insug till 16:16 förgasare ?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
hampo
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 43
Joined: Fri 26 Jun 2009, 02:08
Location: Helsingborg

insug till 16:16 förgasare ?

Post by hampo »

hej är så att jag köpte en vespa 50 för en billig peng , dock saknades de förgasare och insug , till min andra vespa fick jag över en 16:16mm förgasare som jag skulle ha på den egentligen men blev inte av så tänkte ha min 16:16mm förgasare på min nya vespa !

in på sip och kolla , men hitta fan inget insug :S hittar 19:19 insug och 16:10 insug , har för mig dom hade 16:16 innan oxå när jag köpte förgasaren från sip men tydligen fins de inte där längre :S

så nu undrar jag om någon vet vart jag kan få tag i ett sånt insug ? :grin: gärna om någon har ett begangnat och sälja oxå ! :smile:
Chris_Crocko
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 47
Joined: Fri 22 May 2009, 15:24
Location: Estocolmo
Contact:

Post by Chris_Crocko »

Hej Hampo

Vi måste ju genast hjälpa dig att få ut henne på vägarna.
EM scooters har 16-16
http://www.emscooters.se/

Så även SIP men det gäller att kolla under dom V50 som hade denna bestyckning, annars filtreras dom ju bort.

http://www.sip-scootershop.com/Products ... ialSR.aspx

Ganska samma pris på bägge ställena så bara att bestämma om du vill gynna Svenska eller tyska handlare. Kan vara värt att beställa hem lite olika munstycken på en gång så att du kan få rätt bestyckning av fuggen beroende på vart den satt innan. Min V50 har oxå en lustig version av 16-16 och där satt det 35 och 48 som tydligen tidigare ägare kört orginalcylindern med men det kan ju variera. SIP har en låda med lite olika storlekar 10st för under 200-hundringen vilket blir ett helt OK st pris.

http://www.sip-scootershop.com/Products ... BLVHS.aspx

Lycka till.

Chris
hampo
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 43
Joined: Fri 26 Jun 2009, 02:08
Location: Helsingborg

Post by hampo »

Chris_Crocko wrote:Hej Hampo

Vi måste ju genast hjälpa dig att få ut henne på vägarna.
EM scooters har 16-16
http://www.emscooters.se/

Så även SIP men det gäller att kolla under dom V50 som hade denna bestyckning, annars filtreras dom ju bort.

http://www.sip-scootershop.com/Products ... ialSR.aspx

Ganska samma pris på bägge ställena så bara att bestämma om du vill gynna Svenska eller tyska handlare. Kan vara värt att beställa hem lite olika munstycken på en gång så att du kan få rätt bestyckning av fuggen beroende på vart den satt innan. Min V50 har oxå en lustig version av 16-16 och där satt det 35 och 48 som tydligen tidigare ägare kört orginalcylindern med men det kan ju variera. SIP har en låda med lite olika storlekar 10st för under 200-hundringen vilket blir ett helt OK st pris.

http://www.sip-scootershop.com/Products ... BLVHS.aspx

Lycka till.

Chris
tack så mycke ! :grin:

undrar oxå om de är något mer än packboxar , lager och packningar som bör beställas hem ?:) en kopplings avdragare funderar jag på oxå !

men några fler delar som är typiska slit delar på en vespa 50? :grin:


behöver inte vara en hel renovering med vart ända motordel utbytt , ska bara ha igång henne och köra henne medans jag fixar min pk50 !:)
Chris_Crocko
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 47
Joined: Fri 22 May 2009, 15:24
Location: Estocolmo
Contact:

Post by Chris_Crocko »

Hej igen

Glöm inte gummibälgen och aluminiumhylsan till fugge monteringen och den alltid så lättglömda filtpackningen som sitter där.

Annars så har du väl svarat på dom mesta frågorna själv, ingen jätterrenovering utan ut på vägarna. Kan vara värt att satsa på packningarna runt oljepluggar eftersom dom har e ntendens att falla i bitar om det inte varit öppnat på ett tag och lite ny olja skall hon väl få?

Kanske läge att lyfta på cylinder och topp och kolla så allt där ser schysst ut så då kan ju dom packningarna vara bra att ha om det behövs packningar där, beroende på squish. Kolla igenom vajrar så att alla ser OK ut och funkar som dom skall.

Kolla om din modell av svänghjul kräver avdragare eller om det sitter en låsring innan du beställer en sådan, fräscha brytare och ett frist stift. Sen är det förhoppningsvis bara att gasa

Chris
hampo
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 43
Joined: Fri 26 Jun 2009, 02:08
Location: Helsingborg

Post by hampo »

Chris_Crocko wrote:Hej igen

Glöm inte gummibälgen och aluminiumhylsan till fugge monteringen och den alltid så lättglömda filtpackningen som sitter där.

