Syftet med Trim?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Chris_Crocko
Nybörjare
Nybörjare

Syftet med Trim?

Post by Chris_Crocko »

Hej

Med risk att bli idiotförklarad så ställer jag ändå denna fråga, varför trimmas det så mycket? Eller snarare vad är huvudsyftet med trimmandet?

Jag förstår att man vill få en V50 att pinna på lite mer, och kanske väcka liv i en trött primmy eller varför inte se till att tidiga 60-talsvespor kan må bra av att få ut 2 siffrig effekt för att orka släpa runt på passagerare eller dylikt.

Ni som håller på med racing behöver inte försvara ert intresse då jag förstår tjusningen med att se hur mycket man kan plåga en 2-taktare då det är ett intresse i sig. Men vad söker man för förbättrade egenskaper när man börjar trimma en PX 200 E motor? Jag vet inte om jag är ovanligt lycklig ägare till ett perfekt tisdags exemplar men mitt problem är snarare att 4:an väldigt sällan används i dagligt pendlande iaf.

Nu rusar jag inte fram på E4 i motorvägsfart då dom 20km/h som det går där i sthlm var en av anledningarna till att 2-takts intresset väktes till liv igen. Men min lilla Bianca skicka lätt iväg mig i 70 redan på 2:an och med lite lagom varv så är hastigheten lätt över 90 på 3:an. Nu vet jag inte om jag skall skylla på mina eminenta BIG BOY däck från korea som förra ägaren hade fått på därbak, men när man passerar 100 så känns det ju inte direkt som ett strykjärn på vägen.

Jag kan förstå att man vill ha mer acc, lite mer vrid även om min orginalbestyckade lätt hoppade upp på bakslangen när jag hämtade henne tack vare den huggande kopplingen efter att varit stående hela vintern. Så motivera mig att återuppta mina ursprungliga tankar om vassa cyllar, reedventiler och skräddarsydda burkar :grin: annars vet jag ju inte vad jag skall göra på vintrarna annat än att köpa fler vespor att väcka liv i.

Detta är en seriös fråga och ett seriöst försök att förstå om det är så att gubben i mig har fått övertaget eller att jag helt enkelt inte hänger med i debatten. Jag vill ju oxå rulla ut en bålgeting som kräver respekt vid rödljuset och som helst vill upp på slangen om man inte tyglar henne men är tveksam till om jag vill susa fram i 130+ på nån motorväg även om jag kunde. Så kryp fram med friska åsikter och uppmuntrande tillrop så att bankkontot kan tömmas och bytas mot nicasil och rostfria specialsysstem sen får ni passa er :evil:

Chris
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Vi trimmar för att det är underbarts skoj att köra snabbt med en gammal scooter!
Och låter och luktar härligt!
Ett bra trick är att ha mer än en scooter så kan originalmotorn i PXn behållas och den andra/de övriga trimmas sönder totalt
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Vill man kunna steka Harleys vid rödljusen, så räcker inte PX200-motorn till. Det är en anledning, en väldigt bra faktiskt.

Nä, men skämt åsido, ska man åka längre turer och har smak för motorvägar och mycket packning, så är det nästan ett måste att trimma om man vill kunna ligga i motorvägsfart. Och bor man i en större stad med mycket leder och hetsig trafik, så vill man också trimma för att lättare hänga med i trafikrytmen.

När jag började hålla på med scootrar var jag väldigt inne på att trimma och att det skulle gå undan. Nu är jag mer intresserad av att motorn håller ihop, drar så lite soppa som möjligt och att hinna se lite av landskapet när man åker någonstans.

Gammal återkommande sanning om trimning:

1) Pålitlig
2) Ekonomisk
3 Snabb

Vid trimning, välj -två- av ovanstående egenskaper

/Guran
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Hedge wrote:Drar så lite soppa som möjligt och att hinna se lite av landskapet när man åker någonstans.

1) Pålitlig
2) Ekonomisk
3 Snabb

/Guran
Vadå!?, 1,3L/mil är väl inte så farligt.. 8)

Alternativ 1+3 är alltid trevligast.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Ja. Idealiskt så lägger man ner de pengar som krävs för att få till både snabb och pålitlig. Dock är de flesta för snåla/lata för att bänktesta, anlita portningsproffs eller läsa sig till kunskapen själv. Då blir det 1,2 eller ännu mer troligt 2,3 som gäller.

