Vespa GS 150 1955, VS1
amen vaf, har du köpt ett stöd ända från italien? Du kunde väl har frågat mig först( stödmedlem i skrotsamlarklubben sedan allt för länge)! Jag har några liggandes....
Blir ystert glad av att tänka på den fina slutmontering av myspinaler som väntas! Lycka till!
Blir ystert glad av att tänka på den fina slutmontering av myspinaler som väntas! Lycka till!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Använde du/lackeraren PPG färg för 15005, dvs PIA 105? Du kallade den visst tidigare grigio metallizzato och Colore Amico kallar den grigio alluminio, men det är samma färg?
Undrar och frågar för att vi någon dag kommer att måla om vår GS. GS:n är nu målad i en blandning av två Volvogråa enligt rekommendation. Vid ommålningen vill vi givetvis få tag på rätt kulör. Jämfört med Tamas GS är vår tydligt mörkare.
Undrar och frågar för att vi någon dag kommer att måla om vår GS. GS:n är nu målad i en blandning av två Volvogråa enligt rekommendation. Vid ommålningen vill vi givetvis få tag på rätt kulör. Jämfört med Tamas GS är vår tydligt mörkare.
När jag lackade min 50:a köpte jag MaxMeyer-färg (cellulosa) via Tyskland (stoffi's), men i år ville de inte skicka. Tydligen har det hänt att burkar har exploderat.
Jag testade sedan med att låta blanda till samma gröna färg (fast Lechler) och den blev exakt likadan så jag kände mig ändå ganska trygg med att inte välja MaxMeyer den här gången.
Min lackerare (som säljer Lechler-färg) hade tre recept på GS150 "Grigio - Vespa GS" kod: 1220/M resp 1228/M, ett daterat 56 och ett 60 samt då 105. Jag använde 56-receptet och cellulosafärg.
Jag hade originallackerade VS1-delar att jämföra med och de stämmer väl överens, däremot är de mycket ljusare än en reservdelskåpa (VS5) som jag hittade hos EHR.
Skulle tro att färgreceptet har ändrats mellan 55-61.
Hos Lechler finns Piaggiofärgen 105 förresten i tre varianter, varav en heter 105/55 Grigio Azzurro, 55-61, på de andra står det att de används från och med 1975 (!), så jag passade mig för den.
Det är ju rätt vanskligt med färg, men jag tycker nog att jag har gjort så gott jag har kunnat.
Köpte Tamas MaxMeyer?
/P
Jag testade sedan med att låta blanda till samma gröna färg (fast Lechler) och den blev exakt likadan så jag kände mig ändå ganska trygg med att inte välja MaxMeyer den här gången.
Min lackerare (som säljer Lechler-färg) hade tre recept på GS150 "Grigio - Vespa GS" kod: 1220/M resp 1228/M, ett daterat 56 och ett 60 samt då 105. Jag använde 56-receptet och cellulosafärg.
Jag hade originallackerade VS1-delar att jämföra med och de stämmer väl överens, däremot är de mycket ljusare än en reservdelskåpa (VS5) som jag hittade hos EHR.
Skulle tro att färgreceptet har ändrats mellan 55-61.
Hos Lechler finns Piaggiofärgen 105 förresten i tre varianter, varav en heter 105/55 Grigio Azzurro, 55-61, på de andra står det att de används från och med 1975 (!), så jag passade mig för den.
Det är ju rätt vanskligt med färg, men jag tycker nog att jag har gjort så gott jag har kunnat.
Köpte Tamas MaxMeyer?
/P
Last edited by Paka on Mon 01 Jun 2009, 19:20, edited 1 time in total.
Det finns en kille på tyska forumet som ordnar färger åt folk, och han kan till och med ta fram "gammaldags" metallicfärg, alltså som inte har ett separat skikt av klarlack på. Titta här (kräver att man kan lite tyska): http://www.germanscooterforum.de/GSF_Sp ... 82367.html
-Niklas
-Niklas
Vespa SS 220 -65
Maicoletta 250 -56
Dürkopp Diana TSE 200 -60
Maicoletta 250 -56
Dürkopp Diana TSE 200 -60
Duh! Jag har ingen klarlack ovanpå cellulosafärgen.
Om man använder klarlack måste man blanda i matteringsmedel (15-20%) om det ska likna originalfärgen. (Jag gjorde det på min 51:a)
Jag har läst det där och det är intressant läsning, men han kan ju inte ens få tag i cellulosa (nitro) utan förespråkar nån annan lösning.
/P
Om man använder klarlack måste man blanda i matteringsmedel (15-20%) om det ska likna originalfärgen. (Jag gjorde det på min 51:a)
Jag har läst det där och det är intressant läsning, men han kan ju inte ens få tag i cellulosa (nitro) utan förespråkar nån annan lösning.
/P
Intressant, din tank är tydligen av annan form än våran. Tydligen har Piaggio ändrat den (också) med åren. Vår är en sådan där slät och fortsätter enligt ramens mjuka linjer. Och metall"remmarna" på sadelns överdrag river i lacken. Tydligen ett planeringsfel, för så gjorde det på Tamas GS också.
Tamas färgval kommer jag inte mera ihåg. Men han förklarade en massa om nyansernas problematik!
Men vi snurrade väldigt mycket runt vår GS som alltså blev presenterad för Tamas (och hans GS).
Kommer ihåg att jag läst om att det funnits två färgvarianter för GS:n. Vår är en tidig 60:a, så det är väl den senare färgen då...
Tamas färgval kommer jag inte mera ihåg. Men han förklarade en massa om nyansernas problematik!

Kommer ihåg att jag läst om att det funnits två färgvarianter för GS:n. Vår är en tidig 60:a, så det är väl den senare färgen då...
Den andra augusti förra året la du upp första bilden i den här tråden - av en massa måttligt ihophållen rost som kanske varit en vesparam... ...och nu - lite mer än tio månader senare - postar du en film där du kör maskinen i perfekt renoverat orginalskick!Paka wrote:http://www.youtube.com/watch?v=nJ2eZ4ZWqDM
/P
Det är bara så extremt otroligt imponerande att superlativen inte räcker till

Suveränt jobbat!
-
- Administrator