GTS 300 som första scooter?

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
Nicko35
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2009, 10:51

GTS 300 som första scooter?

Post by Nicko35 »

Efter att ha kört Ducati dom senaste 15 åren har jag helt alvarligt börjat fundera på att köpa mej en Vespa,och den jag fastnat för är GTS 300 super.Hur är den rent kvalitetsmässigt?Måste erkäna att jag inte kan mycket om scooters,förutom att jag tycker att dom är sjukt snygga.Så vad tror ni?Är GTS 300 scootern för mej?
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

Eftersom du har MC-vana sedan tidigare låter det som ett bra val. Kvaliteten är väl i stort sett bra, även om det finns detaljer (strömbrytarna på styret) som man skulle önska vore lite bättre gjorda.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
exter
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 54
Joined: Sun 29 Mar 2009, 15:48

Post by exter »

Jag är nöjd med min, men det har diskuterats på utländska forum att folk haft problem med rost på exemplar som bara varit några månader gamla. Vid nästa servicetillfälle, till hösten, ska jag få min ordentligt kollad.

Annars är jag som sagt helnöjd, räkna med att folk kommer att kolla när du kommer åkandes - det är du väl van vid när du kört Ducati.
2009 Vespa GTS 300 Super
Nicko35
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2009, 10:51

Post by Nicko35 »

Det där med rosten gör mej lite orolig,men jag tror att jag bestämt mej kommer nog att beställa redan på fredag.Det där om att folk kommer att kolla när man kommer åkande bryr jag mej inte så mycket om längre,det är faktiskt som du säger,på en Ducati med dom rätta piporna vänder sej folk alltid sej om!antar att det inte riktigt går att få till det ljudet på en vespa,eller?
User avatar
DP
Lärling
Lärling
Posts: 426
Joined: Mon 01 Oct 2007, 09:48
Location: Mosta Hill Sweden
Contact:

Post by DP »

nicko35 in da house:
på en Ducati med dom rätta piporna vänder sej folk alltid sej om!


Tillsammans med Pålle så vänder sig väl alla fjortisar vid korvmojjen efter Ducati....

Jag har en Ducati, en HD och några till hojar men jag måste säga att vart man än kommer med våran demo Vespa GTS 300ie Super så kommer folk fram och pratar "en sån hade jag när jag var ung", eller brudar som bara vill åka en sväng, jag tror att jag fått mest kommentarer på Vespan iår finns ingen Ducati som kan klå det....

Rostproblem på en ny Vespa är inget jag hört om, 300ie motorn är en fröjd att köra, våran har nu 120mil och den går bara bättre & bättre, den gör nu lätt 130kph och drar i princip ingen soppa. Just nu är den min favorit....

DP says: Med en Vespa blir det aldrig fel.......
Last edited by DP on Tue 23 Jun 2009, 19:55, edited 3 times in total.
Peter Björkdahl
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 26
Joined: Wed 02 May 2007, 20:51
Location: Sweden

Post by Peter Björkdahl »

Jag har ingen erfarenhet av Vespa men när man kliver "ner" från en motorcykel till scooter så är det bra att det finns lite ork. D v s GTS300 är nog lagom.

Sitter själv och växlar mellan Monster 750 och min BMW scooter, som väger lika mycket som Ducatin men med endast 15hkr - det blir lite klent på landsvägen men hyffsat i innerstan.


//Peter Björkdahl
mejiro
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Tue 15 Jul 2008, 09:03
Location: Stockholm

Post by mejiro »

Det där med rost kan nog hänga ihop med skötsel. På MC-parkeringen vid jobbet står en GTS 300 som är köpt i augusti 2008. Den är alltid skitig och är repad på båda sidor. Jag tror att den använts även på vintern opch att den aldrig sett insidan av ett garage. Här finns tydlig ytrost i de djupaste reporna och framförallt är avgassystemet rostangripet. Min GTS 125 är köpt i juli 2008 och det finns inte en antydan till rost någon stans. Blir den skitig torkar jag snabbt av med trasa, även avgassystemet. De repor som oundvikligt kommer (andra motorcyklar har tydligen mycket vassa utstickande delar för det är alltid på MC-parkeringen som reporna dyker upp) målar jag snabbt i med lackstift. Under de ruggigaste vintermånderna hyr jag plats i uppvärmt garage.

