Vad har jag fått tag på?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Terraplane Blues

Vad har jag fått tag på?

Post by Terraplane Blues »

Guten morgen!

Köpte på mig en Vespa 50-motor häromdagen, som till skillnad mot de andra V50-motorer jag äger (V5A1M), har ett prefix som lyder "V5A2M". Vet någon vad som skiljer dessa motorer åt, om det överhuvudtaget är någonting? Jag har blivit varse om att dessa motorer bl a satt på Vespa 50 Special. Jag har inte lyckats spåra motorns ålder, då mitt specifika motornummer inte ger någon träff på bl a scooterhelp. Hela motornumret är: <b>V5A2M *98088*</b>

Det satt även en trimcylinder på, vilken jag gissar är 125 cc (cylinderdiameter ca 55 mm). Det står ingen info på cylinderns utsida, men på toppens insida står där "91" samt en logotype, eller nå't, som jag inte kan härleda (v g se bild nedan). Vet någon? Tack på förhand!

Image

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

Guten tag Fredrik!
Som tidigare vespabegiven scooterist så har jag för mig att de där märkningarna på toppen härrör från ett DR-kit, och om diametern på 55 stämmer så rör det sig förslagsvis om deras 102 cc variant om det nu är den kortslagiga veven, men det gör det nog för visst är 125+ topparna lite större i kylflänsytan? Dock borde det stå DR typ klockan 3 om du förstår vad jag menar (där det ser ut som om du redan har varit och skrapat lite?) Motorn kommer nog från en 50r (alltså inte racer) som fr.o.m. ramnummer 752189 kom med V5A2M om jag minns rätt. Ålder vete fan men mitten av 70 kanske?

Hälningar
Fredrik (också)
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by freddarok</i>
<br />Guten tag Fredrik!
Som tidigare vespabegiven scooterist så har jag för mig att de där märkningarna på toppen härrör från ett DR-kit, och om diametern på 55 stämmer så rör det sig förslagsvis om deras 102 cc variant om det nu är den kortslagiga veven, men det gör det nog för visst är 125+ topparna lite större i kylflänsytan? Dock borde det stå DR typ klockan 3 om du förstår vad jag menar (där det ser ut som om du redan har varit och skrapat lite?) Motorn kommer nog från en 50r (alltså inte racer) som fr.o.m. ramnummer 752189 kom med V5A2M om jag minns rätt. Ålder vete fan men mitten av 70 kanske?

Hälningar
Fredrik (också)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hallo Fredrik (också)!

Tackar för upplysningarna! Det är absolut den kortslagiga veven, så det stämmer säkert med 102 cc eller något åt det hållet.

Jag torkade bort smutsen klockan tre och där har någon buse fräst bort ett lager gods, kanske för att dölja något för Farbror Blå eller liknande, vad vet jag? Man tycker ju att poliskonstapeln isåfall skulle reagera på den grova kolvdiametern istället, om de nu orkade roa sig med att skruva av toppen...

Som en parentes kan jag ju nämna det här med trim på mopeder: en god vän arbetar som polis i Malmö och han säger att mopeder överhuvudtaget inte kontrolleras längre, så som det gjordes förr i tiden, när man själv var femton (vi hade t o m våra egna konstaplar "Kling & Klang" som gömde sig i buskage och annat i jakten på mopedtrimmare, under 80-talet där jag växte upp). Fritt fram för trim, enligt honom alltså...

Motorn kan både komma från en 50r och 50Special, har jag läst mig till. Fortfarande står jag dock frågandes till de egentliga skillnaderna mellan V5A1M och V5A2M - några måste där ju vara, annars är det ju ingen vits med att döpa om motorbeteckningen, eller?

Vänliga hälsningar/Auf Wienerschnitzel

/ Fredrik (också)
janix
Entusiast
Entusiast

Post by janix »

Hej Fredrik!
Har kollat runt lite och kommit fram till att (V5A1M) har högre komp 9:1 medan (V5A2M) har 7.2:1 du kan själv kolla här länken..
http://www.scooterhelp.com/serial/ves.f ... ml#italian
Mvh Janne
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janix</i>
<br />Hej Fredrik!
Har kollat runt lite och kommit fram till att (V5A1M) har högre komp 9:1 medan (V5A2M) har 7.2:1 du kan själv kolla här länken..
http://www.scooterhelp.com/serial/ves.f ... ml#italian
Mvh Janne
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej Janne!