Annars så har du väl svarat på dom mesta frågorna själv, ingen jätterrenovering utan ut på vägarna. Kan vara värt att satsa på packningarna runt oljepluggar eftersom dom har e ntendens att falla i bitar om det inte varit öppnat på ett tag och lite ny olja skall hon väl få?

Kanske läge att lyfta på cylinder och topp och kolla så allt där ser schysst ut så då kan ju dom packningarna vara bra att ha om det behövs packningar där, beroende på squish. Kolla igenom vajrar så att alla ser OK ut och funkar som dom skall.

Kolla om din modell av svänghjul kräver avdragare eller om det sitter en låsring innan du beställer en sådan, fräscha brytare och ett frist stift. Sen är det förhoppningsvis bara att gasa

Chris
skulle du kunna länka till dem första delarna du beskrev ? förstog inte riktigt där :sad:

men iallafall så har jag lyfft på cylindern och cylindern och toppen är i ny skick :grin: kolven har en repa längst hela kolven samt att en liten liten liten bit av kolven verkar ha gått av så ny kolv och ringar blir det nog oxå! även om de kommer gå att köra på den kolven som fins , men vill ändå vara på säkra sidan !

packningen under cylindern var hård som sten typ så den får jag skrapa bort eller något och köpa en ny

olja kommer hon att få ny iallafall ! sae 30 ( gräsklippar olja ) notera jag att man skulle köra på här på forumet!

svänghjulet är avmonterat och jag tog av de lätt som fan genom att bara sätta en skruvmejsel och lägga lite tryck på svänghjulet och sen vricka på de och slå lite med handtaget på en skruvmejsel så gick det av jätte lätt ! :)

tändningen , brytare och kondensator ? såg helt okej ut men man vet ju aldrig ? men tror nog ändå de är fungerande !:)

plocka dock av tändningen och insåg sen , fan den ska ju sitta med en viss förtändning ( 19 grader om jag har hört rätt ? ) kan någon förklara hur kan räknar ut förtändningen ?

munstycke på det då? allt i motorn orginal förutom 16.16 förgasaren då och ett rör som någon idiot har kapat av slut röret ifrån själva "ljuddämparen"

köper en sats från sip såfall 50-72 i huvudmunstycke låter de vettigt ?:) tycker de låter rätt rimligt ! har några under 50 liggandes här hemma oxå om de skulle va så!

många frågor från mig :/



föresten såg att de fans ett par olika lager och packbox satser till vespa 50 på sip ? är väll " samma motor " i alla vespa 50 ?:P iallafall på lager och packboxar ?
Chris_Crocko
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 47
Joined: Fri 22 May 2009, 15:24
Location: Estocolmo
Contact:

Post by Chris_Crocko »

Hej

Här hittar du lite matnyttigt om tändinställing, testa att sök lite på forumet det mesta finns här:

http://www.scooterklubben.com/forum_new ... de=results

Här är aluminiumhylsan och fitpackningen, en ny trottelnål är en given investering om inte förgasaren är ny, brukar sitta en med svart spets som oftast är torr som bara den.

http://www.sip-scootershop.com/main/base/Results.aspx

Överst på denna sida hittar du gummibälgen som gör en mjuk upphängning i genomgången av insuget genom ramen:

http://www.sip-scootershop.com/main/base/Results.aspx

Dina munstyckes val skall nog funka bra, 35 i tomgångsmunstycket på utsidan och 45-55 som huvud borde funka.

Om du har lite tur så är det "bara" första rörbiten som är kapad, sitter en aluminiumanslutning som är separat där:

http://www.sip-scootershop.com/Products ... pecia.aspx

Annars är det dax att uppsöka en vän med svets eller skaffa ett nytt blås.

Chris
hampo
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 43
Joined: Fri 26 Jun 2009, 02:08
Location: Helsingborg

Post by hampo »

Chris_Crocko wrote:Hej

Här hittar du lite matnyttigt om tändinställing, testa att sök lite på forumet det mesta finns här:

http://www.scooterklubben.com/forum_new ... de=results

Här är aluminiumhylsan och fitpackningen, en ny trottelnål är en given investering om inte förgasaren är ny, brukar sitta en med svart spets som oftast är torr som bara den.

http://www.sip-scootershop.com/main/base/Results.aspx

Överst på denna sida hittar du gummibälgen som gör en mjuk upphängning i genomgången av insuget genom ramen:

http://www.sip-scootershop.com/main/base/Results.aspx

Dina munstyckes val skall nog funka bra, 35 i tomgångsmunstycket på utsidan och 45-55 som huvud borde funka.

Om du har lite tur så är det "bara" första rörbiten som är kapad, sitter en aluminiumanslutning som är separat där:

http://www.sip-scootershop.com/Products ... pecia.aspx

Annars är det dax att uppsöka en vän med svets eller skaffa ett nytt blås.

