Mors!
Om man fått hit en Vespa 50 från Tyskland, vad krävs för att den ska få rulla lagligt på svenska vägar? Vilken klass blir det I eller II? Besiktning? Tacksam för svar!!
/Clater
Tysklandsimport
Tysklandsimport
/Clas
Re: Tysklandsimport
Jag är osäker på om det överhuvudtaget går att få den laglig eftersom den saknar Väg- och Vattenstyrelsens VoV-nummer stämplat i karossen. Om det går trots avsaknad av Vov-nummer så får du införskaffa en svensk vevsläng (som är betydligt mer strypt än den tyska) samt sätta på 9-tumshjul istället för de tyska 10-tumshjulen.Clater wrote:Mors!
Om man fått hit en Vespa 50 från Tyskland, vad krävs för att den ska få rulla lagligt på svenska vägar? Vilken klass blir det I eller II? Besiktning? Tacksam för svar!!
/Clater
Det enda som överhuvudtaget kan bli aktuellt är att få den klassad som klass II-moped som får gå i 30 km/h såvitt jag kan bedöma.
Om du är villig att blunda inför lagen kan jag lova dig att du bara behöver plocka hem den från Tyskland, ringa ditt försäkringsbolag och säga att du har en Vespa 50 VoV1390 som du vill försäkra. Du kommer inte att möta några problem, varken med myndigheter eller ordningsmakten på våra vägar - det kan jag lova dig.
Lycka till!
Mvh
/ Fredrik
Ja, men det kräver inregistrering som hemmabygge i så fall, om jag inte missförstått det hela. Som moped (30/45) kommer du aldrig få in den i registret.
Du kan såklart försäkra den som en svensk V50, tänk dock på att om det sker en olycka, och de kollar ramnummer och kommer fram till att det är ett oregistrerat fordon, så gäller oftast inte försäkringen...
/G
Du kan såklart försäkra den som en svensk V50, tänk dock på att om det sker en olycka, och de kollar ramnummer och kommer fram till att det är ett oregistrerat fordon, så gäller oftast inte försäkringen...
/G
Clater wrote:Tack för snabbt svar och raka besked. Verkar enklast att "se mellan fingrarna". Lagen ska ju ändå tolkas..... Rent teoretiskt: Kan man regga den som lätt MC?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Kollade med försäkringsbolaget då jag skulle försäkra min Piagio Sfera 50cc som också är Tysklandsimport. Enligt säljaren på Trygg Hansa så kan man inte vägra att försäkra moppen, men jag fick bara trafikförsäkring.
Man har även en punkt i försäkringsbrevet där det står om fordonet är trimmat eller inte. Han menade att det är polisen sak att straffa vid en ev. olycka.
Kolla för säkerhetsskull med försäkringsbolaget.
Man har även en punkt i försäkringsbrevet där det står om fordonet är trimmat eller inte. Han menade att det är polisen sak att straffa vid en ev. olycka.
Kolla för säkerhetsskull med försäkringsbolaget.