Kan någon förklara för mig varför en touring jag skruvat ihop med kapad vev och polini 177 skenar iväg på tomgång och sen dör när man trycker in choken men går helt ok med orginalförgasaren. Går alltså enbart med lite choke på annars går den inte alls. Känns som att den åtminstone borde gå på tomgång med:
55/160 lågfart
be3
160
3 varv på blandningsskruven
Jag får väl lov att kalla mig för bra på att bestycka vanliga förgasare typ phbl, koso pwk osv men denna är ett mysterium..
Förgasaren är en spaco si24/24 licenstillverkad, jag börjar misstänka att det är nåt fel på den eftersom orginalförgasaren går helt ok om än lite magert.
Drg 200
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Låter knasigt, nästan som att man måste anta att den drar tjuvluft någonstans. Tätar den nya fuggen ordentligt mot blocket?
/G
marre wrote:Kan någon förklara för mig varför en touring jag skruvat ihop med kapad vev och polini 177 skenar iväg på tomgång och sen dör när man trycker in choken men går helt ok med orginalförgasaren. Går alltså enbart med lite choke på annars går den inte alls. Känns som att den åtminstone borde gå på tomgång med:
55/160 lågfart
be3
160
3 varv på blandningsskruven
Jag får väl lov att kalla mig för bra på att bestycka vanliga förgasare typ phbl, koso pwk osv men denna är ett mysterium..
Förgasaren är en spaco si24/24 licenstillverkad, jag börjar misstänka att det är nåt fel på den eftersom orginalförgasaren går helt ok om än lite magert.
marre wrote:För intresserade kan jag nu berätta att jag lånat en si24 av en kompis (en riktig) och då fungerade den klockrent direkt. Ska bara finjustera lite nu
Hedge wrote:
Luftskruv
Påverkar vid små trottellyft upp tills strax innan halvgas.
Skruvas den in = magrare blandning
Skruvas den ut = fetare blandning
Lågfartsmunstycke (X/Y)
Genom att dela första talet i benämningen med det andra, får man det tal som avgör graden på munstycket. Ju större tal som fås, desto magrare går motorn på halvgas.
Huvudmunstycke (90 -140)
Ju större tal, desto fetare går motorn på fullgas. Skall kombineras med huvudluftmunstycke och
mittmunstycke så att övergången blir bra från mellangas till fullgas.
=======================================
Är det samma principer som gäller för en SHB förgasare?
Hedge wrote:
Luftskruv
Påverkar vid små trottellyft upp tills strax innan halvgas.
Skruvas den in = magrare blandning
Skruvas den ut = fetare blandning
Lågfartsmunstycke (X/Y)
Genom att dela första talet i benämningen med det andra, får man det tal som avgör graden på munstycket. Ju större tal som fås, desto magrare går motorn på halvgas.
Huvudmunstycke (90 -140)
Ju större tal, desto fetare går motorn på fullgas. Skall kombineras med huvudluftmunstycke och
mittmunstycke så att övergången blir bra från mellangas till fullgas.
=======================================
Är det samma principer som gäller för en SHB förgasare?
För luftskruv och huvudmunstycke, yes. Lågfart på SHB är som vanliga munstycken, större ger fetare.
freddarok wrote:
För luftskruv och huvudmunstycke, yes. Lågfart på SHB är som vanliga munstycken, större ger fetare.
OK, nu ska jag ju inte ta över SI-tråden med massa SHB men vad heter egentligen munstyckena på SHB? Huvudmunstycket inne i förgasaren och lågfartmunstycket Utanpå, men vad heter det bredvid huvud och vad har det för funktion? Jag har sett det kallas både chokemunstycke och startmunstycke
.. Var hittar jag sprängskiss över 16.10 förgasaren?
Jag har en nästan komplett SI20/17B som jag skulle behöva få fungerande (för att utesluta problem med min nuvarande förgasare) men jag verkar sakna nr 8 i skissen ovan. Munstycket som nu sitter i det hålet ligger bara där löst och det verkar som nr 8 är den del som har gängor och håller resten på plats.
Är det någon som kan berätta vad det är, ge en länk till något ställe där jag kan köpa ny, eller kanske har en till salu?
Jag har en nästan komplett SI20/17B som jag skulle behöva få fungerande (för att utesluta problem med min nuvarande förgasare) men jag verkar sakna nr 8 i skissen ovan. Munstycket som nu sitter i det hålet ligger bara där löst och det verkar som nr 8 är den del som har gängor och håller resten på plats.
Är det någon som kan berätta vad det är, ge en länk till något ställe där jag kan köpa ny, eller kanske har en till salu?
//Anders
Det du söker är luftkorrigeringsmunstycket (air corrector jet), brukar vara 160 orginal på en 20 och 24mm SI
Last edited by Johnny Sthlm on Tue 08 Feb 2011, 11:26, edited 1 time in total.
En fråga angående tomgångsmunstycket på SI
Det finns ju i ganska många storlekar. Men hur mycket överlapp gör luftskruven?
Kan man tänka sig att ett 55/160(=2.909) sträcker sig från 2.8-3.0 och man använder luftskruven som fininställning, eller kan man inte tänka så alls?
Och varför finns det flera likvärdiga? (55/160 och 48/140 tex. 2,909 respektive 2,917)
Har de fler olikheter eller är det i stort sett samma munstycke?
Har läst guiden flera gånger på både svenska och engelska men kommer inte fram till hur motorn går när den går för fett på tomgång, bara att den varvar upp när den går för snålt.
Tacksam för svar på alla dessa dumma frågor.
Johnny Sthlm wrote:
Har läst guiden flera gånger på både svenska och engelska men kommer inte fram till hur motorn går när den går för fett på tomgång, bara att den varvar upp när den går för snålt.
Tacksam för svar på alla dessa dumma frågor.
Mvh Johnny
När den går för fett på lågfart blir det lite som att åka med choke'en utdragen när den är varm. Bluddet och dålig respons. Just nu går min Rally för fett på lågfart, då går inte tomgången att justera in över huvudtaget (dvs har ingen), luftskruven är dragen i botten och lite halvbludder när man ska iväg.
/Fredrik
Jag vill minnas att jag sett en sida/forumtråd nånstans med info och bilder om hur och var man borrar extrahål i t ex en BE3 för att bygga en BE1 eller BE2. Nu har jag googlat en bra stund, men kan inte för mitt liv hitta websidan igen!
Minns inte ens vilket språk sidan var på, vilket gör sökandet aningen mer komplicerat.
Någon som har en susning om websidan/forumtråden jag pratar om?
Kan inte för mitt liv räkna ut hur luftkorrigeringsmunstycke-tabellen fungerar, men har satt samman följande grafiska visualisering av de olika munstyckenas arbetsområden...