hjelp med grunnlag for ny forgasser

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
candikid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

hjelp med grunnlag for ny forgasser

Post by candikid »

akkurat nå kjører jeg polini 130, og har kjøpt en PHBL 24 forgasser. eksosen er tecnigas banan.

dette ser ut til å være et veldig vanlig set-up, så jeg tenkte kanskje noen hadde et forslag til hvor jeg kunne starte sånn forgassermessig? hva med pilotdyse 50, og hoveddyse 115? nåla står på det nest høyeste hakket. slik kom den i forpakningen.

med dyse mener jeg munstykke, som dere svenske gutta kaller det ;)
1976 Vespa 50s
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Här är Polinis rekommedtation. :smile:

Image
candikid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by candikid »

ahh, herlig! modified driving shaft, vil si oppgradert veiv? det har jeg jo, glemte helt å si.

original carb, vil det si 16/16 gasseren? synes alt virker så smått! f.eks når jeg satte på DR 102 på en vespa her om dagen, ble jeg anbefalt å sette i en 90-95 hoveddyse? mens her skulle jeg kun brukt en 76-dyse om jeg brukte original forgasser?

eller tenker de kanskje på 19/19 forgasseren?
1976 Vespa 50s
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Både ET3 och Primavera har väl 19/19 som standardförgasare...

mvh/HB
candikid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by candikid »

henrikborjeson wrote:Både ET3 och Primavera har väl 19/19 som standardförgasare...

mvh/HB
okey, takk ;)

men nytt spørsmål: jeg satte i en 95 hoveddyse, hadde ikke noe mindre akkurat for øyeblikket. men den går for magert! pluggen er metallfarget(som om den var splitter ny) og det "hakker" som en ødelagt CD når jeg slipper gassen og bremser litt på girene. kanskje bare prøve en større dyse?

edit: oups, må rette litt på meg selv. hoveddysa har vel ingenting å si på blandingen ved ingen gass (f.eks bremsing på gir). men jeg kjører med 50 tomgangsdyse som anbefalt? bensinjusteringsskruen er skrudd ut så mye at den går så fett på tomgang at den nesten dør!
1976 Vespa 50s
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Kollade Rollershops gamla katalog och de skrev huvudmunstycke 90-100 med PHBL24. Om den 4-taktar på fullgas i 2:an men går rent på fullgas i 4:an brukar det vara ganska rätt storlek på munstycket.

Har du justerat tändningen och satt i ett kallare tändstift? Original är B7HS och jag har för mig att jag gick upp till B9HS på min trimmade PK

mvh/HB
candikid wrote:
henrikborjeson wrote:Både ET3 och Primavera har väl 19/19 som standardförgasare...

mvh/HB
okey, takk ;)

men nytt spørsmål: jeg satte i en 95 hoveddyse, hadde ikke noe mindre akkurat for øyeblikket. men den går for magert! pluggen er metallfarget(som om den var splitter ny) og det "hakker" som en ødelagt CD når jeg slipper gassen og bremser litt på girene. kanskje bare prøve en større dyse?

edit: oups, må rette litt på meg selv. hoveddysa har vel ingenting å si på blandingen ved ingen gass (f.eks bremsing på gir). men jeg kjører med 50 tomgangsdyse som anbefalt? bensinjusteringsskruen er skrudd ut så mye at den går så fett på tomgang at den nesten dør!
candikid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by candikid »

henrikborjeson wrote:.
Har du justerat tändningen och satt i ett kallare tändstift? ]
god ide med tennpluggen!! :D tenningen er justert med strobelampe. kjører vespatronic, 24-16 grader.
1976 Vespa 50s
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Image
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Ursäkta lite trådkap, candikid
Har du någon liknande specifikation till DR 177cc kitet? Eller ännu bättre, om nån har SIP's data sheet till detta kit, som ska vara "included" när man köper det från dem. Kom att tänka på att jag inte fick nåt sånt datablad. Vore väldigt intressant att se om texten är samma som på SIP's hemsida eller om det står nåt annat.
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Tyvärr, data på Polini 130 har jag då jag har det kitet. :sad:
candikid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by candikid »

bytter plugg og justerer tenninga litt tregere i morgen, for å være på sikre siden. kanskje 22-14?
1976 Vespa 50s
candikid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by candikid »

folkens, nå kjører jeg med B9HS, justert ned tenningen enda litt (22-14) og jeg kjører med 100 hoveddyse, 50 tomgangsdyse.

motoren blir supervarm, og tennpluggen blir kritthvit!

hva gjenstår nå? når motoren begynner å bli ordentlig varm begynner den å ha-k-k-k-ke!
1976 Vespa 50s
Post Reply