Innovaförare spekulerar eller något....

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Post by puttepj »

PapaD wrote:Jag tycker slangarna håller trycket bra nu (däcktrycket alltså). I början fick jag två punkor som jag skrev om ngnstans här på forumet, idag är jag helt säker på att det berodde på för lågt däckstryck. När poletten väl trillat ner och jag kontrollerade lufttrycket tyckte jag att jag fick fylla på en gång i veckan. Men nu håller de banne mig trycket! Lustigt...
Syret sticker ju ut före kvävet genom gummi, men det är ju mindre än en femtedel syre, det borde ju bara vara kväve kvar efter två påfyllningar. Fast det kanske bara var två gånger som trycket var lågt, jag kommer inte ihåg. Märkligt är det, har ni samma erfarenhet?
Mvh
PapaD
Min hoj tappade nästan hälften av luften under de första 6 veckorna den stod still i garaget (kallgarage vintertid). men sen har jag inte behövt fylla luft över huvud taget. Däremot kollar jag flera gånger i veckan.

/putte
Tocca
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 15
Joined: Mon 18 May 2009, 11:53

Post by Tocca »

Sålda våran andrabil idag, för 22000kr. Jag såg att Honda MC-center i Stockholm har 2008:or kvar av Innova. De ska ha 23995kr för den. Det var samma pris som nya 2008or vad jag vet.
Hur mycket prutmån tror ni de har? Funderar på att bjuda de 22000 jag fick för bilen, tror ni de nappar eller är det ett skambud?

Åker nog in på Måndag och bjuder så får vi se.
Innan midsommar ska det nog stå en Innova utanför huset iaf... fast den står nog inte där så mycket de första dagarna kanske. :grin:
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Post by puttepj »

Tocca wrote:Sålda våran andrabil idag, för 22000kr. Jag såg att Honda MC-center i Stockholm har 2008:or kvar av Innova. De ska ha 23995kr för den. Det var samma pris som nya 2008or vad jag vet.
Hur mycket prutmån tror ni de har? Funderar på att bjuda de 22000 jag fick för bilen, tror ni de nappar eller är det ett skambud?

Åker nog in på Måndag och bjuder så får vi se.
Innan midsommar ska det nog stå en Innova utanför huset iaf... fast den står nog inte där så mycket de första dagarna kanske. :grin:
Jag tycker 22k är ett rimligt bud, men du måste nog ha en del is i magen och stå på dig ganska länge innan du får ner den dit.

Jag fick ner min 2008:a till 23k och ytterligare 300:- på boxen som jag köpte samtidigt i Januari i år. Nu är jag dock inte den som någonsin klarat att göra en bra prutning och det märktes nog för mycket hur kåt jag var på att handla Innovan.

Nu är vi på väg in i andra halvan av 2009 så har du is i magen, inte är för intresserad av att få ett avslut, borde det gå.

/putte
Tocca
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 15
Joined: Mon 18 May 2009, 11:53

Post by Tocca »

Jag ska åka och kolla en begagnad 07a imorgon. Han ska ha 19000 för den. Tänkte bara höra, för säkerhets skull: Kan man se om det är en 07a och inte en äldre (tänker på insprutningen) för blotta ögat?
Inte för att jag tror det är något lurendrejeri, men bättre "safe than sorry".
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Post by puttepj »

Tocca wrote:Jag ska åka och kolla en begagnad 07a imorgon. Han ska ha 19000 för den. Tänkte bara höra, för säkerhets skull: Kan man se om det är en 07a och inte en äldre (tänker på insprutningen) för blotta ögat?
Inte för att jag tror det är något lurendrejeri, men bättre "safe than sorry".
Det finns 07 med förgasare och med insprutning. På insprutningsmodellen står det PGM FI på kåporna och du har även en kontrolllampa på instrumentpanelen som lyser en stund när du slår på tändningen. Har den det är du knappast lurad :-)

Lycka till

/putte
Tocca
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 15
Joined: Mon 18 May 2009, 11:53