/G
marre wrote:
Hedge wrote:Drar så lite soppa som möjligt och att hinna se lite av landskapet när man åker någonstans.

1) Pålitlig
2) Ekonomisk
3 Snabb

/Guran
Vadå!?, 1,3L/mil är väl inte så farligt.. 8)

Alternativ 1+3 är alltid trevligast.
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Petrolheads
Nybörjare
Nybörjare

Post by Petrolheads »

För att det går...

Var det bara för att åka fortare skulle jag köpa hoj, det är allt det andra - Man går ner i sin källare och mediterar lite över en filad moppecylle och funderar lite på man ska göra för att få ut det där lite extra. Kanske dreva lite, kanske avstämd pipa... Hmm får nog ta en öl och fundera lite...

Sen ger det en viss tillfredsällelse när man ligger som en snigel över styret och ser hastigheten närma sig hundra på sin Saxoped (damcykelliknande moped) från 1956. :mrgreen:
http://iloapp.petrolheads.se/data/_gall ... height=690
Chris_Crocko
Nybörjare
Nybörjare

Post by Chris_Crocko »

Hej

Jo det där med fler damer i garaget det tog väl ungefär 3 veckor att snappa upp, det är nu 3st som slåss om uppmärksamheten och färre lär det inte bli.
Den vägen som jag har till jobbet skulle ju vara radikalt kortare och snabbare om man fick nyttja cykelvägarna så det rättfärdigade en V50 och den där Lunan som aldrig fått kärlek måste ju erbjudas ett bra hem :grin:

Men nu börjar jag snegla på popolinos då konceptet med smallframe med vassare motor tilltalar mig, sen skulle det ju inte vara fel med en riktig klassiker också. Så hur det går med innehavet i framtiden är det ju ganska klart att det knappast blir färre i garaget.

Men trots att jag definitivt har hängt över styret på allt ifrån min första king victoria till hyresmoppar på greklandsemestrarna så känner jag att den lite "tyngre" PX'n känns relativt lätt med lite vind och hastigheter som börjar närma sig 3-siffrigt. Så förrutom ni duktiga trimmare som steker harleys vid trafikljusen och försöker avverka 200-400m wobblandes fram på slangen så är det mer en fråga om användbarhet om jag läser mellan radern.

Kan definitivt tänka mig att ha så där 20 kusar att leka med på PX'n för att kunna cruisa mig fram genom tillvaron när längre sträckor skall tillryggaläggas. Men när det gäller vardagsfordon så känns det som sagt mer relevant att kunna komma iväg mer kvickt när det skiftar till grönt och att kunna pinna på i 70 knyck för att hänga med i tempot utan att för den delen skruva varje dag (fast man gör det) med objekten som ändå skall skruvas på.

När det gäller smallframes så verkar det vara en djungel att välja rätt trimningsgrad för att få allt att hålla och ändå surra fram i vettigt tempo. Vad kan man förvänta sig att få ut om man ändå vill att det skall hålla åtminstone någon säsong åt gången?

Nån som har ett förslag på en vettig set-up för en primmy som skall kunna pinna på lite lagom och inte bli frånkörd i trafikljusen?

Chris
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Chris_Crocko wrote:inte bli frånkörd i trafikljusen?
Av vad?
/David
Popolino
Entusiast
Entusiast

Post by Popolino »

Börja med att kolla under "Vespa Smallframes Rules", där finns det rejält med läsning i ämnet.

T.ex.
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... light=trim

http://www.scooterklubben.com/forum_new ... light=trim
10tum
Nybörjare
Nybörjare

Post by 10tum »

Bara för att man kan är en mycket bra anlednig :twisted:

Så trimma på!
minuscola vespa
Parmakit med Hammerzombie
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Jag har en ny BMW mc som gör runt 200 knyck, en Vespa som maxar 85 och en Crescent mopedskoter som toppar 45 km/h samt en Skeppshult herrcykel med 3 växlar.. Vilken är då trevligast att åka på?
Jo, alla fyra! Alla har sin charm! Ibland är det gött att ligga och pressa på nån landsväg med bmw´n och ibland vill man bara puttra med moppen i 35km/h mellan fiskelägena.. Så trimma, det är nog inget för mig. Känns som att jag har det behöver.
/ Christian
Post Reply