Kvaliten på GTS-serien upplever jag som god, om än inte perfekt. Några gummidetaljer (dämpning till fotstöd och plopp till sadelstöd) har lossnat och behövt lite kontaktlim för att sitta bättre, fukt på insidan av instrumentglaset var en lite tråkig upptäckt härom veckan och jag har inte fått ordning på att hastighetsvisaren blir lite darrig i farter över 70 kmh. Tändkabeln lossnade från tändstiftet efter någon vecka, vilket orsakade lite huvudbry innan jag upptäckte det. Allt i allt är jag dock supernöjd och man kan inte annat än att älska GTS:ens utstrålning och charm.
Nicko35
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2009, 10:51

Post by Nicko35 »

Var ligger toppfarten ungefär på GTS 300?Ska man fundera på trimning?
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

Jag hör ju helt klart att GP800 är scootern för dig!
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
User avatar
DP
Lärling
Lärling
Posts: 426
Joined: Mon 01 Oct 2007, 09:48
Location: Mosta Hill Sweden
Contact:

Post by DP »

nicko35 in da house:
Var ligger toppfarten ungefär på GTS 300?Ska man fundera på trimning?


marre in da house:
Jag hör ju helt klart att GP800 är scootern för dig!


Jaaa med en sån stekte jag av en 6-nånting Monster på E18 vid Arninge, när vi kom upp i 185kph så så vek han in i högerfilen och jag gled förbi, gissa om han gjorde en "Kalle Anka" när han såg att det var en Scooter, 200kph var en baggis och stabil som ett lok, 230kph känndes lite som om det räckte, kolla Manfreds test av den vi hade på våran demodag i senaste nummret av MC Nytt eller min här....

Toppfarten på GTS 300ie är nog 130kph, Aprilia SportCity med samma motor gör närmare 150kph men det beror på större hjul & en annan utväxling, så är topphastigheten det viktigaste är Aprilia SportCity (fråga bara våran största Innova fan här på Forumet) den ultimata scootern, kostar även nästan 20K mindre än Vespa men inget slår Vespan, den är bara helt rätt.....

DP says: Har idag åkt 12mil på Vespa 300ie, bara för att det är så jävla kul...
mejiro
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Tue 15 Jul 2008, 09:03
Location: Stockholm

Post by mejiro »

För den som inte redan har upptäckt det, kan jag tipsa om ett engelskt forum helt dedikerat år GTS-ägare. Här kan man bl.a. läsa om alla problem som man bör se upp med på GTS-serien.

http://www.gtsownersclub.co.uk/forum/viewforum.php?f=16
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Det enda problem jag haft med min är att tändkabeln lossnat från tändhatten, annars är jag mycket nöjd.

Kunde jag välja skulle jag välja 300;an då den har svarta fälgar och är lite lite vridstarkare, annars skiljer nästan inget mellan 250 och 300 (237cc resp260cc typ), så är priset mycket lägre för 250 kan det vara en idé att välja den istället.

300:an saknar även termometer och trippmätare, pakethållare är extrautrustning och instrumentpanelen är plastig och ful, andas dålig kvalitet (läs kromad plast).
mejiro
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Tue 15 Jul 2008, 09:03
Location: Stockholm

Post by mejiro »

250 är ju bara obetydligt billigare än 300. Däremot var GTS 125 hela 20 000 kr billigare än GTS 300 förra året, vilket förklarar mitt val. Dock tycker generalagenten Reinhardt att Skandinavien är för litet för en 125 cc i GTS-serien och nöjer sig med LX och S i den klassen (fast de har en betydligt svagare motor). Fast de tar tar in några få varje år, så har man tur kan man få tag på en. Förra året tog de in några tiotal varav en handfull hamnade i Sverige. Nya GTS 125 Super verkar vara en trevlig maskin, så nu är det upp till Reinhardt att våga ta in dem.
Post Reply