PX på blocket
-
- Entusiast
- Posts: 159
- Joined: Fri 22 May 2009, 17:15
PX på blocket
http://www.blocket.se/landskrona/Piaggi ... =23_11&w=3
"Sitter på ett effekt rör (ljuddämper)men är inte bestykkat i forgaser för denna,men det fixas med choken."
Någon som kan förklara för mig vad han menar med detta?
"Sitter på ett effekt rör (ljuddämper)men är inte bestykkat i forgaser för denna,men det fixas med choken."
Någon som kan förklara för mig vad han menar med detta?
"Sitter på ett effekt rör (ljuddämper)men är inte bestykkat i forgaser för denna,men det fixas med choken."
Med effektröret bör man bestycka om förgasaren så blandningen bli fetare.
Istället har här choken använts för att få den önskade fetare blandningen.
Korkad nödlösning som han inte skäms att skriva att han kör med.

Med effektröret bör man bestycka om förgasaren så blandningen bli fetare.
Istället har här choken använts för att få den önskade fetare blandningen.
Korkad nödlösning som han inte skäms att skriva att han kör med.


-
- Entusiast
- Posts: 159
- Joined: Fri 22 May 2009, 17:15
Hej,
det räcker med att gå upp en storlek på huvudmunstycke till Sito plus.
Alltså från 116 -> 118
(alltså, om du köper vespan, köp också ett 118-munstycke för några tior)
Såg också den annonsen om att man kan justera blandningen med choken, jätteskoj att läsa!
VH/Calle
det räcker med att gå upp en storlek på huvudmunstycke till Sito plus.
Alltså från 116 -> 118
(alltså, om du köper vespan, köp också ett 118-munstycke för några tior)
Såg också den annonsen om att man kan justera blandningen med choken, jätteskoj att läsa!
VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Istället för att gå magert går den som en potta skit hela tiden.
Undrar när 30-moppe generationen ska lära sig att det bara var Bing-förgasare som man kunde sätta ställbart munstycke på...
Använda choken - makalöst.
/G
Undrar när 30-moppe generationen ska lära sig att det bara var Bing-förgasare som man kunde sätta ställbart munstycke på...
Använda choken - makalöst.
/G
calle wrote:Hej,
det räcker med att gå upp en storlek på huvudmunstycke till Sito plus.
Alltså från 116 -> 118
(alltså, om du köper vespan, köp också ett 118-munstycke för några tior)
Såg också den annonsen om att man kan justera blandningen med choken, jätteskoj att läsa!
VH/Calle
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Tyvärr innebär ju chokningen dessutom att du inte kan avgöra hur motorn går med rätt bestyckning, det kan dölja sig tjuvluft och läckande packboxar eller annat äckel bakom "choke-justeringen" också.
Man måste fråga sig varför säljaren inte gör det triviala munstyckesbytet själv innan han säljer. Munstycke kostar typ inget och tar max en halvtimma att byta om man inte är akut oteknisk. En maskin som går bra är betydligt lättare att sälja, så varför gör han det inte? Det kanske finns en god anledning (avsaknad av mekplats eller tummar typ), men sådant gör mig misstänksam... Det kan dölja sig en helt annan sanning bakom chokningen
Prutläge?
Man måste fråga sig varför säljaren inte gör det triviala munstyckesbytet själv innan han säljer. Munstycke kostar typ inget och tar max en halvtimma att byta om man inte är akut oteknisk. En maskin som går bra är betydligt lättare att sälja, så varför gör han det inte? Det kanske finns en god anledning (avsaknad av mekplats eller tummar typ), men sådant gör mig misstänksam... Det kan dölja sig en helt annan sanning bakom chokningen

-
- Entusiast
- Posts: 159
- Joined: Fri 22 May 2009, 17:15
Tack allihopa.
Jo tanken var nog att jag skulle pruta rejält på den, kollar man på allmänskicket (Trasig sadel, någon har kladdat dit en sverigeflagga på kåporna osv) så är det ju inget fantastiskt pris. Jag hade i vilket fall som tänkt lacka om den eftersom jag vill ha svart/vit PX.
Men det är ju som ni säger, det kan dölja sig något helt annat bakom choke-manövern. Jag har inte tillräckligt med kunskaper om motorer för att kunna avgöra vad som döljer sig bakom detta. Dessutom fick jag rådet av någon på en annan tråd att akta mig för amatör-meckade grejjer och det är precis vad detta verkar vara.
Jo tanken var nog att jag skulle pruta rejält på den, kollar man på allmänskicket (Trasig sadel, någon har kladdat dit en sverigeflagga på kåporna osv) så är det ju inget fantastiskt pris. Jag hade i vilket fall som tänkt lacka om den eftersom jag vill ha svart/vit PX.
