Cylindern sprucken i godset vid ljuddämparen - hur göra?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
zander
Drömmare
Drömmare
Posts: 1
Joined: Sun 28 Jun 2009, 01:49
Location: Uppsala

Cylindern sprucken i godset vid ljuddämparen - hur göra?

Post by zander »

Jag har en Vespa 150 GL Touring 1957.

Den fungerar men den låter mycket för cylindern är sprucken i godset vid utgången till ljuddämparen. Finns det nåt man kan göra?

Tacksam för alla svar jag kan få!
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Re: Cylindern sprucken i godset vid ljuddämparen - hur göra?

Post by blizzy »

zander wrote:Jag har en Vespa 150 GL Touring 1957.

Den fungerar men den låter mycket för cylindern är sprucken i godset vid utgången till ljuddämparen. Finns det nåt man kan göra?

Tacksam för alla svar jag kan få!
Byta cylinder? :wink:
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

här i fjärran östern skulle vi svetsa det.
Går och svesta med vanlig el-svets, vad heter det på svenskt fackspråk? Pinnasvets på skånska i allafall.

Men i Svedala kanske man vill förvärma och efterputsa lite också.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Det finns ganska mycket info på nätet om detta - sök på "svetsa gjutjärn"

Principen tycks vara att man förvärmer stycket, inte till rödglödgat som det står men i alla fall och svetsar med speciella gjutjärnselektroder. Sedan ska det svalna långsamt för att det kolhaltiga och spröda gjutjärnet inte ska spricka. Man kan även knacka lätt på svetsen direkt efter för att spänningarna ska släppa i svetsfogen.

mvh/HB (som inte testat själv...)
Post Reply