Växelproblems

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
jensag
Drömmare
Drömmare

Växelproblems

Post by jensag »

Hej,

Jag har ibland svårt att få i växlarna på min vespa px 200 e från 86 speciellt om jag vill växla, säg från 4:an till 3:an alt. om jag stannar och har 3:an i och vill lägga i 1:an så är det ibland lite svårt att ”hitta rätt”

Tycker att det låter illa när jag växlar, liksom smäller till, eller kanske klonkar.. svårt att beskriva men det kanske är ganka vanligt på vespor?

Är växlarna dåligt justerade (vajrarna) eller kan det tyda på ett slitage i lådan? Växellådsoljan är nyligen bytt vilket resulterade att växlingarna går nu kanske något bättre.

Den har ca 1900 mil på mätaren.

Tack,
Jens
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Är Vespan nyligen inköpt? De brukar "klonka" lite vid växling o om vajrarna är ospända kan det bli lite problem med växlingen.
Spänn vajrarna, fast inte för mycket. Ta av locket till växelboxen (nedersta skruven som håller fläktkåpan) och se om allt verkar OK när du vrider i o ur växlarna. :mrgreen:
jensag
Drömmare
Drömmare

Post by jensag »

Precis, Vespan köpte jag inte allt för länge sen... det första jag gjorde var att byta oljan i växellådan :D

Jag ska kolla om vajrarna är dåligt spända! Tack för tipset

/Jens
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Man vänjer sig med att växla Vespan, det vanligaste stora problemet är när växlarna börjar att hoppa ur. :grin:
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Ibland är det att kopplingen inte kopplar ur helt och hållet som gör växlingen trög. Kolla med motorn igång och växel i att den inte försöker rulla framåt. Kopplingen ska ta ungefär när kopplingshandtaget är parallellt med gummihandtaget. Om inte vespan slutar att dra fast handtaget är fullt inne kan man behöva byta lameller då dessa blivit skeva.

mvh/HB
Post Reply