<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by freddarok</i>
<br />Vad sägs om att V5A2M dök upp efter V5A1M 999999? Bara en tanke! Berätta gärna om resultatet av cylinderprovet...
/Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ja, en god tanke - men jag har svårt att tänka mig att det skulle vara så enkelt. För fram till 1972 års produktion av Vespa 50 hade det endast tillverkats <font color="red">470.829 </font id="red">st Vespa 50 av olika varianter. Och som jag har förstått det, hade då redan Vespa 50 R och Special utrustats med V5A2M-motor. Så här ser produktionen ut, är dock inte helt säker på det här med motoralternativen:
<font color="red">282.298 </font id="red">st V50 N (1963-71) med V5A1M
<font color="red">69.611 </font id="red">st V50 R (1969-71) med V5A1M samt V5A2M
<font color="red">64.524 </font id="red">st V50 Special (1969-71) med V5A2M
<font color="red">3.832 </font id="red">st V50 Elestart (1969-71) med V5A1M
<font color="red">47.879 </font id="red">st V50 S (1963-71) med V5A1M (4vxl)
<font color="red">2.524 </font id="red">st V50 SS (1966-71) med V5A1M (4vxl)
<font color="red">161 </font id="red">st V50 Sprinter (1971) med V5A1M
Om min katastrofala och plötsligt uppkomna baksmälla (den kom direkt när jag vaknade...) lindras under dagen, ska jag göra ett försök att sätta på den förmodade 102 cc-cyllen. Återkommer med resultatet...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janix</i>
<br />Hej igen!
50R och 50L har komp 9:1,50N har komp 7:2 vad jag kan se.
Enligt denna länk
http://www.scooterhelp.com/scooters/V5A1T.50r.html
50S V5A2M har endast komp 7.2:1
http://www.scooterhelp.com/scooters/V5SA1T.50s.html
Mvh Janne.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ja, det står uppenbarligen så - mycket mystiskt... I o f s är det den 4-växlade motorn i V50 S som du länkar till, men det är väl också V5A1M, fast då 4-växlad med annan utväxling bara? Ursäkta en dum fråga (är tyvärr inte det där tekniska geniet som jag önskade jag var), men vad skulle det vara som ändrade kompressionen så drastiskt på i stort sett lika dana motorer? Ja, det snurrar i huvudet av betckningar, årsmodeller, motoralternativ m m just nu...
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues