Avställd i tre år - vad tänka på vid köp?
-
- Nybörjare
Avställd i tre år - vad tänka på vid köp?
Jag funderar på att köpa en vespa PX125E som stått avställd i tre år. Den är enligt ägaren uppstartad varje vår och varit "konserverad" på vintern (bensintanken).
Kan det uppstå problem när vespan få stå så länge utan att köras? Vad ska jag kolla extra innan köp?
Undringar från en nybörjare...
/Åsa
Kan det uppstå problem när vespan få stå så länge utan att köras? Vad ska jag kolla extra innan köp?
Undringar från en nybörjare...
/Åsa
Vespa Piaggio.. le mode cambiano, ma la Vespa è per sempre!
-
- Nybörjare
det jag har råkat ut för är egentligen bara två saker.asacharlotta wrote:Jag håller med, men undrar vad man då ska kolla extra...?Bergfors wrote:I princip är det inga speciella problem. Jag menar, att den har varit avställd tre år är definitivt inte ett skäl att avstå från köp.
/Jörgen
1. kopplingen fastnar (vilket inte behöver kollas på din då den startats)
2. avlagringar i förgasaren av gammal bensin (inte något problem, startar den så är det lungt)
kolla i stället efter rost på chassiet och så att växlarna inte hoppar ur.
lycka till med köpet!
Federico
-
- Nybörjare
Tack Federico!Federico wrote:det jag har råkat ut för är egentligen bara två saker.asacharlotta wrote:Jag håller med, men undrar vad man då ska kolla extra...?Bergfors wrote:I princip är det inga speciella problem. Jag menar, att den har varit avställd tre år är definitivt inte ett skäl att avstå från köp.
/Jörgen
2. avlagringar i förgasaren av gammal bensin (inte något problem, startar den så är det lungt)
lycka till med köpet!
Re: Avställd i tre år - vad tänka på vid köp?
Inget - det är bara att köpa och se glad ut!asacharlotta wrote:Vad ska jag kolla extra innan köp?
/Åsa

Däremot hade jag tänkt mig för en extra gång, för handen på hjärtat: är det verkligen en PX du innerst inne vill ha? Om tveksamt - vänta!
Mvh
/ Fredrik
arbetsinsatsen var att parkera fordonet för långtidsförvaring (tömma förgasare, lite olja i tanken m.m.), men det har aldrig blivit långtidsförvaring då jag alltid varit "tvungen" att köra lite innan däcken blivit platta...fritte wrote:??? Hmm, intressant, vilket delmoment av problemet angrep du, om vad var din arbetsinsats och hur stor o framgångsrik var denna???Federico wrote:det där problemet har jag jobbat på men aldrig lyckats med...fritte wrote:Däcken kan ha missformas om den varit uppställd länge.
"orolig Vespist"![]()
Federico
Det har nog aldrig hänt mig heller, även fast vissa gamla hojar stått här i år ut & år in...Federico wrote:arbetsinsatsen var att parkera fordonet för långtidsförvaring (tömma förgasare, lite olja i tanken m.m.), men det har aldrig blivit långtidsförvaring då jag alltid varit "tvungen" att köra lite innan däcken blivit platta...fritte wrote:??? Hmm, intressant, vilket delmoment av problemet angrep du, om vad var din arbetsinsats och hur stor o framgångsrik var denna???Federico wrote: det där problemet har jag jobbat på men aldrig lyckats med...
"orolig Vespist"![]()

kan vara en skröna...

fast det såg förståndigt ut när jag skrev det..

Långtidsförvaring av Vespan består av:
-Ta bort luftfiltret, gör rent det & häller i lite olja genom förgasaren.
-Byta olja.
(kom på nu på morgonen att namnet på min nya bil ger associationer (vilket djävla ord, var tvungen att slå upp det, när får Forumet ett stavningsprogram?) till en av våra kära forumsmedlemmar.)