Post by Tocca »

puttepj wrote:
Tocca wrote:Jag ska åka och kolla en begagnad 07a imorgon. Han ska ha 19000 för den. Tänkte bara höra, för säkerhets skull: Kan man se om det är en 07a och inte en äldre (tänker på insprutningen) för blotta ögat?
Inte för att jag tror det är något lurendrejeri, men bättre "safe than sorry".
Det finns 07 med förgasare och med insprutning. På insprutningsmodellen står det PGM FI på kåporna och du har även en kontrolllampa på instrumentpanelen som lyser en stund när du slår på tändningen. Har den det är du knappast lurad :-)

Lycka till

/putte

Ok, tackar. Ska ha hålla utkik efter det.
Tocca
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 15
Joined: Mon 18 May 2009, 11:53

Post by Tocca »

Sådär, nyss hemkommen med min nya Innova. :grin:
12mil hem, så det blev en skaplig förstatur, allting gick bra och jag är väldigt nöjd.
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Post by puttepj »

Tocca wrote:Sådär, nyss hemkommen med min nya Innova. :grin:
12mil hem, så det blev en skaplig förstatur, allting gick bra och jag är väldigt nöjd.
Vad roligt. Grattis och välkommen i gänget :-)

/putte
PapaD
Entusiast
Entusiast
Posts: 171
Joined: Mon 26 May 2008, 11:32
Location: Karlskoga

Post by PapaD »

Grattis Tocca!
Vad kul, du hade tur med vädret oxo, första sommardagen i juni när du tar din första långtur.
Är det en insprutare? Var köpte du den?

Mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Tocca
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 15
Joined: Mon 18 May 2009, 11:53

Post by Tocca »

PapaD wrote:Grattis Tocca!
Vad kul, du hade tur med vädret oxo, första sommardagen i juni när du tar din första långtur.
Är det en insprutare? Var köpte du den?

Mvh
PapaD
Det är en 2007a med insprutning, privat köpt i Märsta. Köpte den för 19500kr inklusive lås och Goretex helställ. Känns som ett bra köp, lås och ställ behövde jag iaf och det hade kostat en del att köpa separat.

Bra väder är det, perfekt timing! :grin:
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Post by puttepj »

Tocca wrote:
PapaD wrote:Grattis Tocca!
Vad kul, du hade tur med vädret oxo, första sommardagen i juni när du tar din första långtur.
Är det en insprutare? Var köpte du den?

Mvh
PapaD
Det är en 2007a med insprutning, privat köpt i Märsta. Köpte den för 19500kr inklusive lås och Goretex helställ. Känns som ett bra köp, lås och ställ behövde jag iaf och det hade kostat en del att köpa separat.

Bra väder är det, perfekt timing! :grin:
Coolt. Låter som en bra affär. Färg, mil, bilder?

/putte
Tocca
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 15
Joined: Mon 18 May 2009, 11:53

Post by Tocca »

puttepj wrote:
Tocca wrote:
PapaD wrote:Grattis Tocca!
Vad kul, du hade tur med vädret oxo, första sommardagen i juni när du tar din första långtur.
Är det en insprutare? Var köpte du den?

Mvh
PapaD
Det är en 2007a med insprutning, privat köpt i Märsta. Köpte den för 19500kr inklusive lås och Goretex helställ. Känns som ett bra köp, lås och ställ behövde jag iaf och det hade kostat en del att köpa separat.

Bra väder är det, perfekt timing! :grin:
Coolt. Låter som en bra affär. Färg, mil, bilder?

/putte
Blå, 240mil. Återkommer med bilder senare.
Försäkrade den idag, visade sig att "Motorsport och MC" var billigast (och verkar bra i övrigt också).
1311kr helförsäkring/helår blev det för mig. Bra att bo på landet ibland! :grin:
Tocca
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 15
Joined: Mon 18 May 2009, 11:53

Post by Tocca »

De två sista tankningarna har jag kollat förbrukningen. Fyller från dunken hemma och kollar vikten innan/efter (slog upp vad 1l bensin väger, och fyllde till exakt samma ställe båda gångerna).
Nu kör jag ingen stadstrafik, så jag slipper start/stopp som drar en del extra. 0.188l/mil har den dragit hittills, och då har jag ändå testat toppfart osv. Mycket imponerande!! :grin:

Den kommer nog att dra mer med kraftig motvind, eller stadskörning. Men det här är som jag kör dagligen så 0.2l/mil är nog inga problem att hålla i snitt. Mycket bättre än jag vågat hoppas på.
Fasen, nu kan man ut och nöjesåka utan att det kostar. "Jag ska bara in och handla en liter mjölk, är det något annat vi behöver... hej då". :grin: :grin:

Thomas.
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Punka

Post by puttepj »

Ja då har man fått sin första punka.

