går jättebra men svår att starta..

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

marre wrote:
puttepj wrote:
Då säger vi det. Jag visste inte att man kan få samma flöde genom ett centimeterstort hål som kolven pressar respektive suger men säger du det så...

/putte
Tillräckligt med flöde för att tömma motorn på bensin. Proceduren funkar för mig och många andra men tydligen måste man lyfta toppen också :roll: . Man lär sig nåt nytt varje dag.
Mitt svar gällde: "Inte när du tar ur stiftet för då blir det ingen kompression och inget vakuum som kan suga in bensin".
... och inget annat.

/putte
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

puttepj wrote:
marre wrote:
puttepj wrote:
Då säger vi det. Jag visste inte att man kan få samma flöde genom ett centimeterstort hål som kolven pressar respektive suger men säger du det så...

/putte
Tillräckligt med flöde för att tömma motorn på bensin. Proceduren funkar för mig och många andra men tydligen måste man lyfta toppen också :roll: . Man lär sig nåt nytt varje dag.
Mitt svar gällde: "Inte när du tar ur stiftet för då blir det ingen kompression och inget vakuum som kan suga in bensin".
... och inget annat.

/putte
Ta det inte så bokstavligt :smile:
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

marre wrote: Ta det inte så bokstavligt :smile:
Tur du sa det. Jag var precis på väg att lämna scooterklubben :-D

Nej då. Jag tror också att lufta genom att rulla är en bra lösning. Mitt inlägg handlade om risken med att en flödande förgasare var skuld som tidigare nämnts. OM så finns en risk att det är en björntjänst. Sen är det nog snarare så att den troliga orsaken liggen någon annan stans, typ i det elektriska samspelet. När den delen inte lirar så är nog sur motor snarare en effekt och inte en orsak.

/putte
joakimz
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by joakimz »

Jag har pratat med Börje som sagt att jag ska lämna in vespan innan jag åker iväg (till Frankrike) och så får Gustav, som reparerade min v50, ta tag i det när han blir frisk.

Förövrigt så tror jag inte att den flödar, för om det skulle vara problemet så borde den väll bara bli mer och mer svårstartad ju längre man höll på? För mig så brukar det vara så att den startar efter att man hållit på ett bra tag, tex startar den inte efter ett första rejält försök att rulla igång den så startar den kanske ganska snabbt på andra försöket

Jag vet att det inte är mitt problem (fritte..) men kanske lågfartsmunstycket är igensatt, det skulle förklara att den är svårstartad men går jättebra på höga varv?
V50 1973
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

joakimz wrote:men kanske lågfartsmunstycket är igensatt, det skulle förklara att den är svårstartad men går jättebra på höga varv?
Visst, och luftskruven inställning kan även vara fel. :smile:

Skönt att det verkar lösa sig!! :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :mrgreen:
Post Reply