Hur försäkrar ni era vespor?

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
asacharlotta
Nybörjare
Nybörjare

Hur försäkrar ni era vespor?

Post by asacharlotta »

Jag är snart ny vespaägare och börjar fundera kring försäkringar.

Vilken typ av försäkring är vettig när man har Vespa?

Man kör ju inte på vintern (oftast) så ställer ni av era?

Man har väl sällan skyddskläder så då begränsas man väl i försäkringsväg...

Finns säkert mer att tänka på så jag är tacksam om jag får ta del av era erfarenheter.

/Åsa
Vespa Piaggio.. le mode cambiano, ma la Vespa è per sempre!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Trygg Hansa har en helårsförsäkring som är baserad på ½ kostnaden garageförs. + ½ vanligförs. Den är billigare än den vanliga, men har årspremie. Man slipper ställa av o på, byta till garageförskring etc.

Finns flera bolag som har liknande.

Samma dag som du övertar Vespan måste du kontakta ett försäkringsbolag, annars blir ditt liv komplicerat. :mrgreen:

Lycka till!
asacharlotta
Nybörjare
Nybörjare

Post by asacharlotta »

fritte wrote:Trygg Hansa har en helårsförsäkring som är baserad på ½ kostnaden garageförs. + ½ vanligförs. Den är billigare än den vanliga, men har årspremie. Man slipper ställa av o på, byta till garageförskring etc.

Finns flera bolag som har liknande.

Samma dag som du övertar Vespan måste du kontakta ett försäkringsbolag, annars blir ditt liv komplicerat. :mrgreen:

Lycka till!
Tack!!

/Åsa
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Skyddskläder? Du menar typ mc-jacka och -byxor m.m.? Det använder jag åtminstone. Att få skinnet avskrapat på asfalt är inte speciellt kul och utseendet kan bli lidande. Här gör folk givetvis som de tycker, men någon större skillnad att falla med en Vespa jämfört med annan mc i t.ex. 80 km/h är det nog inte, man kan kanske undvika bli klämd under Vespan. Och, visst, jag har fallit en gång i mycket lägre hastighet och var verkligt glad att jag hade full utrustning på mig.

Skaffa dig något säkert men snyggt så behöver du inte fundera mera på att stilen blir lidande :grin:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Ett komplement till försäkringen är ett kraftigt lås o gärna en grov kätting. Ett kapell gör den mindre synlig. :smile:
Vallejos
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Vallejos »

Jag har en Classico försäkring hos Bilsport & MC. Den kostade en bråkdel av vad andra bolag begärde. Betalar en helårspremie för helförsäkring på ca 750 kr.

Vad det gäller skyddskläder tycker jag absolut du ska skaffa det som prioritet nr 1. Du ska speciellt se till ha ryggskydd som skyddar ryggraden. Läs här: http://www.scooterklubben.com/forum_new ... aecb48be52
Jag kunde lika gärna ha kört min Vespa. 40 km/h låter inte mycket o jag hann ändå bromsa ned mig litet men jag flög som en vante o slog i asfalten där jag gled flera meter. Utan ställ vet jag inte hur det hade gått. Hade jag kört i jeans o kortärmat som många gör på sommaren hade jag sett ut som en kebab. Har man dessutom otur skadar man ryggen o hamnar i bästa fall i rullstol.
Tänk efter före :D
Proud member of [url=http://www.gbgmonkeybikers.se]GBG MONKEYBIKERS[/url]
Vespa Rally 180 -69
asacharlotta
Nybörjare
Nybörjare

Post by asacharlotta »

Tack alla för många bra råd!

/Åsa
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Kör åtminstone alltid med ryggskydd och hjälm.

En bekant som är läkare sa att övriga delar kan man ofta plåstra ihop, olika framgångsrikt beroende på skadans allvar. Men en spräckt skalle och/eller krossad rygg är mer eller mindre hopplöst - hjärnskador och förlamning.

Vad gäller skyddskläder så motsvarar en vurpa på asfalt i 15 km/h att sätta en bandslip på fullgas rakt mot skinnet :cry:

mvh/HB
Dartman
Entusiast
Entusiast

Post by Dartman »

Jag har alltid handskar eftersom reflexmässigt tar man emot sig om man kör omkull. Det är svårt att laga finmekaniken i händerna...
Kan alltså emellanåt åka med papphjälm, kortbyxor och handskar - så j-a fiffig är jag väl kanske inte... :sad:
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
exter
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by exter »

Jag har en modern vespa, och den är försäkrad hos Bilsport och MC. Ca 1800 kr om året i helförsäkring tror jag det var.

Eftersom det också verkar diskuteras personlig försäkring i form av klädsel så kan jag säga att jag alltid (har fuskat nån gång) kör med skyddsbyxor, skyddsjacka, ryggskydd, kängor och handskar. Ja, och integralhjälm också. Detta då jag garanterat, vid något tillfälle, är uppe i över 100 km/h varje gång jag är ute och kör.
2009 Vespa GTS 300 Super
Post Reply