Vespa GS 150 1955, VS1

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

amen vaf, har du köpt ett stöd ända från italien? Du kunde väl har frågat mig först( stödmedlem i skrotsamlarklubben sedan allt för länge)! Jag har några liggandes....
Blir ystert glad av att tänka på den fina slutmontering av myspinaler som väntas! Lycka till!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Yster och yster, men visst ska det bli extra kul med Scooterpremiären i Sthlm!
För att likt Ola L strö salt i såren; svingkåpan fanns hos mig...
Betänk att k-rl-f-n (Paka, alltså) hittade Vespan i slutet av juli 2008!
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Svingkåpan tar jag gärna en titt på.
Och Ola, är du säker på att det är stöd till GS VS1-3? Skicka gärna en bild om du rotar bland grejera.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Äntligen är alla delar hemma. Montering, montering, montering.
Image
/P
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Paka wrote:Äntligen är alla delar hemma. Montering, montering, montering.
Image
/P
härligt!
Federico
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Ny kabelstam. Ja, ny och ny, gissar att den har legat på hyllan i femtio år...
Image
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Image

Image
Image
Tack för styrlåset, Henrik!
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Image
Image
Image
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Använde du/lackeraren PPG färg för 15005, dvs PIA 105? Du kallade den visst tidigare grigio metallizzato och Colore Amico kallar den grigio alluminio, men det är samma färg?

Undrar och frågar för att vi någon dag kommer att måla om vår GS. GS:n är nu målad i en blandning av två Volvogråa enligt rekommendation. Vid ommålningen vill vi givetvis få tag på rätt kulör. Jämfört med Tamas GS är vår tydligt mörkare.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

När jag lackade min 50:a köpte jag MaxMeyer-färg (cellulosa) via Tyskland (stoffi's), men i år ville de inte skicka. Tydligen har det hänt att burkar har exploderat.
Jag testade sedan med att låta blanda till samma gröna färg (fast Lechler) och den blev exakt likadan så jag kände mig ändå ganska trygg med att inte välja MaxMeyer den här gången.
Min lackerare (som säljer Lechler-färg) hade tre recept på GS150 "Grigio - Vespa GS" kod: 1220/M resp 1228/M, ett daterat 56 och ett 60 samt då 105. Jag använde 56-receptet och cellulosafärg.
Jag hade originallackerade VS1-delar att jämföra med och de stämmer väl överens, däremot är de mycket ljusare än en reservdelskåpa (VS5) som jag hittade hos EHR.
Skulle tro att färgreceptet har ändrats mellan 55-61.
Hos Lechler finns Piaggiofärgen 105 förresten i tre varianter, varav en heter 105/55 Grigio Azzurro, 55-61, på de andra står det att de används från och med 1975 (!), så jag passade mig för den.

Det är ju rätt vanskligt med färg, men jag tycker nog att jag har gjort så gott jag har kunnat.
Köpte Tamas MaxMeyer?
/P
Last edited by Paka on Mon 01 Jun 2009, 19:20, edited 1 time in total.
User avatar
nikmik
Entusiast
Entusiast
Posts: 110
Joined: Wed 25 Oct 2006, 20:57
Location: Finland

Post by nikmik »

Det finns en kille på tyska forumet som ordnar färger åt folk, och han kan till och med ta fram "gammaldags" metallicfärg, alltså som inte har ett separat skikt av klarlack på. Titta här (kräver att man kan lite tyska): http://www.germanscooterforum.de/GSF_Sp ... 82367.html

-Niklas
Vespa SS 220 -65
Maicoletta 250 -56
Dürkopp Diana TSE 200 -60
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Duh! Jag har ingen klarlack ovanpå cellulosafärgen.
Om man använder klarlack måste man blanda i matteringsmedel (15-20%) om det ska likna originalfärgen. (Jag gjorde det på min 51:a)
Jag har läst det där och det är intressant läsning, men han kan ju inte ens få tag i cellulosa (nitro) utan förespråkar nån annan lösning.
/P
User avatar
nikmik
Entusiast
Entusiast
Posts: 110
Joined: Wed 25 Oct 2006, 20:57
Location: Finland

Post by nikmik »

Hoppsan, sorry! Läste slarvigt.

-Niklas
Vespa SS 220 -65
Maicoletta 250 -56
Dürkopp Diana TSE 200 -60
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

nikmik wrote:Hoppsan, sorry! Läste slarvigt.

-Niklas

Ingen fara, det är ju intressant, som sagt. Jag gillar de där färgkartorna och det som skrivs om de tyska färgerna låter ju trovärdigt.

Image

Image
Full tank, och det snabbt!
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Intressant, din tank är tydligen av annan form än våran. Tydligen har Piaggio ändrat den (också) med åren. Vår är en sådan där slät och fortsätter enligt ramens mjuka linjer. Och metall"remmarna" på sadelns överdrag river i lacken. Tydligen ett planeringsfel, för så gjorde det på Tamas GS också.

Tamas färgval kommer jag inte mera ihåg. Men han förklarade en massa om nyansernas problematik! :smile: Men vi snurrade väldigt mycket runt vår GS som alltså blev presenterad för Tamas (och hans GS).

Kommer ihåg att jag läst om att det funnits två färgvarianter för GS:n. Vår är en tidig 60:a, så det är väl den senare färgen då...
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Image
/P
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Nu dröjer det inte länge innan första provturen...
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Tjusigt Paka! Grattis å jösses vad härligt! Ser fram emot en redig snyfthistoria i Scooteristen! ( Hur du grät dig till sömns över motorkåpans bistra existens etc)!Stort Hurra från östergötlands samlade GS-fanclub!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Den andra augusti förra året la du upp första bilden i den här tråden - av en massa måttligt ihophållen rost som kanske varit en vesparam... ...och nu - lite mer än tio månader senare - postar du en film där du kör maskinen i perfekt renoverat orginalskick!

Det är bara så extremt otroligt imponerande att superlativen inte räcker till :grin: !

Suveränt jobbat!
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

Post by primavera133 »

Sweet! Är kablarna från styret i vägen för dina oitalienskt långa ben?

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Lambert
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 58
Joined: Sun 07 Jan 2007, 10:10
Location: Sweden

Post by Lambert »

Ett stort grattis till ett kanon jobb, länktar efter att se den live. :grin:
ola.G
Entusiast
Entusiast
Posts: 146
Joined: Wed 22 Mar 2006, 18:33
Location: Årsta

Post by ola.G »

Tjusigt! Härligt ljud också!Har du fått fram något om pärlans tidigare liv?Såld ny på Gotland?
Ola.G
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Tack alla!
Nej, kablarna är ej i vägen.
Förste ägaren var brandman i Södertälje. Pratade med honom i höstas.
/P
Post Reply