Körde en sväng på ett par mil igår utan problem. Idag när jag skulle ta ut hojen så var det platt bakdäck. Har kompressor i bilen så jag tryckte i 2.5kg i däcket men efter typ 2 minuter så var det 1 kg. Kollade ventilen men det verkar inte var något fel där.

Så det var bara att plocka loss hjulet, lägga det i bakluckan på bilen och på måndag lämnar jag in det.

Inte för att jag var speciellt orolig för att få bort hjulet, men jag körde i alla fall 'step by step' från den utförliga instruktionsboken och det var inte direkt något problem.
Vad jag konstaterade var dock att kedjan var rätt slack. Kunde nog flytta undre delen av kedjan upp och ner 5-6 cm utan minsta våld. Lite tråkigt eftersom cykeln bara har gått 150 mil sedan sista service, där man enligt boken kollar kedjespänningen. Mao ytterligare ett bevis att det är bättre att göra sin service själv.

Fråga, ni som har Innovor, hur mycket spänner ni kedjan?
Jag skulle nog vilja tolka de 35-40 mm som man föreskriver i instruktionsboken, så att man med milt våld skall kunna röra den den stäckan, mao inte fullt så mycket utan att pressa på lite. Har jag rätt eller skall den vara så lös att man kan röra den 35-40, helt utan använda någon kraft.

Hur som helst så har cykeln endast gått 550 mil och även om däcket ser helt ok ut, inga skador, inga spikar eller annat jox så börjar det nog närma sig ett komplett byte. Känns lite kort tycker jag. Hade nog räknat med att kunna klämma minst 300 mil till på det.

Jag skall lämna hjulet för rep, denna gång, men nästa gång gör jag det nog själv. Skall även fundera på att köpa en extra slang att ha till hands om och när det händer igen.

Skall bli intressant om MC-butiken dömmer ut däcket eller om man anser att man bara lagar punkan dvs byter slang och även vad det blir för kostnader.

Jag upplever också att de smala hjulen på Innovan är en ökad risk för punka, jämfört med skotrar med lite bredare radialdäck, men vad vet jag.

/putte
PapaD
Entusiast
Entusiast
Posts: 171
Joined: Mon 26 May 2008, 11:32
Location: Karlskoga

Post by PapaD »

Men Putte, du skall ju spänna kedjan varje 100 mil, det står ju i boken!
:wink:
Jag justerar den oftare, det hör till min söndagsrutin: tvätta cykeln, smörja och spänna kedjan. Då brukar jag kört mellan 20-40 mil. Jag har kört 870 mil med min nu, jag funderar ibland på hur länge den håller. Men ännu är den lätt i sina leder och passar bra i drevet. Det finns även markeringar kvar att spänna mot, när jag passerat de är väl kedjan för utdragen för att passa idrevet tänker jag. Borde i så fall hålla kanske 500 mil till.

Jag spänner den så att jag med lätt tryck (lillfinger) kan flexa den 35 mm
i avstånd nedåt och uppåt. Jag har en pinne jag ställer mot marken brevid kedjan, trycker nedåt, drar ett tuschmärke och drar sedan uppåt och drar ett nytt märke. Eftersom jag spänner kedjan så ofta kan jag använda samma markeringar så pinnen ligger tillhands i garaget.

Ibland slarvar jag dock och hoppar över kedjerutinen, som igår t.ex. När hojen inte är helt lerig känns tvättningen inte nödvändig och då hoppar jag över det. Men varje 100 mil står det i boken som sagt.

Angående däcket: vad är det för fabrikat? Jag har Metzler och mitt är finfint fortfarande. Skall kolla mönsterdjup nu när du tar upp det.

