Hej ny här. Har haft en Lambretta Luna sedan jag var 15 år. Den som fixade upp den sist var en gräsklippargubbe i skåne, men nu är den här med mig i Stockholm. Gasvajerniplan(eller vad den heter) gick av från själva vajern, så jag och vaktis svetsade på en ny, men den lossna, så nu: Någon kunnig som vet vilken vajer jag ska köpa, passar alla? Längd, bredd osv..? Och några heta tips hur jag ska montera den (i vilken ordning jag gör det). För jag sist, mins jag att det var mycket pill nere i själva bränsleinsläppet.
Sen undrar jag om någon har övriga tips, eller förslag på var man kan lämna in den om jag inte lyckas själv;-). Och vad det borde kosta. Mycket tacksam för svar Mvh Rebecca
Först, svetsa vajrar funkar inte, vajern är härdad o detta fördärvas vid den höga tempen vid svetning. Mjuklödning med lödtenn funkar.
Vajerdiameter 1,25 mm, nipplar för skruvning o lödning har Vespaservice o de flesta moppemeckar. Nippeln i förgasaren bör vara lödd då en skruvnippel kan lossna och åka in i motorn.
Vespaservice har nog långa vajrar med en lödnipppel på. Vajern måste smörjas innan den monteras. Ta med den gamla vajern o nipplar så dimensionerna blir rätt.
Om du frågar Vespaservice hur du skall göra får du nog råd så du kan göra det själv. Med en så gammal moppe är det bäst att gör sitt eget meckande annars döljs nöjet av servicekostnaden.
En annan lösning på ditt problem är föståss om en gentleman i skinnande rustning på en vit springare uppfattad din vädjan som "en dam i nöd" och kommer till din undsättning i full galopp o fixar vajern!
fritte in da house:
En annan lösning på ditt problem är föståss om en gentleman i skinnande rustning på en vit springare uppfattad din vädjan som "en dam i nöd" och kommer till din undsättning i full galopp o fixar vajern!
Jag köpte en ny vajer till min Luna i veckan och det finns på vespaservice EHR på Tulegatan i stan. Tala om att den skall sitta på en Luna och att förgasaren är en Dellorto SHA 12-14 så fixar dom rätt vajer åt dig, längden kan behöva justeras.
På min Luna så satt skruven som håller gasrullen mer än hårt, efter att inte ha varit loss på 40år, det är skruvat i aluminium så dom fastnar men det kanske inte är problem med din som har blivit skruvad tidigare. Försök att hålla reda på skruvnippeln uppe i handtaget så att du kan återanvända den eller köpa en likadan. Tyvärr är det inte så gott om delar till Luna och ibland är dom både svåra att få tag och dyra så var rädd om din vackra och udda scooter.
20971040 är Lambrettas reservdelsnummer på orginalvajern, om du klarar dig med att byta vajern och höljet är OK. Om du måste byta hölja oxå är det en mer omfattande operation, skruva bort mitten kåpan den långa från styret och ner till fotdelen av skölden. alla vajrarna sitter buntade med special buntband av aluminium och det är näst intill omöjligt att dra igenom nya utan att lossa denna.
Mvh
Chris
PS. om du har problem att få till det så skicka ett privat meddelande, jag bor ju oxå i sthlm. DS.