Avställd i tre år - vad tänka på vid köp?

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
asacharlotta
Nybörjare
Nybörjare

Avställd i tre år - vad tänka på vid köp?

Post by asacharlotta »

Jag funderar på att köpa en vespa PX125E som stått avställd i tre år. Den är enligt ägaren uppstartad varje vår och varit "konserverad" på vintern (bensintanken).

Kan det uppstå problem när vespan få stå så länge utan att köras? Vad ska jag kolla extra innan köp?

Undringar från en nybörjare...

/Åsa
Vespa Piaggio.. le mode cambiano, ma la Vespa è per sempre!
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

I princip är det inga speciella problem. Jag menar, att den har varit avställd tre år är definitivt inte ett skäl att avstå från köp.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
asacharlotta
Nybörjare
Nybörjare

Post by asacharlotta »

Bergfors wrote:I princip är det inga speciella problem. Jag menar, att den har varit avställd tre år är definitivt inte ett skäl att avstå från köp.

/Jörgen
Jag håller med, men undrar vad man då ska kolla extra...?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

asacharlotta wrote:
Bergfors wrote:I princip är det inga speciella problem. Jag menar, att den har varit avställd tre år är definitivt inte ett skäl att avstå från köp.

/Jörgen
det jag har råkat ut för är egentligen bara två saker.

1. kopplingen fastnar (vilket inte behöver kollas på din då den startats)

2. avlagringar i förgasaren av gammal bensin (inte något problem, startar den så är det lungt)

kolla i stället efter rost på chassiet och så att växlarna inte hoppar ur.

lycka till med köpet!
Federico
asacharlotta
Nybörjare
Nybörjare

Post by asacharlotta »

Federico wrote:
asacharlotta wrote:

/Jörgen

2. avlagringar i förgasaren av gammal bensin (inte något problem, startar den så är det lungt)

lycka till med köpet!
Tack Federico!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Däcken kan ha missformas om den varit uppställd länge. :sad:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

fritte wrote:Däcken kan ha missformas om den varit uppställd länge. :sad:
det där problemet har jag jobbat på men aldrig lyckats med...;)
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Federico wrote:
??? Hmm, intressant, vilket delmoment av problemet angrep du, om vad var din arbetsinsats och hur stor o framgångsrik var denna???

"orolig Vespist" :sad: :mrgreen:
Woodstock

Re: Avställd i tre år - vad tänka på vid köp?

Post by Woodstock »

asacharlotta wrote:Vad ska jag kolla extra innan köp?

/Åsa
Inget - det är bara att köpa och se glad ut! :grin:

Däremot hade jag tänkt mig för en extra gång, för handen på hjärtat: är det verkligen en PX du innerst inne vill ha? Om tveksamt - vänta!

Mvh

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

fritte wrote:
Federico wrote:
??? Hmm, intressant, vilket delmoment av problemet angrep du, om vad var din arbetsinsats och hur stor o framgångsrik var denna???

arbetsinsatsen var att parkera fordonet för långtidsförvaring (tömma förgasare, lite olja i tanken m.m.), men det har aldrig blivit långtidsförvaring då jag alltid varit "tvungen" att köra lite innan däcken blivit platta...
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Federico wrote:
fritte wrote:
Federico wrote: det där problemet har jag jobbat på men aldrig lyckats med...;)

arbetsinsatsen var att parkera fordonet för långtidsförvaring (tömma förgasare, lite olja i tanken m.m.), men det har aldrig blivit långtidsförvaring då jag alltid varit "tvungen" att köra lite innan däcken blivit platta...
Det har nog aldrig hänt mig heller, även fast vissa gamla hojar stått här i år ut & år in... :confused

kan vara en skröna... :smile:

fast det såg förståndigt ut när jag skrev det.. :eek:

Långtidsförvaring av Vespan består av:

-Ta bort luftfiltret, gör rent det & häller i lite olja genom förgasaren.
-Byta olja.