Slangbyte skall inte kosta mer än en hundring plus slang.
Mvh
PapaD
Mvh
Denny
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Post by puttepj »

Ja då är man igenom den första verkstadsrelaterade punkalagningen. Det blir nog bara en gång....

Klev in på MC-butiken i morse och bar med mig mitt punkterade hjul.
En ung men trevlig kundmottagare tog emot hjulet och frågade om jag ville ha det fixat direkt eller om det var ok i eftermiddag. Det var mer än ok med eftermiddag för mig eftersom jag skulle jobba så de lovade att ringa när hjulet var lagat igen (slangbyte).

15:30 ringde jag själv eftersom jag inte hört något och - jo det var klart, man hade bara inte hunnit ringa mig.

Tog bilen in och landade vid 16:30 och då står hjulet och lutar sig mot kunddisken. Jag konstaterade direkt att man satt på hjulet åt fel håll så att rotationsriktningspilen pekade bakåt ( ! ).

Kundmottagaren skämdes helt klart och gick in med däcket på verkstaden och talade om för mecken att han vänt det fel. Han kom ut till mig och sa att det tar max 10 minuter så vänder de på däcket.

ca 4 minuter senare var däcket tillbaka, nu rättvänt.

För detta fick jag betala 422:50 för jobbet och 70:- för slangen.
Känns inte direkt skäligt för 4 min jobb, nåja säg 10 om man skall gå in på lagret, hämta slang etc...
492:50 för en punktering på löst hjul, bäddar inte för att jag kommer tillbaka. Jag kommer att köpa på mig en slang till vardera däcket (om det nu är olika men det är det bergis inte) så byter jag själv.

Kedjan är lagom spänd nu och jag har i ren abstinens efter punkan i Fredags tagit en 3 milare i det grymt fina vädret, med Innovan.


& PapaD. Jo jag har nog läst om 100 mila intervallen för kedjespänningen men inte riktigt trott att det krävs såpass täta intervaller. Cykeln var inne på 400-mila 70 mil försent dvs vid 470 mil (fick ingen tid) och punkan fick jag vid 544 mil. Att jag skall kunna röra kedjan upp och ner ungefär det dubbla mot vad som är angivet, säger mig att man varken kollade eller justerade den vid sista servicen.

Nu är det dags att ta hand om servicen själv. Jag är ingen pedant men är rätt rädd om grejorna trots allt. Jag har en känsla av att hojen får betydligt bättre omsorg om man gör det själv och det blir en del slantar över dessutom.

Tyvärr har jag inget bra lokal att stå och jobba i så när det handlar om service på hösten så lär det inte vara så kul, men man kan göra en del på en OK-GDS eller dylikt om jag inte lyckas hysa in mig på något bättre ställe, så det ordnar sig.

/putte
PapaD
Entusiast
Entusiast
Posts: 171
Joined: Mon 26 May 2008, 11:32
Location: Karlskoga

Post by PapaD »

Jösses! Det var dyrt! Och dåligt (bakofram)... I Karlskoga tar de en hundring för att kränga på o av ett däck, jag fick betala 150:- för en lagning av ET4 (slanglös). Hutlöst pris de tog. Fast däckfirmor (som jag anlitat) är kanske billigare än HondMC i stokholm oxo?

Jag tittade på mitt bakdäck imorse och noterade att jag inte har ngt mittspår. Samma mönster, men annan dimension fram och där finns ett mittspår. Är mitt bakdäck helt utslitet alltså? Hmm... Det ser inte ut det. Vad har ni för däck, är det Metzler och skall det vara ett rakt mittspår bak?

Jag tycker du gör klokt i att serva MCn själv. Det är knäppt att det skall vara så, men i sverige är arbete generellt för dyrt att utföras av andra. Jag har börjat pruta skamlöst när jag talar med verkstäder, jag försöker sätta fast pris jämt. Nu skall jag lämna in en VW buss jag jobbat med i flera månader utan att lyckas hitta felet och jag kommer säga fem tusen, mer än så får de inte av mig. De skall hitta felet, om det finns pengar kvar att åtgärda så ok, annars får de avbryta och kontakta mig. Vi får se vad de säger.

Mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Post by puttepj »

PapaD wrote:Jösses! Det var dyrt! Och dåligt (bakofram)... I Karlskoga tar de en hundring för att kränga på o av ett däck, jag fick betala 150:- för en lagning av ET4 (slanglös). Hutlöst pris de tog. Fast däckfirmor (som jag anlitat) är kanske billigare än HondMC i stokholm oxo?

Jag tittade på mitt bakdäck imorse och noterade att jag inte har ngt mittspår. Samma mönster, men annan dimension fram och där finns ett mittspår. Är mitt bakdäck helt utslitet alltså? Hmm... Det ser inte ut det. Vad har ni för däck, är det Metzler och skall det vara ett rakt mittspår bak?

Jag tycker du gör klokt i att serva MCn själv. Det är knäppt att det skall vara så, men i sverige är arbete generellt för dyrt att utföras av andra. Jag har börjat pruta skamlöst när jag talar med verkstäder, jag försöker sätta fast pris jämt. Nu skall jag lämna in en VW buss jag jobbat med i flera månader utan att lyckas hitta felet och jag kommer säga fem tusen, mer än så får de inte av mig. De skall hitta felet, om det finns pengar kvar att åtgärda så ok, annars får de avbryta och kontakta mig. Vi får se vad de säger.

Mvh
PapaD
Jag håller med att det är svindyrt och kostnaden känns inte relevant.
Jag tvivlade inte på att jag skulle vara kapabel att byta slangen själv, men ville se om man gjorde någon form av balansering el dyl men icke. Efter att man vänt däcket på 4 minuter känns det som rent ruffel och båg att ta nästan 500:- även om slangen ingick.

Jag sitter på 2 stolar eftersom jag haft egen bilverkstad för en massa år sedan och vet att man måste sprida en massa kostnader även på korta skott annars går det inte ihop, just för att man ofta har just de korta skotten som merparten av sina dagsintäkter och då blir varje glödlampsbyte tyvärr lite orelevant prissatt :-(

Men det betyder inte att jag för den delen känner för att betala runt 100:- minuten som det här handlar om.

Jag har betalat mellan 1300:- och 1500:- för total 2 services (100, 400).
Det betyder 6:-/milen bara i service kostnad. Räknar jag med att lämna in för löpande 400-mila och tror att det handlar om ca 1500 hamnar vi på 3,75, dock inkl material.

Jag räknar med att komma ner i 1:-/milen om jag gör det själv. De delar som tillkommer över det, som kedja, koppling, däck, bromsar etc, hade i alla fall tillkommit ovanpå de 1500:-

Man skall normalt sett inte vara dumsnål med den här typen av kostnader, inte minst när det påverkar eller kan påverka garantier. Men i det här fallet handlar det om en cykel med extremt få delar, brilliant men begränsad teknik och även en hyfsat låg totalkostnad för cykeln. Jag tror därmed att det är rätt att chansa lite på bekostnad av garantin.

/putte
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Post by puttepj »

PapaD wrote:Jag tittade på mitt bakdäck imorse och noterade att jag inte har ngt mittspår. Samma mönster, men annan dimension fram och där finns ett mittspår. Är mitt bakdäck helt utslitet alltså? Hmm... Det ser inte ut det. Vad har ni för däck, är det Metzler och skall det vara ett rakt mittspår bak?
Jag har Dunlop på min Innova så det skiljer tydligen från cykel till cykel. Jag har bara mittspår på framhjulet, inte bak så jag gissar att det skall vara samma på ditt.

Var för övrigt inne på MC-varuhuset idag igen och köpte denna gång en lös slang, för nästa gång det blir en punka, så kommer jag att byta själv och då har jag slangen hemma. Den här gången kostade slangen 95:- och igår när jag betalade den i samband med att de böt den då kostade den 70:-.

Men jag orkar inte bry mig. Nu har jag en slang och det kommer hur som helst bli både billigare och kännas bättre nästa gång jag kommer att byta däck eller laga punka.