Men det är ju som ni säger, det kan dölja sig något helt annat bakom choke-manövern. Jag har inte tillräckligt med kunskaper om motorer för att kunna avgöra vad som döljer sig bakom detta. Dessutom fick jag rådet av någon på en annan tråd att akta mig för amatör-meckade grejjer och det är precis vad detta verkar vara.
-
- Entusiast
- Posts: 159
- Joined: Fri 22 May 2009, 17:15
Jag tackar för råden, efter kontakt med försäljaren visar det sig att han vill ha mer för den än jag tänker ge. Han kunde tänka sig att sänka lite men "Då fick jag vara riktigt snabb".
Yeah right, annonsen har legat inne i två månader och han har själv fått sänka priset, klart att jag måste vara snabb med sådana ingångsvärden-NOT.
När ska folk lära sig att det här med "du måste vara snabb" bara bevisar att de har något att dölja och framför allt: Det fungerar bara om du har en tveksam kund framför dig ALDRIG i skriven form där man har god tid att tänka sig för.
Sålde en båt för något år sedan, en kille hörde av sig via blocket och ville köpa båten 40.000 billigare "men då var jag tvungen att vara snabb". -Ja jäklar, det är för härligt med alla som är "Streetwise"
Yeah right, annonsen har legat inne i två månader och han har själv fått sänka priset, klart att jag måste vara snabb med sådana ingångsvärden-NOT.
När ska folk lära sig att det här med "du måste vara snabb" bara bevisar att de har något att dölja och framför allt: Det fungerar bara om du har en tveksam kund framför dig ALDRIG i skriven form där man har god tid att tänka sig för.
Sålde en båt för något år sedan, en kille hörde av sig via blocket och ville köpa båten 40.000 billigare "men då var jag tvungen att vara snabb". -Ja jäklar, det är för härligt med alla som är "Streetwise"
-
- Nybörjare
- Posts: 47
- Joined: Fri 22 May 2009, 15:24
- Location: Estocolmo
- Contact:
PX
Hej
Om du är på jakt efter PX så finns det ju betydligt bättre objekt till salu nu:
http://www.blocket.se/malmo/Vespa_PX_20 ... ?ca=11&w=3
Om du söker 200 som finns i söder
http://www.blocket.se/stockholm/Piaggio ... ?ca=11&w=3
P 200 i sthlm men förrutom lite behov av TLC så verkar priset rätt
Jag tipsade en annan köpare om en fin 125 i Övik som kom ut härom dagen men den verkar ha gått, har för mig att dom ville ha 10.500 för den.
Jag köpte min PX200 E 1986 från säljare som inte hade plats lägre, precis i bärjan av säsongen för 9,900. Pris är ju en väldigt subjektiv fråga, men så länge man får något som känns rätt för den egna plånboken och den uppför sig som man förväntar sig så är det väl bra.
Jag är långt ifrån en mästermekaniker, men har 2 projekt som säkert skulle få många att backa när dom såg dom, men jag tycker att jag fick tag på rätt objekt till ett OK pris. Om man vill göra klipp så får man vara tålmodig och inte ha bråttom å andra sidan är ju risken att dom försvinner oxå. Många förstagångsköpare verkar dra sig för att skita ner händerna vilket är förståligt men kolla in dom som har lite mer erfarenhet än er alla skruvar med både det ena och det andra på sina vespor.
Man får inte glömma att vi kör fordon som är 10-50 år gamla även de som en gång kunde serva dessa skönheter har tyvärr gått i pension eller vidareutbildat sig att byta olja och filter på nyare modeller. Det är ju riktigt belönande att köra något som man själv fått att bli bättre.
Om du är osäker på motor eller skicket så skulle jag välja ut lämpliga objekt i din närhet, använd sen matrikeln för att hitta medlemmar som har samma modell och mer erfarenhet och se om du inte kan få råd eller kanske hjälp att kolla in objektet. Det jag har snappat upp är att hjälpsamma människor finns det gott om här, och främjandet av att fler scooters rullar därute tror jag att alla ställer sig bakom.
Chris
Om du är på jakt efter PX så finns det ju betydligt bättre objekt till salu nu:
http://www.blocket.se/malmo/Vespa_PX_20 ... ?ca=11&w=3
Om du söker 200 som finns i söder
http://www.blocket.se/stockholm/Piaggio ... ?ca=11&w=3
P 200 i sthlm men förrutom lite behov av TLC så verkar priset rätt
Jag tipsade en annan köpare om en fin 125 i Övik som kom ut härom dagen men den verkar ha gått, har för mig att dom ville ha 10.500 för den.
