Importerat en Vespa - vad nu?
Importerat en Vespa - vad nu?
Hej! Jag har precis importerat en '61a Vespa 150 från Indonesien. Vad gör jag nu? Tänker framför allt på två bitar.
1. Bilprovningen. Antar jag måste registreringsbesiktiga den. Vet någon om det kommer papper direkt från Vägverket i och med införtullningen, eller får man ordna med sånt själv?
2. Renoveringen. Vespan är i bra skick, men bromsar o.dyl. lär knappast ge ettor hos bilprovningen. Jag är ingen meckare själv. Vad bör man göra, ska man släpa den till bilprovningen först, för att se vad som behöver fixas, eller finns det nån bra meckare man kan ta hjälp av för att se över den och fixa till vad som behövs?
Jag finns i Stockholm och är tacksam för all hjälp!
Mvh,
David
1. Bilprovningen. Antar jag måste registreringsbesiktiga den. Vet någon om det kommer papper direkt från Vägverket i och med införtullningen, eller får man ordna med sånt själv?
2. Renoveringen. Vespan är i bra skick, men bromsar o.dyl. lär knappast ge ettor hos bilprovningen. Jag är ingen meckare själv. Vad bör man göra, ska man släpa den till bilprovningen först, för att se vad som behöver fixas, eller finns det nån bra meckare man kan ta hjälp av för att se över den och fixa till vad som behövs?
Jag finns i Stockholm och är tacksam för all hjälp!
Mvh,
David
Well - börja med att kolla att du har ett chassinummer som verifierar att det är en 61:a - eller en Vespa ö h t. Motornumret kan vara bra att para ihop med chassinumret, så får du exakt motortyp också. www.scooterhelp.com har listor och fakta.
Med dessa fakta i handen har du en chans att beställa rätt prylar om du behöver reservdelar. Och du kan ge besiktningsfolket rätt fakta - viktigt vid registreringen.
Med detta sagt får jag innerligt hoppas att du fått fatt i äkta vara och inget lokalt hopplock. Kvalitén (och därmed bl a trafiksäkerheten) på en stor del av asienimporthojarna lämnar en del att önska.
Hilsen /Richard
Med dessa fakta i handen har du en chans att beställa rätt prylar om du behöver reservdelar. Och du kan ge besiktningsfolket rätt fakta - viktigt vid registreringen.
Med detta sagt får jag innerligt hoppas att du fått fatt i äkta vara och inget lokalt hopplock. Kvalitén (och därmed bl a trafiksäkerheten) på en stor del av asienimporthojarna lämnar en del att önska.
Hilsen /Richard
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
är den renoverad eller i bra bruksskick?DK wrote:Tack Svennas, det var ganska klart vad som gällde där!
Vad tror ni om renoveringen, vart är det vettigt att börja för en om inte kan någonting i meckningsväg?
DK
det besiktningen kollar på en vespa är inget speciellt jämfört med en vanlig bil eller mc besiktning.
kolla:
- framlyse (hel och halv ska fungera, de kollar även ljusbild och hur högt ljuset står)
- baklyse (ska naturligtvis fungera, men bromsljuset måset inte fungera, kan ju däremot vara bra att ha för sin egen säkerhet)
- tuta (fungerar den inte kan man montera en extern tuta, typ bollhorn eller liknande)
- hastighetsmätare och hastighetsmätarbelysning behöver inte fungera
- skyltbelysningen är inbyggd i baklyset på en Vespa, fyngerar baklyset så fungerar skyltbelysningen om baklampan är original
- bromsar ska naturligtvis fungera bra och så kollar de att bromsen inte tar för långt in eller ner på reglagen, man får alltså inte trampa i botten för att bromsen ska ta, ett spel på ca 20mm är bra.
- motor; växlar, koppling ska så klart fungera felfritt, den bör också gå fint på tomgång
- Däck, kolla att mönstret är tillräckligt bra (kommer inte ihåg hur många millimeter det ska vara)
- Hjullager/ framsvinglager och styrlager. framhjulet kör de på rulle för att kolla lagren, ibland kollas svingen och styrlagren också.
- Stötdämpare. De får inte vara för mjuka.
vad har jag glömt?
Federico
Tack Richard och Federico för tipsen!
www.scooterhelp.com har konstaterat att jag, utifrån min ram/motornummer har:
You have a 1961 Vespa 150
You have a 1961 Vespa 150 motor
Så det verkar ju bra.
