframe från EM o fått just Motul växellådsolja för 2-t??
Oljans egenskaper är ju under en konstant utveckling till det bättre. Jag har som Marre svårt att förstå att en motors lager, kuggväxlar, packboxar etc. skulle funka bättre med underutvecklad SAE-30 bara för att det står så i en gammal handbok från den tid då SAE-30 var det enda alternativet. :smile:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Hedge wrote:Jag säger givetvis detta bara för att irritera, det har ingenting att göra med de brända kopplingar man sett vid racingtillfällen, motorvägskörning och sånt.

En del moderna multigradeoljor funkar med lamellerna, andra gör det inte, eftersom lamellerna pajar. Theory be damned.
/G
De e klart, att välja bort alla nymodigheter är väl bekvämmare än att bara välja bort de som inte funkar, vet inte folk vilken olja de hällt i då kopplingen pajar? :sad:

undrar om Göran blir sur & låser tråden..
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Om jag inte är felinformerad så körs underutvecklade F1 motorer på underutvecklad singlegrade olja.

Multigrade/singlegrade handlar väl om värmetal och inte om tillsatser? SAE 30 cirka 5 till 30 grader C enligt min skolbok.

W talet är ju för att få rätt viskositet vintertid. W=Winter.

När kopplingen redan pajat så är det ju sent påkommet. Bättre enligt min mening att följa tillverkarens rekomendationer och köra med rätt olja hela tiden, brukar löna sig i längden.
"Bara en tanke Franke....."
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Är inte du för gammal för såna där barnsligheter?
fritte wrote:
Hedge wrote:Jag säger givetvis detta bara för att irritera, det har ingenting att göra med de brända kopplingar man sett vid racingtillfällen, motorvägskörning och sånt.

/G
De e klart, att välja bort alla nymodigheter är väl bekvämmare än att bara välja bort de som inte funkar, vet inte folk vilken olja de hällt i då kopplingen pajar? :sad:

fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Mmm....
Hedge wrote:Är inte du för gammal för såna där barnsligheter?
fritte wrote:

/G

PX125E -91 (Grisen)
Lambretta TV175 III -65 (Zebran)
PrimaV50 125 ~62? (Stålmusen)

=============================
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

patrikgrann wrote:Om jag inte är felinformerad så körs underutvecklade F1 motorer på underutvecklad singlegrade olja.
Det är en viss skillnad på motorolja i en 4-t motor o vxl-lådsolja i en 2-t, och de använder väl knappast gräsklipparolja?
patrikgrann wrote: Multigrade/singlegrade handlar väl om värmetal och inte om tillsatser? SAE 30 cirka 5 till 30 grader C enligt min skolbok.
De finns även andra tillsatser i moderna motoroljor bl.a. för att undvika sotbildning.

Jag använder Motul växellådsolja för 2-t vilket är en olja avsedd o utprovad för växellådor och borde även klara de friktionsbelägg som används i lamellerna.

Jag förstår inte argumentet att använda oljan som rekommenderas i handboken till hårdtrimmade maskiner som tävlingskörs på ett sätt som handboksförfattaren eller motortillverkaren aldrig avsåg.
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Hej!

SAE30 är en motorolja! Annars hade den hetat transmissionsolja och bör då hamnat i närheten av SAE 85.
Den olja som säljs som gräsklipparolja är en motorolja.
Vad avser tillsatser så ska dessa inte påverka viskositeten.
Och självklart kan man köra på annan olja än rak 30 olja. Finns folk som kör på Mobil 1 i sina motorer, de har dock bytt sina lameller och kör inte med kork.
Men som sagt det finns anledning till att köra på tillverkarens rekomenderade olje viskositet, kallstarts temp, arbetstemp, tätande förmåga, kylande förmåga osv....
Nä nu är det dags att gå till can-bus utbildning...
Ha en varm dag!
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

patrikgrann wrote: Men som sagt det finns anledning till att köra på tillverkarens rekomenderade olje viskositet, kallstarts temp, arbetstemp, tätande förmåga, kylande förmåga osv....
Rekommendationer vilken olja man ska ha från 60 talet är inte samma som idag, precis som jag skrev tidigare.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Det kan mycket väl stämma, Tänka sig, en vuxen karl som latjar med en förvuxen moppe.

Nej, det förstår väl alla att en herre i min ålder borde istället sitta i parken & mata duvor, gå på Bingo eller gnälla på ungdommar o påpeka för alla att det var bättre förr... :mrgreen:
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Kan du inte åstadkomma mer intressanta inlägg än du just gjort, så kanske det vore det bästa. Har du fler ovidkommande kommentarer föreslår jag att du tar det med mig per PM för att inte slaska ner tråden ytterligare.

/G
fritte wrote:
Det kan mycket väl stämma, Tänka sig, en vuxen karl som latjar med en förvuxen moppe.

Nej, det förstår väl alla att en herre i min ålder borde istället sitta i parken & mata duvor, gå på Bingo eller gnälla på ungdommar o påpeka för alla att det var bättre förr... :mrgreen:
k650
Entusiast
Entusiast

Post by k650 »

Kan man slå i tex. Biltemas mineral 15-40 mc olja utan risk för lamellerna? :?: :?:
Piaggio Skipper 172 -1994
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

k650 wrote:Kan man slå i tex. Biltemas mineral 15-40 mc olja utan risk för lamellerna? :?: :?:
det har tidigare i tråden nämnt oljor, t.ex. Motul växellådsolja och gräsklipparolja, varför inte ta nån av dessa, så blir allas liv inclusive ditt, betydligt enklare. Oljan du nämner är väl en motorolja för MC-motorer, låter inge bra..... :|
Post Reply