Chris
visst ska söka lite !:)

dina länkar verkar inte funka riktigt men är de denna du menar jag behöver http://www.sip-scootershop.com/Products ... V5090.aspx

packningen du snackar om hittar jag dock inte :S

förgasaren är sprillans ny så en ny trottelnål behövs nog inte !;P

med gummi bälg menar du denna ? http://www.sip-scootershop.com/Products ... ecial.aspx

hitta en sån där under sadlen på min vespa oxå så den bör sitta där någonstans , dock ett litet hål i min , gör de något ?

sitter 42 i de munstycket på utsidan på min förgasare och huvudmunstycke sitter 64 , köpa 35 i tomgångsmunstycke då och satsen med 50 upp till 72 eller vad det var ? tror du de kan vara något ? :smile:


asså biten som är av kapad på mitt rör är bara just dom sista 2-3 cm av röret där avgaserna kommer ut , är uppkapat till ett stort hål in i den boxen istället xD brossan som e svetsare får nog fixa det till mig ! :smile:
Chris_Crocko
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 47
Joined: Fri 22 May 2009, 15:24
Location: Estocolmo
Contact:

Post by Chris_Crocko »

dina länkar verkar inte funka riktigt men är de denna du menar jag behöver http://www.sip-scootershop.com/Products ... V5090.aspx

packningen du snackar om hittar jag dock inte :S

förgasaren är sprillans ny så en ny trottelnål behövs nog inte !;P

med gummi bälg menar du denna ? http://www.sip-scootershop.com/Products ... ecial.aspx

hitta en sån där under sadlen på min vespa oxå så den bör sitta där någonstans , dock ett litet hål i min , gör de något ?

sitter 42 i de munstycket på utsidan på min förgasare och huvudmunstycke sitter 64 , köpa 35 i tomgångsmunstycke då och satsen med 50 upp till 72

Hej
Packningen jag pratar om är den i filt som du hittar på länken du lade upp till insugshysan den vita på bilden.

Gummibälgen är bara för att skydda så ett litet hål bör inte påverka funktionen.

Bestyckningen tyder på att din förgasare nog suttit på något större än en 50cc, har du kollat vad som sitter på din V50 skall vara 38,4 mm om den är orginal. 42 kan funka i tomgången, kolla vad andra har kört för bestycking 64 som huvud kan bli lite väl fett men det är ju bra att testa sig fram tills du fått en bra balans.

Bra ställe att få en vägledning från, ändra till engelska, fyll i koden och ladda ner arket med andras set-up.

http://sfs.alexander-hepp.de/

Missade att klicka på dom specifika artiklarna därför länkarna pekade åt fanders, sorry.

Lite annan bra info finns på:

http://www.smallframes.com/

http://www.scooterhelp.com/

Chris
hampo
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 43
Joined: Fri 26 Jun 2009, 02:08
Location: Helsingborg

Post by hampo »

Chris_Crocko wrote:dina länkar verkar inte funka riktigt men är de denna du menar jag behöver http://www.sip-scootershop.com/Products ... V5090.aspx

packningen du snackar om hittar jag dock inte :S

förgasaren är sprillans ny så en ny trottelnål behövs nog inte !;P

med gummi bälg menar du denna ? http://www.sip-scootershop.com/Products ... ecial.aspx

hitta en sån där under sadlen på min vespa oxå så den bör sitta där någonstans , dock ett litet hål i min , gör de något ?

sitter 42 i de munstycket på utsidan på min förgasare och huvudmunstycke sitter 64 , köpa 35 i tomgångsmunstycke då och satsen med 50 upp till 72

Hej
Packningen jag pratar om är den i filt som du hittar på länken du lade upp till insugshysan den vita på bilden.

Gummibälgen är bara för att skydda så ett litet hål bör inte påverka funktionen.

Bestyckningen tyder på att din förgasare nog suttit på något större än en 50cc, har du kollat vad som sitter på din V50 skall vara 38,4 mm om den är orginal. 42 kan funka i tomgången, kolla vad andra har kört för bestycking 64 som huvud kan bli lite väl fett men det är ju bra att testa sig fram tills du fått en bra balans.

Bra ställe att få en vägledning från, ändra till engelska, fyll i koden och ladda ner arket med andras set-up.

http://sfs.alexander-hepp.de/

Missade att klicka på dom specifika artiklarna därför länkarna pekade åt fanders, sorry.

Lite annan bra info finns på:

http://www.smallframes.com/

http://www.scooterhelp.com/

Chris

tack så mycket ! :) förgasaren är köppt på sip och är gjord för en vespa :P vilken cc vet jag ej men när jag köppte den visste jag bara de va 16mm förgasare orginal , de va tydligen 16.10 så de blev lite fel :P

hur man ställer in en förgasare är jag ialalfall hyffsat bra på då jag har meckat med andra 2t motorer i 3 år men vill bara ha en grund för ungefär vart omkring man bör köpa munstycke lixom ! :)

tack så mycket för hjälpen , ska se om jag kan ha en fungerande motor om 2 veckor kanske ?:) om jag skickar beställning imorogn så kanske jag får den i början på nästa vecka så har jag gott om tid att mecka oxå ;D
Post Reply