Jag köpte min PX200 E 1986 från säljare som inte hade plats lägre, precis i bärjan av säsongen för 9,900. Pris är ju en väldigt subjektiv fråga, men så länge man får något som känns rätt för den egna plånboken och den uppför sig som man förväntar sig så är det väl bra.
Jag är långt ifrån en mästermekaniker, men har 2 projekt som säkert skulle få många att backa när dom såg dom, men jag tycker att jag fick tag på rätt objekt till ett OK pris. Om man vill göra klipp så får man vara tålmodig och inte ha bråttom å andra sidan är ju risken att dom försvinner oxå. Många förstagångsköpare verkar dra sig för att skita ner händerna vilket är förståligt men kolla in dom som har lite mer erfarenhet än er alla skruvar med både det ena och det andra på sina vespor.
Man får inte glömma att vi kör fordon som är 10-50 år gamla även de som en gång kunde serva dessa skönheter har tyvärr gått i pension eller vidareutbildat sig att byta olja och filter på nyare modeller. Det är ju riktigt belönande att köra något som man själv fått att bli bättre.
Om du är osäker på motor eller skicket så skulle jag välja ut lämpliga objekt i din närhet, använd sen matrikeln för att hitta medlemmar som har samma modell och mer erfarenhet och se om du inte kan få råd eller kanske hjälp att kolla in objektet. Det jag har snappat upp är att hjälpsamma människor finns det gott om här, och främjandet av att fler scooters rullar därute tror jag att alla ställer sig bakom.
Chris
-
- Entusiast
- Posts: 159
- Joined: Fri 22 May 2009, 17:15
Hej Chris!
Det är även min uppfattning att det finns gott om hjälpsamma personer här. Allt jag lärt mig om Vespa (jobbar på det) har jag läst mig till här och fått hjälp med av hyggligt folk här på forumet. Fritte har varit en veritabel guldgruva.
Att folk är rädda för att skitta ner händerna återspeglar vårt samhälle där man hellre köper nytt än reparerar (Det blir många gånger t om billigare så). Jag är själv värdelös vad gäller motorer och mekanik, jag har dock hört att PX,orna är lättmekade och jag är fast besluten att lära mig.
Tydligen finns det en vespaklubb i det närliggande Lund (jag har dock inte lyckats hitta någon hemsida än) där jag säkert kan lära mig lite.
P200 i Nacka var superintressant för mig, när jag dock började räkna på vad det skulle kosta att ta sig dit/hyra bil/släp osv blev det inte så bra pris. En vespa till så bra pris blir säkert såld hyfsat snabbt så en sådan manöver hade fått gå undan.
PX200 i Malmö verkar jättefin och jag ska nog åka och kolla på den. Det är dock så att Min drömvespa är svart/vit. Alltså känns det mer motiverat att köpa en lite billigare/skabbigare och sedan lacka om den som man själv vill ha den. Den har dessutom 3500 mil på mätaren vilket iof är helt ok men något mer än vad de jag sett på blocket till det priset har.
Sen är det så att jag håller på för fullt att ta mitt mc-kort så det är ingen ko på isen.
Du ska ha tusen tack för omtanken och de goda råden.
Förresten vad betyder TLC? =)
Det är även min uppfattning att det finns gott om hjälpsamma personer här. Allt jag lärt mig om Vespa (jobbar på det) har jag läst mig till här och fått hjälp med av hyggligt folk här på forumet. Fritte har varit en veritabel guldgruva.
Att folk är rädda för att skitta ner händerna återspeglar vårt samhälle där man hellre köper nytt än reparerar (Det blir många gånger t om billigare så). Jag är själv värdelös vad gäller motorer och mekanik, jag har dock hört att PX,orna är lättmekade och jag är fast besluten att lära mig.
Tydligen finns det en vespaklubb i det närliggande Lund (jag har dock inte lyckats hitta någon hemsida än) där jag säkert kan lära mig lite.
P200 i Nacka var superintressant för mig, när jag dock började räkna på vad det skulle kosta att ta sig dit/hyra bil/släp osv blev det inte så bra pris. En vespa till så bra pris blir säkert såld hyfsat snabbt så en sådan manöver hade fått gå undan.
PX200 i Malmö verkar jättefin och jag ska nog åka och kolla på den. Det är dock så att Min drömvespa är svart/vit. Alltså känns det mer motiverat att köpa en lite billigare/skabbigare och sedan lacka om den som man själv vill ha den. Den har dessutom 3500 mil på mätaren vilket iof är helt ok men något mer än vad de jag sett på blocket till det priset har.