Tackar, men vad jag har kunnat se är dessa motorer identiska ifråga om komp, utväxling m m. Var såg du att V5A1M har komp 9:1? Vad jag har sett har båda 7.2:1. Är hundra på att svenska V5A1M har 7:1 i komp original och tar man och kollar en V50 N (som har V5A1M-motor) samt en V50 Special (har V5A2M-motor) på länken, är siffrorna/värdena helt identiska. Förvisso är dessa angivelser inte gällande för de "svenska" Vespa 50, då dessa både är motorsvagare (0,95 hkr) och har en annan utväxling än de från den utländska (2,6 hkr) marknaden.

<font color="blue">Utväxling "svensk" Vespa 50:

Vxl 1 = 1:29,57
Vxl 2 = 1:16,63
Vxl 3 = 1:10,53</font id="blue">

<font color="red">Utväxling "utländsk" Vespa 50:

Vxl 1 = 1:25,12
Vxl 2 = 1:14,13
Vxl 3 = 1:8,94</font id="red">

Mysteriet består...

Scooterhälsningar

Terraplane Blues

Förresten, vad blir följderna av att stoppa på den förmodade 102 cc-cylindern på en originalmotor utan övriga ingrepp såsom vev, primärdrev, portning, förgasare m m? Hmmm, ska faktiskt prova under morgondagen...

Scooterhälsningar

freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

Vad sägs om att V5A2M dök upp efter V5A1M 999999? Bara en tanke! Berätta gärna om resultatet av cylinderprovet...

/Fredrik
janix
Entusiast
Entusiast

Post by janix »

Hej igen!
50R och 50L har komp 9:1,50N har komp 7:2 vad jag kan se.
Enligt denna länk http://www.scooterhelp.com/scooters/V5A1T.50r.html

50S V5A2M har endast komp 7.2:1
http://www.scooterhelp.com/scooters/V5SA1T.50s.html

Mvh Janne.
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by freddarok</i>
<br />Vad sägs om att V5A2M dök upp efter V5A1M 999999? Bara en tanke! Berätta gärna om resultatet av cylinderprovet...

/Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ja, en god tanke - men jag har svårt att tänka mig att det skulle vara så enkelt. För fram till 1972 års produktion av Vespa 50 hade det endast tillverkats <font color="red">470.829 </font id="red">st Vespa 50 av olika varianter. Och som jag har förstått det, hade då redan Vespa 50 R och Special utrustats med V5A2M-motor. Så här ser produktionen ut, är dock inte helt säker på det här med motoralternativen:

<font color="red">282.298 </font id="red">st V50 N (1963-71) med V5A1M

<font color="red">69.611 </font id="red">st V50 R (1969-71) med V5A1M samt V5A2M

<font color="red">64.524 </font id="red">st V50 Special (1969-71) med V5A2M

<font color="red">3.832 </font id="red">st V50 Elestart (1969-71) med V5A1M

<font color="red">47.879 </font id="red">st V50 S (1963-71) med V5A1M (4vxl)

<font color="red">2.524 </font id="red">st V50 SS (1966-71) med V5A1M (4vxl)

<font color="red">161 </font id="red">st V50 Sprinter (1971) med V5A1M

Om min katastrofala och plötsligt uppkomna baksmälla (den kom direkt när jag vaknade...) lindras under dagen, ska jag göra ett försök att sätta på den förmodade 102 cc-cyllen. Återkommer med resultatet...

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janix</i>
<br />Hej igen!
50R och 50L har komp 9:1,50N har komp 7:2 vad jag kan se.
Enligt denna länk http://www.scooterhelp.com/scooters/V5A1T.50r.html

50S V5A2M har endast komp 7.2:1
http://www.scooterhelp.com/scooters/V5SA1T.50s.html

Mvh Janne.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ja, det står uppenbarligen så - mycket mystiskt... I o f s är det den 4-växlade motorn i V50 S som du länkar till, men det är väl också V5A1M, fast då 4-växlad med annan utväxling bara? Ursäkta en dum fråga (är tyvärr inte det där tekniska geniet som jag önskade jag var), men vad skulle det vara som ändrade kompressionen så drastiskt på i stort sett lika dana motorer? Ja, det snurrar i huvudet av betckningar, årsmodeller, motoralternativ m m just nu... :?:

Scooterhälsningar

Post Reply