Sett på Blocket
Nja, så illa är väl inte SIL-Lambrettorna och dess delar.victor wrote:Konstigt att Bajaj lyckades så väl med sina modeller medan SIL misslyckades så katastrofalt med kvaliteten på sina pryttlar...
Dock kopiegrejorna som är fler än original är dock oftast skrot.
Både Bajaj och SIL sålde/säljer scootrar och scooterdelar i olika kvalitetsnivåer, t.ex. Bajaj Chetak etc. finns i två nästan lika modeller med helt olika pris, en för inhemska marknaden och en för export. Reservdelarna likaså, en Bajaj Chetak i Indien har inte ens korkkoppling utan något annat billigare material som behöver blötas upp innan man kör iväg.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
10 minuter gammal annons med tillsynes ett fynd för 4000 pengar:
http://www.blocket.se/goteborg/Vespa_21921482.htm
Slå till innan kakelmannen!
Mvh
/ Fredrik
http://www.blocket.se/goteborg/Vespa_21921482.htm
Slå till innan kakelmannen!
Mvh
/ Fredrik
Jahapp, borta - vad var det for nat?Woodstock wrote:10 minuter gammal annons med tillsynes ett fynd för 4000 pengar:
http://www.blocket.se/goteborg/Vespa_21921482.htm
Slå till innan kakelmannen!
Mvh
/ Fredrik
En riktigt fin Touring 1961. Kanske kakelmannen som fick den? Han har bergis sms-tjänsten från Blocket inställd på "Vespa".victor wrote:Jahapp, borta - vad var det for nat?Woodstock wrote:10 minuter gammal annons med tillsynes ett fynd för 4000 pengar:
http://www.blocket.se/goteborg/Vespa_21921482.htm
Slå till innan kakelmannen!
Mvh
/ Fredrik
Mvh
/ Fredrik
http://www.blocket.se/malmo/Vespa__Piag ... =23_11&w=0
...kul när säljaren "glömmer bort" att nämna att det krävs MC-kort..
Att den ligger under Motorcyklar>Scooter missar man lätt.
Och prislappen...jösses.
/R
...kul när säljaren "glömmer bort" att nämna att det krävs MC-kort..
Att den ligger under Motorcyklar>Scooter missar man lätt.
Och prislappen...jösses.
/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, fast vad är det för något han har på framskärmen? En huvkråka till en bil? Och avgasröret - är det en dammsugarslang som är monterad på den rostiga originalljudämparen? Där är hur mycket custom-detaljer som helst om man tittar noga, bl a cromelisterna och stödgummit.fritte wrote:Rätt kul!![]()
![]()
Mvh
/ Fredrik
Då måste han få riktigt många sms.Woodstock wrote: En riktigt fin Touring 1961. Kanske kakelmannen som fick den? Han har bergis sms-tjänsten från Blocket inställd på "Vespa".
Mvh
/ Fredrik
Söker man på "Vespa" på blocket är ju inte ens hälften av resultaten vespor...
I alla fall mycket tråkigt att för många fina fordon försvinner ur Sverige.
På något sätt måste han iallafall bevaka annonserna. Det är oftast han som ringer först på annonserna. Jag sålde en komplett och fullt fungerande Vespa Touring för 4500 kr för några år sedan. Han ringde 5 minuter efter annonsen lagts in och ville ge mig 2000 kr med motiveringen att 4500 kr var för dyrt. Jag slängde på luren.roedis wrote:Då måste han få riktigt många sms.Woodstock wrote: En riktigt fin Touring 1961. Kanske kakelmannen som fick den? Han har bergis sms-tjänsten från Blocket inställd på "Vespa".
Mvh
/ Fredrik
Söker man på "Vespa" på blocket är ju inte ens hälften av resultaten vespor...
I alla fall mycket tråkigt att för många fina fordon försvinner ur Sverige.
