Placering av bensköldsemblem

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Wally
Nybörjare
Nybörjare

Placering av bensköldsemblem

Post by Wally »

Jag ska byta ut bensköldsemblemet på min V50. Det som sitter på nu är en hemmagjord variant som ser lite konstigt ut. Jag är inte helt säker på att placeringen är rätt heller. Några frågor har då dykt upp:

1. Har någon av er något bra tips på hur man skonsamt får bort klisterrester från märket?

2. Var exakt ska det nya emblemet placeras? Jag har sökt i forumet och på nätet efter mått eller en ritning men inte hittat något.

/Jocke
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Vilket emblem är det du ska ha dit - det med 70-tals-typsnittet (litet v) , eller det äldre, "skrivstilsloggan" med svängt, stort V?

Det här ser väl ganska rätt placerat ut:

Image

Den äldre är svårare att placera rätt - textens baslinje ska på nåt sätt sammanfalla med Piaggo-emblemet, och stapeln i P:et ska vara vertikal.
Slutligen ska den sitta centrerad i det fria utrymmet mellan bensköldskanten och tutkåpans kant:

Image

Se dessa som exempel - det finns säkert nån här som har de exakta måtten och mätpunkterna.

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wally
Nybörjare
Nybörjare

Post by Wally »

Bluesman wrote:Vilket emblem är det du ska ha dit - det med 70-tals-typsnittet (litet v) , eller det äldre, "skrivstilsloggan" med svängt, stort V?

/R
Det är det äldre skrivstilsemblemet. Någons som har exakta mått?
Tack Bluesman!
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Gamla klisterrester tar man bort med balsamterpentin. Ta på dig en basker och lukta som en konstnär. :grin:
Terpentin etferlämnar en fet yta, som jag brukar tvätta bort med T-röd.

Vissa klisterrester tas bäst bort med varmluftspistol. I bägge fallen kan en träspatel underlätta.

Biltema har bra trästickor jag brukar slipa till ändan på. Används till allt från att röra i färg och spackel till att skrapa ren grillen. En förpackning räcker hela livet. http://www.biltema.se/products/product. ... mId=152166
Post Reply