Sen är det så att jag håller på för fullt att ta mitt mc-kort så det är ingen ko på isen.
Du ska ha tusen tack för omtanken och de goda råden.
Förresten vad betyder TLC? =)
-
- Nybörjare
- Posts: 47
- Joined: Fri 22 May 2009, 15:24
- Location: Estocolmo
- Contact:
Medlem?
Hej
Anar att du inte är medlem i SSK ännu, säkert något du bara glömt eller inte hunnit med ännu annars hade du gjort som jag, gått in och sökt på medlemmar boendes i din närhet.
Ser tyvärr inte i din profil vart din brevlåda bor men här kommer lite tips på lämpliga kontaktvägar:
Vespa Club Lund
Kontaktperson: Dag Gülich
Telefon: 046 – 126121
E-post: dag.lena@telia.com
Helsingborg
King Scooters
Kontaktperson: Carlmagnus Johansson
E-post: info@carlmagnus.com
Hemsida: www.carlmagnus.com/king/
Malmö
Lambretta Club Malmö*
Kontaktperson: Olof Fransson
Telefon: 070 - 3985315
E-post: ts1@lambrettaclub.tk
Hemsida: http://lc.mille.nu
Alla kanske inte är helt hemma på ju PX200 modellen men dom känner säkert till någon som är. Jag gillar ditt resonemang med att acceptera ett objekt istället för något som kom från fabriken igår, dok riskerar jag väl att skjuta mitt eget resonemang i sank när jag säger att köp något som är OK så du får en chans att njuta lite innan skruvandet tar vid.
Jag är en obotlig optimist men ibland så får man ju lite för det oxå, idag hostade min Luna igång efter 20år på en loge men det kommer krävas mycket TLC (Tender Love and Care) innan hon är klar. Jag tycker att du skall hålla dig till planen, köp något som är besiktigat och ser och låter schysst sen njut av sommaren innan du hunnit säga Vespa är det höst igen och gott om tid att skruva.
En Vespa är relativt enkel att plocka ned för lackering sen när du droppat motor och försett dig med nya lager och packningssatser så bjuder du över någon erfaren ny vän från skooterklubben som hjälper dig med att riva motorn första gången. På så sätt så är både din sommar säkrad och din fritid i vinter. Tanken är lite lika med min som helst skall rulla ut i trevligt two tone med dock gräddvit med röda detaljer och enkelsadlar för att få en pålitligt långfärds hoj men med så klassiskt utseende som möjligt.
Lycka till
Chris
Anar att du inte är medlem i SSK ännu, säkert något du bara glömt eller inte hunnit med ännu annars hade du gjort som jag, gått in och sökt på medlemmar boendes i din närhet.
Ser tyvärr inte i din profil vart din brevlåda bor men här kommer lite tips på lämpliga kontaktvägar:
Vespa Club Lund
Kontaktperson: Dag Gülich
Telefon: 046 – 126121
E-post: dag.lena@telia.com
Helsingborg
King Scooters
Kontaktperson: Carlmagnus Johansson
E-post: info@carlmagnus.com
Hemsida: www.carlmagnus.com/king/
Malmö
Lambretta Club Malmö*
Kontaktperson: Olof Fransson
Telefon: 070 - 3985315
E-post: ts1@lambrettaclub.tk
Hemsida: http://lc.mille.nu
Alla kanske inte är helt hemma på ju PX200 modellen men dom känner säkert till någon som är. Jag gillar ditt resonemang med att acceptera ett objekt istället för något som kom från fabriken igår, dok riskerar jag väl att skjuta mitt eget resonemang i sank när jag säger att köp något som är OK så du får en chans att njuta lite innan skruvandet tar vid.
Jag är en obotlig optimist men ibland så får man ju lite för det oxå, idag hostade min Luna igång efter 20år på en loge men det kommer krävas mycket TLC (Tender Love and Care) innan hon är klar. Jag tycker att du skall hålla dig till planen, köp något som är besiktigat och ser och låter schysst sen njut av sommaren innan du hunnit säga Vespa är det höst igen och gott om tid att skruva.
En Vespa är relativt enkel att plocka ned för lackering sen när du droppat motor och försett dig med nya lager och packningssatser så bjuder du över någon erfaren ny vän från skooterklubben som hjälper dig med att riva motorn första gången. På så sätt så är både din sommar säkrad och din fritid i vinter. Tanken är lite lika med min som helst skall rulla ut i trevligt two tone med dock gräddvit med röda detaljer och enkelsadlar för att få en pålitligt långfärds hoj men med så klassiskt utseende som möjligt.
Lycka till
Chris
-
- Entusiast
- Posts: 159
- Joined: Fri 22 May 2009, 17:15