Mvh
/ Fredrik
Det gjorde du helt rätt i.Woodstock wrote:På något sätt måste han iallafall bevaka annonserna. Det är oftast han som ringer först på annonserna. Jag sålde en komplett och fullt fungerande Vespa Touring för 4500 kr för några år sedan. Han ringde 5 minuter efter annonsen lagts in och ville ge mig 2000 kr med motiveringen att 4500 kr var för dyrt. Jag slängde på luren.roedis wrote:Då måste han få riktigt många sms.Woodstock wrote: En riktigt fin Touring 1961. Kanske kakelmannen som fick den? Han har bergis sms-tjänsten från Blocket inställd på "Vespa".
Mvh
/ Fredrik
Söker man på "Vespa" på blocket är ju inte ens hälften av resultaten vespor...
I alla fall mycket tråkigt att för många fina fordon försvinner ur Sverige.
Mvh
/ Fredrik
Vem är denna person egentligen?
Här är en tråd som presenterar honom litet närmare:roedis wrote:Vem är denna person egentligen?
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=1287
Trevlig läsning!

Mvh
/ Fredrik
- klinkhammer
- Lärling
- Posts: 269
- Joined: Mon 19 May 2008, 19:59
- Location: Stoccolma
roedis wrote:Det gjorde du helt rätt i.Woodstock wrote:På något sätt måste han iallafall bevaka annonserna. Det är oftast han som ringer först på annonserna. Jag sålde en komplett och fullt fungerande Vespa Touring för 4500 kr för några år sedan. Han ringde 5 minuter efter annonsen lagts in och ville ge mig 2000 kr med motiveringen att 4500 kr var för dyrt. Jag slängde på luren.roedis wrote: Då måste han få riktigt många sms.
Söker man på "Vespa" på blocket är ju inte ens hälften av resultaten vespor...
I alla fall mycket tråkigt att för många fina fordon försvinner ur Sverige.
Mvh
/ Fredrik
Vem är denna person egentligen?
Ja, han verkar fortfarande vara igång. Jag ringde på en äldre blocketannons och det visade sig att han lagt handpenning på en vespa men sen höll han sig oanträffbar när det blev dags för avslut. På det sättet låste han upp säljaren som inte kunde sälja till någon annan...
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
Och om vi alla ringer och tipsar skatteverket om hans skumraskaffärer?
Eftersom han vid dagsläget borde ha exporterat ca 100 scootrar, med en uppskattad vinst på ca 20000 st, borde det ju röra sig om större ej taxerade eller skattade summor...
Om det är på det här sättet han gör affärer vad gäller gamla scootrar är det ju troligt att det undanhålls skatter på andra håll, t ex i kakelbusinessen
Eftersom han vid dagsläget borde ha exporterat ca 100 scootrar, med en uppskattad vinst på ca 20000 st, borde det ju röra sig om större ej taxerade eller skattade summor...
Om det är på det här sättet han gör affärer vad gäller gamla scootrar är det ju troligt att det undanhålls skatter på andra håll, t ex i kakelbusinessen

Vad är problemet med handpenning, det är väl bara att skicka tillbaka den summan på samma konto som den kom från. de kan ju omöjligt ha ett skrivet avtal om köp med handpenning, och varför över huvud taget ta emot handpenning som säljare i en privat affär? kommer han inte och hämtar/betalar är det väl bara att sälja till någon annan.
Vad gäller skatteverket, hur kan ni vara säkra på att han håller på med olagligheter? Gör han på något annat sätt än vilken Bil/MC/Antikhandlare som helst. Att han sedan kör en fulstory i telefon är en annan sak.
Ni vet väl att det finns flera personer som köper upp och skeppar ut gamla scootrar.
Vad gäller skatteverket, hur kan ni vara säkra på att han håller på med olagligheter? Gör han på något annat sätt än vilken Bil/MC/Antikhandlare som helst. Att han sedan kör en fulstory i telefon är en annan sak.
Ni vet väl att det finns flera personer som köper upp och skeppar ut gamla scootrar.
Federico
- klinkhammer
- Lärling
- Posts: 269
- Joined: Mon 19 May 2008, 19:59
- Location: Stoccolma
Ingen har väl som kakelmannen rört upp känslorna på detta forum!
Vad gäller handpenning har du givetvis helt rätt Federico, det var bara lite svårt för mig att argumentera för att säljaren skulle strunta i sitt (muntliga) avtal och sälja till mig istället. Blev lite för mycket argumenterande i egen sak liksom. Det fick vara helt enkelt.
