Lås till primavera?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
maximus
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Lås till primavera?

Post by maximus »

Hej!

vad använder ni för lås till era mc-vespor?
Skall det vara klass 4 eller räcker klass 3?
Har någon tips på ställe som säljer nödvändig kedja samt lås till bra pris i Stockholm?

Tacksam för svar.

Mvh Mattias
Mattias
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Jag ringde mitt försäkringsbolag (Trygg Hansa) härom året och de sa att klass 3 dög utmärkt till mina MC-vespor. Jag frågade inte om moppar, men jag antog att det var samma. Dock var det två år sedan, så du kanske ska kolla igen med ditt försäkringsbolag.

En klass fyra-kätting väger ju lika mycket som jag typ, så jag håller mig till klass tre iallafall. Har ett (moppaklassat) bygellås genom fälgen fram, en klass 3 ABUS 2.5-meters med löpögla runt benskölden med klass 3 ABUS (sea and snow) hänglås + kapell och styrlåset förstås. Flickvännen har en stävögla att låsa kättingen i, finns på bild i någon av trådarna jag länkat till nedan.

Kätting och lås kan man köpa lite varstans, men den långa ABUS'en brukar inte finnas överallt. Jag har köpt mina på MC-boden vid Lindhagensplan. Köpte också en på billigaste nätbutiken jag hittade, med frakt tjänade jag 50 kr jämfört med MC-boden på lås och kätting. Leveranstid en månad... Efter det hostar jag det extra för att köpa lås i butik...

Fler låstips finns på forumet och i något inte alltför gammalt nummer av scooteristen (om du är medlem kan du läsa den som PDF). Länkar till några trådar som är bra på detta forum:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... .php?t=718
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... .php?t=151
[url]ttp://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=2322[/url]
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=1016

Hoppas detta hjälper!
maximus
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by maximus »

Tack Bufflig!

Det var snabbt svarat, skall läsa dessa länkar samt ta kontakt med ett försäkringbolag, har ingen försäkring ännu, vespan har ej varit besiktigad på ca 15 år samt varit ur registret så jag saknar registreringsskylt, har dock fått ok från vägverket vad gäller ursprungskontrollen. vet ej om jag kan försäkra innan besiktningen.

Mvh Mattias
Mattias
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

maximus wrote:vet ej om jag kan försäkra innan besiktningen.

Mvh Mattias
Det är väl ett krav för att köra till SB? :sad:
maximus
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by maximus »

Hej Fritte!

Jag får väl ta den på släp, är dock inte riktigt där ännu.

Ha det bra.

Mattias
Mattias
Fredrick
Lärling
Lärling

Post by Fredrick »

enligt mitt bolag och mina papper så behöver jag inte låsa min då det inte finns något riktigt lås eller sätt att låsa primavera/popolino veteranvespor

så jag låser med styrlås och med en sådan liten låskrok som ett spädbarn antagligen kan ta bort.

hur skall man annars låsa om man inte kan släpa med sig jättekätting överallt?
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Fredrick
Lärling
Lärling

Post by Fredrick »

men självklart skall man försöka låsa vespan ordetligt, så skaffa en monsterkätting á la abus eller liknande och deras tyngsta lås och ha det på hemmaplan så är du iallafall "säker" där du parkerar mest och längst.
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Samma här. Har mina försäkrade hos Bilsport & MC, och enligt dem är scootrarna ett undantag från deras vanliga regler eftersom det inte finns något sätt att låsa dem med ett godkänt lås utan att borra hål någonstans eller modifiera på annat sätt.

Vill man inte borra, svetsa eller liknande kan en riktigt lång kätting runt typ fotplattan som man sedan säkrar i en stolpe eller något funka men det är svårt att hitta så långa som är godkända. Och sedan måste man ju hitta en stolpe eller liknande att parkera vid också... :wink:
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Om man inte vill borra några håll funkar det även med ett bygellås under styret som lås till en kätting så att man kan låsa fast scooter till en stolpe osv.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
maximus
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by maximus »

Hej allihopa!

Tack för alla bra tips, skall skaffa en lång abuskedja som jag drar runt fotbrädan samt fäster i betongväggen då den står i garaget.
Tänkte även försäkra min hos bilsport men först måste den besiktigas.

Tack för alla svar

Mvh Mattias
Mattias
Post Reply