Generellt är den i ok bruksskick, jag har kört den en hel del i Indonesien. Problemet där är när något pajar så fixar de inte det riktigt ordentligt, mer för stunden.
- Lysen funkar fram och bak, dock oklart om jag har hel och halv, får kolla det.
- Tuta funkar.
- Hastighetsmätare påstås vara original och funkar inte.
- Skyltbelysningen har jag aldrig kollat, får kolla det.
- Bromsarna funkar, men troligtvis inte tillräckligt bra
- Motor, växlar och koppling funkar, även om jag haft en del problem med växlarna
- Däcken är hyfsat nya.
- Hjullager/ framsvinglager och styrlager - ingen aning om de är ok enl. vad som krävs.
- Stötdämparna är rätt huggiga, kanske inte ok.
Jag har all dokumentation jag tror krävs, inkl. en schysst bok från 61 där alla ägare är inskrivna för hand!
Tack igen för alla tips, tar tacksam emot fler! Gärna om hur jag får hjälp att fixa prylar som eventuell behöver fixas.
DK
Så det verkar ju bra.
Generellt är den i ok bruksskick, jag har kört den en hel del i Indonesien. Problemet där är när något pajar så fixar de inte det riktigt ordentligt, mer för stunden.
- Lysen funkar fram och bak, dock oklart om jag har hel och halv, får kolla det.
- Tuta funkar.
- Motor, växlar och koppling funkar, även om jag haft en del problem med växlarna
- Däcken är hyfsat nya.
- Hjullager/ framsvinglager och styrlager - ingen aning om de är ok enl. vad som krävs.
Jag har all dokumentation jag tror krävs, inkl. en schysst bok från 61 där alla ägare är inskrivna för hand!
Tack igen för alla tips, tar tacksam emot fler! Gärna om hur jag får hjälp att fixa prylar som eventuell behöver fixas.
DK
låter som du har en "riktig" vespa, är det en VBB?DK wrote:Tack Richard och Federico för tipsen!
Så det verkar ju bra.
- Tuta funkar.
- Däcken är hyfsat nya.
DK
Visst är det svårt att göra en bedömning av hjullager och stötdämpare, känns det otäckt huggigt eller mycket missljud/glapp så kanske det bör kollas upp. Bromsarna är också svårt, de blir ju aldrig riktigt bra, kan du låsa bakhjulet på asfalt?
Federico
Japp, det är en VBB.Federico wrote: låter som du har en "riktig" vespa, är det en VBB?
Visst är det svårt att göra en bedömning av hjullager och stötdämpare, känns det otäckt huggigt eller mycket missljud/glapp så kanske det bör kollas upp. Bromsarna är också svårt, de blir ju aldrig riktigt bra, kan du låsa bakhjulet på asfalt?
Tveksamt om jag kan låsa bakhjulet. Bakbromsen är ganska kass, handbromsen lite bättre, men knappast bra.
/DK
Tjena,
coolt, nej har bara köpt lite olika grejor från några butiker i Jakarta, mycket billigare frakt från Indonesien -> Hong Kong, jmf med t.ex. från Sverige.
Har också skickat iväg min ingenjör till en vespabutik i Jakarta för att köpa hastighetsmätarlampa till Vespa då densamma funkar i vår telefonitestutrustning...
/Calle
coolt, nej har bara köpt lite olika grejor från några butiker i Jakarta, mycket billigare frakt från Indonesien -> Hong Kong, jmf med t.ex. från Sverige.
Har också skickat iväg min ingenjör till en vespabutik i Jakarta för att köpa hastighetsmätarlampa till Vespa då densamma funkar i vår telefonitestutrustning...
/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Nån som har någon erfarenhet av 'Vespa Service' i Stockhom? (http://www.vespa-service.se/)
Verkar som man kan få 'Allmän genomgång / Översyn' gjord där, frågan är väl om de kikar på gamla vespor?
DK
Verkar som man kan få 'Allmän genomgång / Översyn' gjord där, frågan är väl om de kikar på gamla vespor?
DK
Jo det fixar dom, men det kan bli dyrt. Om du nu har tänkt dig en framtid med en veteranVespa får du nog lära dig mecka själv. Det verkar svårare ändet är, köp Haynes Vespamanual, kolla: http://www.scooterhelp.com o sätt igång!