När det gäller skatteverket skulle dom säkert anse att handeln bedrevs yrkesmässigt om det är den omfattningen som det talas om här på forumet. Å då blir det skatt på det hela. Nu är det väl så att många fordon som exporteras på det här sättet inte exporteras officiellt. Dom får nygamla papper i sitt nya hemland och existerar endast på papper här i sverige för att sedan ramla ur arkivet. Men det är ju bara våra antaganden att han gör det här utan skatteverkets välsignelse... Mycke gissningar blir det.
Vad gäller handpenning har du givetvis helt rätt Federico, det var bara lite svårt för mig att argumentera för att säljaren skulle strunta i sitt (muntliga) avtal och sälja till mig istället. Blev lite för mycket argumenterande i egen sak liksom. Det fick vara helt enkelt.
När det gäller skatteverket skulle dom säkert anse att handeln bedrevs yrkesmässigt om det är den omfattningen som det talas om här på forumet. Å då blir det skatt på det hela. Nu är det väl så att många fordon som exporteras på det här sättet inte exporteras officiellt. Dom får nygamla papper i sitt nya hemland och existerar endast på papper här i sverige för att sedan ramla ur arkivet. Men det är ju bara våra antaganden att han gör det här utan skatteverkets välsignelse... Mycke gissningar blir det.
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
Det där är lurigt, en kompis köpte en HD på 60-talet för 9'000. Det visade sig sedan att ägaren kommit överens om att sälja den till en annan tidigare men inte fått betalt.Federico wrote:Vad är problemet med handpenning, det är väl bara att skicka tillbaka den summan på samma konto som den kom från. de kan ju omöjligt ha ett skrivet avtal om köp med handpenning, och varför över huvud taget ta emot handpenning som säljare i en privat affär? kommer han inte och hämtar/betalar är det väl bara att sälja till någon annan.
Vad gäller skatteverket, hur kan ni vara säkra på att han håller på med olagligheter? Gör han på något annat sätt än vilken Bil/MC/Antikhandlare som helst. Att han sedan kör en fulstory i telefon är en annan sak.
Ni vet väl att det finns flera personer som köper upp och skeppar ut gamla scootrar.
Det blev så att köparen ägde cykeln, och säljaren hade ett ekonomiskt krav på honom, men ingen äganderätt till cykeln.
Jag tror det gick till domstol o kompisen blev av med både pengar o hoj.

för att undvika problem så måste det bästa vara att göra upp öga mot öga, sedan får den som köper fordonet ett ägarbevis som säljaren skrivit under. att betala för något utan ägarbevis med löfte att säljaren ska skicka in det är ju lite lotteri.fritte wrote:Det där är lurigt, en kompis köpte en HD på 60-talet för 9'000. Det visade sig sedan att ägaren kommit överens om att sälja den till en annan tidigare men inte fått betalt.Federico wrote:Vad är problemet med handpenning, det är väl bara att skicka tillbaka den summan på samma konto som den kom från. de kan ju omöjligt ha ett skrivet avtal om köp med handpenning, och varför över huvud taget ta emot handpenning som säljare i en privat affär? kommer han inte och hämtar/betalar är det väl bara att sälja till någon annan.
Vad gäller skatteverket, hur kan ni vara säkra på att han håller på med olagligheter? Gör han på något annat sätt än vilken Bil/MC/Antikhandlare som helst. Att han sedan kör en fulstory i telefon är en annan sak.
Ni vet väl att det finns flera personer som köper upp och skeppar ut gamla scootrar.
Det blev så att köparen ägde cykeln, och säljaren hade ett ekonomiskt krav på honom, men ingen äganderätt till cykeln.
Jag tror det gick till domstol o kompisen blev av med både pengar o hoj.
ett kvitto på betalningen underskrivet av säljaren är väl också bra
men det är ju lätt att säga hur det ska gå till, en annan sak när det är snabba affärer, budgivning m.m. och att säljaren är i underläge då antalet veteranscootrar till försäljning är begränsat.
Federico