När du pratar Metzler blir jag lite nyfiken. Jag har nämligen en känsla för att just Metzler andas en helt annan kvalitet än Dunlop även om dess marknadsföring inte är lika agressiv. Skall banne mig googla och leta lite och se om man kan får tag på Metzler till den här i samma dimension via nätet. Skulle gissa att det skiljer en hel del i pris jämfört att handla över disk hos Honda.

/putte
Chris_Crocko
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 47
Joined: Fri 22 May 2009, 15:24
Location: Estocolmo
Contact:

Post by Chris_Crocko »

Hej

Bra ställe att börja leta däck på, har inte själv hunnit handla av dom men det jag läst från andra verkar bra. Schysst utbud och helt OK priser såvitt jag kan bedömma.

http://www.dapra.se/scooter.html

Mvh
Chris
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Post by puttepj »

Chris_Crocko wrote:Hej

Bra ställe att börja leta däck på, har inte själv hunnit handla av dom men det jag läst från andra verkar bra. Schysst utbud och helt OK priser såvitt jag kan bedömma.

http://www.dapra.se/scooter.html

Mvh
Chris
Hej Chris.
Fett många modeller och vettiga priser som det ser ut. Tyvärr lite dåligt på Innovans dimensioner, typ inget :-(
Men det behöver inte betyda att de inte kan ta in det så jag skall maila och kolla priser.
Men först skall jag kolla däckpriset med Honda så att jag har något att jämföra med. Idag har jag ingen aning om vad de tar, även om jag gissar att de nog tar rätt bra betalt...

Tack för tipset
/putte
PapaD
Entusiast
Entusiast
Posts: 171
Joined: Mon 26 May 2008, 11:32
Location: Karlskoga

Post by PapaD »

Mittåt: jag har dunlop.
Det är på den andra Hondan jag har som det sitter Metzler däck.

Jag kikade på kedjan imorse och kan konstatera att jag bara har ett märke kvar att spänna. Och kedjan börjar kännas glapp i bakdrevet, så jag får byta snart. Verkar vara 1000 mil den räcker för min körstil. Bakdrevet ser bra ut, hoppas framdrevet gör det likaså. Jag skall kolla i boken vilken kedja vi har, den tillverkas ju inte av Honda så jag köper den inte av dem om jag inte måste.

Mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

PapaD wrote:Och kedjan börjar kännas glapp i bakdrevet, så jag får byta snart. Verkar vara 1000 mil den räcker för min körstil.
Jaha, så då håller kedjan färre mil än en variatorrem. Det var inte vad jag hade väntat mig. Smörjer du kedjan regelbundet med rätt smörjmedel?
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
PapaD
Entusiast
Entusiast
Posts: 171
Joined: Mon 26 May 2008, 11:32
Location: Karlskoga

Post by PapaD »

Rätt smörjmedel; tja det tror jag. Vanlig kedjeolja, smörjer den oftare än rekommenderat. Det är inte ngn o-ringskedja, så det kan väl inte vara kritiskt vilken olja man har? Jag kör på grusväg så det är väl värsta tänkbara för kedjan.

Mvh,
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Post by puttepj »

PapaD wrote:Rätt smörjmedel; tja det tror jag. Vanlig kedjeolja, smörjer den oftare än rekommenderat. Det är inte ngn o-ringskedja, så det kan väl inte vara kritiskt vilken olja man har? Jag kör på grusväg så det är väl värsta tänkbara för kedjan.

Mvh,
PapaD
Nog tror jag att man bör kunna få ut mer än 1000 mil på kedjan, men det återstår självklart att se. Körstil, belastning, hur ryckigt det är pga väglag och ev körstil, påverkar säkert en hel del. Men jag säger inte att jag kommer att klara mig längre, det får framtiden utvisa.

"Den tillverkas ju inte av Honda så jag köper den inte av dem om jag inte måste" - Visdomsord. Gissar att det finns pengar att göra på just däck och kedja genom att vara prismedveten.

Dock när det gäller däck så verkar det lite halvsvårt att hitta våra dimensioner. Jag googlade en hel del i går kväll, bara på kul och det var allt annat än lätt att hitta rätt.

/putte
Post Reply