Chris_Crocko wrote:Hej igen
Glöm inte gummibälgen och aluminiumhylsan till fugge monteringen och den alltid så lättglömda filtpackningen som sitter där.
Annars så har du väl svarat på dom mesta frågorna själv, ingen jätterrenovering utan ut på vägarna. Kan vara värt att satsa på packningarna runt oljepluggar eftersom dom har e ntendens att falla i bitar om det inte varit öppnat på ett tag och lite ny olja skall hon väl få?
Kanske läge att lyfta på cylinder och topp och kolla så allt där ser schysst ut så då kan ju dom packningarna vara bra att ha om det behövs packningar där, beroende på squish. Kolla igenom vajrar så att alla ser OK ut och funkar som dom skall.
Kolla om din modell av svänghjul kräver avdragare eller om det sitter en låsring innan du beställer en sådan, fräscha brytare och ett frist stift. Sen är det förhoppningsvis bara att gasa
Chris
skulle du kunna länka till dem första delarna du beskrev ? förstog inte riktigt där
men iallafall så har jag lyfft på cylindern och cylindern och toppen är i ny skick

kolven har en repa längst hela kolven samt att en liten liten liten bit av kolven verkar ha gått av så ny kolv och ringar blir det nog oxå! även om de kommer gå att köra på den kolven som fins , men vill ändå vara på säkra sidan !
packningen under cylindern var hård som sten typ så den får jag skrapa bort eller något och köpa en ny
olja kommer hon att få ny iallafall ! sae 30 ( gräsklippar olja ) notera jag att man skulle köra på här på forumet!
svänghjulet är avmonterat och jag tog av de lätt som fan genom att bara sätta en skruvmejsel och lägga lite tryck på svänghjulet och sen vricka på de och slå lite med handtaget på en skruvmejsel så gick det av jätte lätt !
tändningen , brytare och kondensator ? såg helt okej ut men man vet ju aldrig ? men tror nog ändå de är fungerande !:)
plocka dock av tändningen och insåg sen , fan den ska ju sitta med en viss förtändning ( 19 grader om jag har hört rätt ? ) kan någon förklara hur kan räknar ut förtändningen ?
munstycke på det då? allt i motorn orginal förutom 16.16 förgasaren då och ett rör som någon idiot har kapat av slut röret ifrån själva "ljuddämparen"
köper en sats från sip såfall 50-72 i huvudmunstycke låter de vettigt ?:) tycker de låter rätt rimligt ! har några under 50 liggandes här hemma oxå om de skulle va så!
många frågor från mig
föresten såg att de fans ett par olika lager och packbox satser till vespa 50 på sip ? är väll " samma motor " i alla vespa 50 ?:P iallafall på lager och packboxar ?