Med risk att bli idiotförklarad så ställer jag ändå denna fråga, varför trimmas det så mycket? Eller snarare vad är huvudsyftet med trimmandet?
Jag förstår att man vill få en V50 att pinna på lite mer, och kanske väcka liv i en trött primmy eller varför inte se till att tidiga 60-talsvespor kan må bra av att få ut 2 siffrig effekt för att orka släpa runt på passagerare eller dylikt.
Ni som håller på med racing behöver inte försvara ert intresse då jag förstår tjusningen med att se hur mycket man kan plåga en 2-taktare då det är ett intresse i sig. Men vad söker man för förbättrade egenskaper när man börjar trimma en PX 200 E motor? Jag vet inte om jag är ovanligt lycklig ägare till ett perfekt tisdags exemplar men mitt problem är snarare att 4:an väldigt sällan används i dagligt pendlande iaf.
Nu rusar jag inte fram på E4 i motorvägsfart då dom 20km/h som det går där i sthlm var en av anledningarna till att 2-takts intresset väktes till liv igen. Men min lilla Bianca skicka lätt iväg mig i 70 redan på 2:an och med lite lagom varv så är hastigheten lätt över 90 på 3:an. Nu vet jag inte om jag skall skylla på mina eminenta BIG BOY däck från korea som förra ägaren hade fått på därbak, men när man passerar 100 så känns det ju inte direkt som ett strykjärn på vägen.
Jag kan förstå att man vill ha mer acc, lite mer vrid även om min orginalbestyckade lätt hoppade upp på bakslangen när jag hämtade henne tack vare den huggande kopplingen efter att varit stående hela vintern. Så motivera mig att återuppta mina ursprungliga tankar om vassa cyllar, reedventiler och skräddarsydda burkar

Detta är en seriös fråga och ett seriöst försök att förstå om det är så att gubben i mig har fått övertaget eller att jag helt enkelt inte hänger med i debatten. Jag vill ju oxå rulla ut en bålgeting som kräver respekt vid rödljuset och som helst vill upp på slangen om man inte tyglar henne men är tveksam till om jag vill susa fram i 130+ på nån motorväg även om jag kunde. Så kryp fram med friska åsikter och uppmuntrande tillrop så att bankkontot kan tömmas och bytas mot nicasil och rostfria specialsysstem sen får ni passa er

Chris