Mysko tändningsfel? Nädå, inte alls. (F-I-X-A-T)

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Rickard
Entusiast
Entusiast

Mysko tändningsfel? Nädå, inte alls. (F-I-X-A-T)

Post by Rickard »

Hej, jag måste skriva och fråga igen om min V50.
Jag har ett fel som jag inte vet hur jag skall åtgärda, nämligen att motorn tappar ork och det känns som om brytarna bränner ihop och den misständer/småhackar lite innan den stannar helt. Efter några kickar startar den villigt igen och går framåt men det känns som brytarna bränner ihop igen. Eller kanske jag skall beskriva felet som när man var 15 och fick en loppa på stiftet.

Bytte brytare ikväll och ställde in gapet till 0.4mm och den startade direkt efter en lös kickning. Körde iväg och den gick i 55+ i kanske 1km, sen kom brytar-felet igen, motorn tappar ork, går inte varva tills den helt stannar.

Bytte inte konding, jag har en ny, men har inte tillgång till lödkolv ikväll, så jag skriver här och frågar istället.

Är det brytarna som spelar mig ett spratt eller är det något annat?
Kollade också stiftet som är chokladbrunt, bytte även stift till ett bättre begagnat men då var den svårstartad. Kollade då stiftet om det var blött, men det var helt snustorrt istället. Får den kanske inte soppa?

Tips mottages gärna, för nu vågar jag inte köra med den :sad: :D
Last edited by Rickard on Tue 16 Jun 2009, 20:12, edited 1 time in total.
Vespa 50/N -71
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Kan det inte vara dålig flöde genom bensinkranen? Låter som det i varje fall.

Du får då för mager landning och de blir då både hackande och misständningar, prova om choken hjälper en kort stund när det händer, då vet du säker att det är bränslebrist.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Testade att köra en sväng precis. I början gick den riktigt bra, men ju längre jag körde desto sämre och sämre gick den. Stannade ett par gånger på hemvägen så jag fick kicka ett 20-tal kickar innan den startade igen, men då gick den aldrig bra igen. Men jag kom hem :o

Vad jag noterade under mina kickningar var att motorn inte gick runt vid varje kick. Typ att kicken bara "svampade" ner utan att dra runt motorn.
Kan detta vara en ledtråd till mitt dilemma :? Är det kanske kompet som spökar istället när motorn blir varm?
Vespa 50/N -71
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Den slirar på kopplingen, spelar ingen roll för detta fel.
Ta den soppaslangen & kolla soppaflödet in i en burk med tanklocket orört, det kan mycket väl vara sopparelaterat som Aryan skrev.

Om du får dåligt flöde, öppna tanklocket o se om flödet förbättras. I så fall är ventilationshålet i tanklocket täppt. :grin:
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Jag skulle nog åtminstone börja med att byta kondingen. Mitt kunnande om vespor ryms iofs på baksidan om ett tändstiftsplån, men eftersom vi pratar 2 takt och strömmatningen direkt från svänghjulet är kondingen en oerhört viktig del i tändkedjan. Du pratar om att det 'känns' som att brytaren bränner ihop, men hur ser den ut visuellt? vandrar materialet från ena kontaktytan till den andra så är det stor risk att kondingen är en bov i dramat.

Jag föringar självklart inte bensinteorierna och Frittes förslag om att testa utan tanklock är bra. Du borde nog iofs ha ett vakum när du öppnar OM det är återluften som spökar (men testa).

/putte
Teddan
Nybörjare
Nybörjare

Post by Teddan »

Har faktiskt liknande fel. Efter en regnig dag så misstände motorn med en knall. Går som en klocka ett tag för att sedan börja hacka och sen lägga av. Intressant att höra om ni kommer på vad felet ligger, har själv bensinfilter på slangen och ska testa flödet.
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Intressant att vi är flera om samma fel :/

I alla fall, jag bytte kondensator ikväll, men helt utan framgång. Men jag tror mig ha lokaliserat i vilket härade som felet finns. Och det MÅSTE vara i förgasaren.