-
- Nybörjare
Tack för info!fritte wrote:Det har nog aldrig hänt mig heller, även fast vissa gamla hojar stått här i år ut & år in...Federico wrote:arbetsinsatsen var att parkera fordonet för långtidsförvaring (tömma förgasare, lite olja i tanken m.m.), men det har aldrig blivit långtidsförvaring då jag alltid varit "tvungen" att köra lite innan däcken blivit platta...fritte wrote: ??? Hmm, intressant, vilket delmoment av problemet angrep du, om vad var din arbetsinsats och hur stor o framgångsrik var denna???
"orolig Vespist"![]()
![]()
kan vara en skröna...![]()
fast det såg förståndigt ut när jag skrev det..![]()
-Byta olja.
(kom på nu på morgonen att namnet på min nya bil ger associationer (vilket djävla ord, var tvungen att slå upp det, när får Forumet ett stavningsprogram?) till en av våra kära forumsmedlemmar.)
..ska man inte tömma bensinen också?
Ibland kör jag förgasare tom.asacharlotta wrote:Tack för info!fritte wrote:Det har nog aldrig hänt mig heller, även fast vissa gamla hojar stått här i år ut & år in...Federico wrote: arbetsinsatsen var att parkera fordonet för långtidsförvaring (tömma förgasare, lite olja i tanken m.m.), men det har aldrig blivit långtidsförvaring då jag alltid varit "tvungen" att köra lite innan däcken blivit platta...![]()
kan vara en skröna...![]()
fast det såg förståndigt ut när jag skrev det..![]()
-Byta olja.
..ska man inte tömma bensinen också?
Många fyller tanken ända upp för att undvika att den rostar, men min tank är ytbehandlad invändigt.

det blir inga avlagringar från bensin som åldras heller, ganska vanligt att det sätter sig i bensinkranen som en vaxliknande propp. ren olja orsakar inga proppar och löser sig med bensinen så fort man tankar.fritte wrote:Bättre, om man fyller den helt kan den lilla mängd vatten som kan finnas i tankbotten orsaka rost.Federico wrote:man kan väl också tömma helt, skruva ur tanken och hälla runt ren tvåtaktsolja så det sätter sig som en film på tankens insida (alla sidor)
Federico
-
- Mästare
Här är några saker som kan trilskas på en vespa som stått. Kan vara värt att kolla men 3 år är annars hyfsat kort tid och den har ju startats dessemellan:
* Kärvande bromsar, när man bromsar går de inte tillbaka. Ibland får man ta isär bromsarna och smörja upp.
* Oxid på kontakter som gör att lampor och tuta inte fungerar, fixas med lite kontaktspray. Blinkers kan vara besvärliga om de ärgat.
* Förgasarläckage på grund av intorkade papperspackningar och flottörnål som hårdnat, relativt enkelt att byta
* Stötdämparna ska fungera och inte gå torrt. man känner tydligt när man trycker på fram och bakändan om dämparna håller emot.
* Finns det batteri ska detta ha underhållsladdats, annars kostar ett nytt 400-500kr
Sedan brukar jag alltid kolla att den stora bulten som håller motorn i chassiet går att lossa och att den kan rotera. Sitter den fast i motorblocket blir det dyrt och jobbigt om motorn måste tas ur någon gång. Detsamma gäller bulten som håller fast avgassystemet i motorblocket - kolla att den inte totalärgat fast.
mvh/Henrik B
* Kärvande bromsar, när man bromsar går de inte tillbaka. Ibland får man ta isär bromsarna och smörja upp.
* Oxid på kontakter som gör att lampor och tuta inte fungerar, fixas med lite kontaktspray. Blinkers kan vara besvärliga om de ärgat.
* Förgasarläckage på grund av intorkade papperspackningar och flottörnål som hårdnat, relativt enkelt att byta
* Stötdämparna ska fungera och inte gå torrt. man känner tydligt när man trycker på fram och bakändan om dämparna håller emot.
* Finns det batteri ska detta ha underhållsladdats, annars kostar ett nytt 400-500kr
Sedan brukar jag alltid kolla att den stora bulten som håller motorn i chassiet går att lossa och att den kan rotera. Sitter den fast i motorblocket blir det dyrt och jobbigt om motorn måste tas ur någon gång. Detsamma gäller bulten som håller fast avgassystemet i motorblocket - kolla att den inte totalärgat fast.
mvh/Henrik B
Federico wrote:det jag har råkat ut för är egentligen bara två saker.asacharlotta wrote:Jag håller med, men undrar vad man då ska kolla extra...?Bergfors wrote:I princip är det inga speciella problem. Jag menar, att den har varit avställd tre år är definitivt inte ett skäl att avstå från köp.
/Jörgen
lycka till med köpet!