(kom på nu på morgonen att namnet på min nya bil ger associationer (vilket djävla ord, var tvungen att slå upp det, när får Forumet ett stavningsprogram?) till en av våra kära forumsmedlemmar.) :mrgreen:
asacharlotta
Nybörjare
Nybörjare

Post by asacharlotta »

fritte wrote:
Federico wrote:
fritte wrote: ??? Hmm, intressant, vilket delmoment av problemet angrep du, om vad var din arbetsinsats och hur stor o framgångsrik var denna???

Det har nog aldrig hänt mig heller, även fast vissa gamla hojar stått här i år ut & år in... :confused

-Byta olja.

(kom på nu på morgonen att namnet på min nya bil ger associationer (vilket djävla ord, var tvungen att slå upp det, när får Forumet ett stavningsprogram?) till en av våra kära forumsmedlemmar.) :mrgreen:
Tack för info!

..ska man inte tömma bensinen också?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

asacharlotta wrote:
fritte wrote:
Federico wrote: arbetsinsatsen var att parkera fordonet för långtidsförvaring (tömma förgasare, lite olja i tanken m.m.), men det har aldrig blivit långtidsförvaring då jag alltid varit "tvungen" att köra lite innan däcken blivit platta...

-Byta olja.

Tack för info!

..ska man inte tömma bensinen också?
Ibland kör jag förgasare tom.

Många fyller tanken ända upp för att undvika att den rostar, men min tank är ytbehandlad invändigt. :razz:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

man kan väl också tömma helt, skruva ur tanken och hälla runt ren tvåtaktsolja så det sätter sig som en film på tankens insida (alla sidor)

man kan spraya olja på ramen också, insidan av skärmar, in i tunneln mm så slipper man rost under förvaring.
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Federico wrote:man kan väl också tömma helt, skruva ur tanken och hälla runt ren tvåtaktsolja så det sätter sig som en film på tankens insida (alla sidor)
Bättre, om man fyller den helt kan den lilla mängd vatten som kan finnas i tankbotten orsaka rost.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

fritte wrote:
Federico wrote:man kan väl också tömma helt, skruva ur tanken och hälla runt ren tvåtaktsolja så det sätter sig som en film på tankens insida (alla sidor)
Bättre, om man fyller den helt kan den lilla mängd vatten som kan finnas i tankbotten orsaka rost.
det blir inga avlagringar från bensin som åldras heller, ganska vanligt att det sätter sig i bensinkranen som en vaxliknande propp. ren olja orsakar inga proppar och löser sig med bensinen så fort man tankar.
Federico
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Här är några saker som kan trilskas på en vespa som stått. Kan vara värt att kolla men 3 år är annars hyfsat kort tid och den har ju startats dessemellan:

* Kärvande bromsar, när man bromsar går de inte tillbaka. Ibland får man ta isär bromsarna och smörja upp.
* Oxid på kontakter som gör att lampor och tuta inte fungerar, fixas med lite kontaktspray. Blinkers kan vara besvärliga om de ärgat.
* Förgasarläckage på grund av intorkade papperspackningar och flottörnål som hårdnat, relativt enkelt att byta
* Stötdämparna ska fungera och inte gå torrt. man känner tydligt när man trycker på fram och bakändan om dämparna håller emot.
* Finns det batteri ska detta ha underhållsladdats, annars kostar ett nytt 400-500kr

Sedan brukar jag alltid kolla att den stora bulten som håller motorn i chassiet går att lossa och att den kan rotera. Sitter den fast i motorblocket blir det dyrt och jobbigt om motorn måste tas ur någon gång. Detsamma gäller bulten som håller fast avgassystemet i motorblocket - kolla att den inte totalärgat fast.

mvh/Henrik B
Federico wrote:
asacharlotta wrote:

/Jörgen

lycka till med köpet!
Post Reply