När jag kickar och kickar och kickar för att starta motorn, och sedan plockar bort tändstiftet är det helt torrt. Inte en gnutta bensin i närheten. Alltså måste det vara i förgasaren som felet sitter och inte i tändningen.
Jag kollade flödet i slangen (med filter) och det rinner fint.

Så om det kan vara igensatta munstucken eller liknande kanske? Vad mera kan det vara? Jag kan ju bara säga att jag kan numera våga titulera mig mästare på att plocka bort svänghjul, tändplatta, hela och delar av förgasaren. Men vad har det hjälp hittills :x

Det blir till att plocka ner förgasaren och blåsa det rent igen :wink:
Vespa 50/N -71
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Har du provat att byta flottörnålen?

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Zikes
Lärling
Lärling

Post by Zikes »

Är munstycken igensatta?

Har fått höra att det ibland inte hjälper att bara blåsa rent utan att det ibland kan behövas en ultraljudstvätt.

*Observera att jag bara lägger in en brasklapp utan att egentligen veta något, jag bara lanserar en teori här.*
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Jag skulle byta flottörnål igår också, men EM har skickat fel nål till mig. En fyrkantig istället för en trekantig. Vad kan denna passa till? PV?
Vespa 50/N -71
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Kommer det fram bensin till förgasaren? :mrgreen:
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Det fylls i alla fall bensin i flottörkoppen, så dit kommer den i alla fall.
Vespa 50/N -71
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Ja jävlar kan jag bara säga nu 8)

Nu är den fixat, åtgärdad, lagad, löst, med andra ord färdig meckad :D
Ikväll plockade jag bort förgasaren och plockade ner den i alla bitar som är möjligt, och allt blåses kliniskt rent. Men inga munstycken var igentäppta, förgasarhuset (heter det så) var också helt rent, men blåstes ändå ytterst noga igen.

Allt på förgasaren gicks igenom så att jag kunde utesluta att det kan vara en felkälla.

Och Fritte: Jag måste medge att du hade rätt, det tar emot, men jag måste bara erkänna att felet var superenkelt.

Och jag som har bytt brytare, kondensator, nya kablar mellan tändspole & elbox osv. Ställt in tändingen till 19grader väldigt noga, ställt in brytarna på exakt 0.40mm, bytt tändstift osv.

Innan jag då skruvade tillbaka förgasaren kollade jag flödet genom slangen en sista gång igen, det rann ok tyckte jag eftersom det var ett jämnt men ganska klent flöde. Ja ja, jag kan väl lika gärna blåsa bensinfiltret också när jag ändå håller på. Och gissa om det var igensatt med glassand från blästringen :o :o :o Det bara sprutade ut sand ur det, så för att vara på den säkra sidan byttes även filtret till ett nytt.
Kollade flödet igen, och SOM DET RANN SOPPA!!! Skillnad som natt och dag.

Monterade ihop allt igen, och kickade L-Ö-S-T en gång och den spann som en katt, eller snarare som en Vespa 50 skall göra när den är som bäst. Körde nog 15km efter detta och det är ju en helt ny maskin :P
Stark som en oxe (ja ja), och drog på hela tiden när gasen vreds. Det har den aldrig gjort innan, utan maxfart har kommit vid halv-gas. Men nu händer det ju grejjor hela tiden 8) . Gick nästan upp i 60km/h på en raksträcka, marschar lätt 55km/h i alla fall.

Så nu vågar jag sticka ut hakan och säga: DEN ÄR KLAR :grin:
Va sköööööööönt. Tack alla som har bidragit med hjälp på alla mina återkommande frågor :)

Nu skall det glidas Vespa i sommar, den saken är säker.
Over-and-out Rickard
Vespa 50/N -71
Post Reply