Du kommer säkert att finna att det faktiskt är kul oxå!!
Du kan även finna det tråkigt när du meckat isär allt och inte har en aning om hur man gör sen.. Vespa är inte det bästa objektet att lära sig meka på om man inte vet vad man gör. Börja med en cykel eller nåt lättare utan motor.. Nu har jag sett alldeles för många gånger hur folk inte får igång sina vespor efter renovering, då de faktiskt var i bättre skick innan "renoveringen".fritte wrote:Jo det fixar dom, men det kan bli dyrt. Om du nu har tänkt dig en framtid med en veteranVespa får du nog lära dig mecka själv. Det verkar svårare ändet är, köp Haynes Vespamanual, kolla: http://www.scooterhelp.com o sätt igång!
Drg 200
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Tph 173
Jag har inte kommit så långt att den är registrerad än, men jag tror att jag har alla dokument som behövs. Fick bok med alla ägare sedan 61 införda och registrerings- och försäkringsbevis fick jag förnya med jämna mellanrum i Indonesien, så det har jag ocksa.victor wrote:Fick du nagra dokument med din Vespa eller gick det bra att registrera den i vilket fall som helst?
Vh
/DK
försök att hitta en dragster, dom är tydligen omöjliga att göra fel me..marre wrote:[Du kan även finna det tråkigt när du meckat isär allt och inte har en aning om hur man gör sen.. Vespa är inte det bästa objektet att lära sig meka på om man inte vet vad man gör. Börja med en cykel eller nåt lättare utan motor..
Har jag inte sagt. Jag talar egentligen om mekkunskaper i allmänhet. Byt vespa mot vilken scooter som helst.fritte wrote:försök att hitta en dragster, dom är tydligen omöjliga att göra fel me..marre wrote:[Du kan även finna det tråkigt när du meckat isär allt och inte har en aning om hur man gör sen.. Vespa är inte det bästa objektet att lära sig meka på om man inte vet vad man gör. Börja med en cykel eller nåt lättare utan motor..
Drg 200
Tph 173
Tph 173
Jag tror jag lämnar in den för en genomgång på Vespa Service och sen får jag se vad som behövs fixas och om jag tror att jag kan fixa det själv.marre wrote:Har jag inte sagt. Jag talar egentligen om mekkunskaper i allmänhet. Byt vespa mot vilken scooter som helst.fritte wrote:försök att hitta en dragster, dom är tydligen omöjliga att göra fel me..marre wrote:[Du kan även finna det tråkigt när du meckat isär allt och inte har en aning om hur man gör sen.. Vespa är inte det bästa objektet att lära sig meka på om man inte vet vad man gör. Börja med en cykel eller nåt lättare utan motor..
Får man köra vespan alls innan registreringsbesiktningen? Fått för mig att man får köra utlandsregistrerade fordon ett tag innan de måste reggas in?
Ha det bra,
DK
Om du bodde i Indonesien så kan du ta in fordonet skattefritt som flyttgods!DK wrote:marre wrote: Får man köra vespan alls innan registreringsbesiktningen? Fått för mig att man får köra utlandsregistrerade fordon ett tag innan de måste reggas in?
Egentligen gäller väl vilken status du hade i Indonesien, om den var laglig där och försäkringen täcker även sverige så borde kanske det är okej en tid, jag har bara kollat upp fär mig själv, har lite scooters här och där och då jag är bosatt utomlands så får jag köra fordonet i en vecka innan det är dags för interrimskylt och interrimförsäkring.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... tanfor-EU/
Mina scootrar:
Calle, den är införtullad och klar, så det är inga problem. Ska börja med ursprungskontrollen nu.calle wrote:DK wrote:Om du bodde i Indonesien så kan du ta in fordonet skattefritt som flyttgods!marre wrote: Får man köra vespan alls innan registreringsbesiktningen? Fått för mig att man får köra utlandsregistrerade fordon ett tag innan de måste reggas in?
Egentligen gäller väl vilken status du hade i Indonesien, om den var laglig där och försäkringen täcker även sverige så borde kanske det är okej en tid, jag har bara kollat upp fär mig själv, har lite scooters här och där och då jag är bosatt utomlands så får jag köra fordonet i en vecka innan det är dags för interrimskylt och interrimförsäkring.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... tanfor-EU/
DK