Woodstock wrote:Ytterligare ett skäl till att inte bära parkas.
Parkas är faktiskt praktiskt. Jag fick god nytta av kapuchongen när jag gick bort till skivaffären i regnet på lunchen för att köpa en northern soul-CD (skojade bara, det var Tillianders nya).
/Jörgen
Tilliander - never heard of...säkert helt ointressant för mig.
Nu handlar ju inte denna tråd om parkas, men hur kan du klaga på vikten och storleken på en systemkamera när du frivilligt går omkring - lika osmidig som en Michelingubbe - och bär på flera kilo onödig vikt genom att bära parkas? Dessutom är det sommar nu. Jag fattar det inte...
Woodstock wrote:Dessutom är det sommar nu. Jag fattar det inte...
Den svenska sommaren är den bästa dagen på året.
Men nu är det tio grader och duggregn när man ska åka till jobbet. Då sitter Tucanourbanos regntäta parkas finfint.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Martin O wrote:Jag kan rekommendera "Konsten att ta vinnande bilder" Göran Segeholm 2008 ISBN 978-91-636-0942-8
Jag köpte den på vägen hem igår. Har läst halva och den verkar vettig. Vi får se om den gör att jag tar bättre bilder i fortsättningen.
/Jörgen
På baksidan av boken håller Göran Segeholm upp en Ricoh GR Digital II. En sådan bär jag alltid, och då menar jag alltid, med mig.
Den presterar riktigt bra men kostar tyvärr som en ingångsdslr.
Martin O wrote:På baksidan av boken håller Göran Segeholm upp en Ricoh GR Digital II. En sådan bär jag alltid, och då menar jag alltid, med mig.
Har du den optiska sökaren (som syns på bilden) eller tycker du att det är OK att använda LCD-skärmen för att komponera bilden?
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Bergfors wrote:Nu handlar ju inte denna tråd om parkas, men hur kan du klaga på vikten och storleken på en systemkamera när du frivilligt går omkring - lika osmidig som en Michelingubbe - och bär på flera kilo onödig vikt genom att bära parkas? Dessutom är det sommar nu. Jag fattar det inte...
Mvh
/ Fredrik
märks att du inte provat en m51:a av den tunnare modellen utan foder, inte för att tjata vidare om parka men det är ett plagg man blir beroende av. jag ska väg min. vill du gissa hur mycket den väger?
Woodstock wrote:Nu handlar ju inte denna tråd om parkas, men hur kan du klaga på vikten och storleken på en systemkamera när du frivilligt går omkring - lika osmidig som en Michelingubbe - och bär på flera kilo onödig vikt genom att bära parkas? Dessutom är det sommar nu. Jag fattar det inte...
Mvh
/ Fredrik
märks att du inte provat en m51:a av den tunnare modellen utan foder, inte för att tjata vidare om parka men det är ett plagg man blir beroende av. jag ska väg min. vill du gissa hur mycket den väger?
Min erfarenhet av gröna långrockar sträcker sig till begagnandet av vapenrocken m/59 (med löstagbart foder) från min militärtjänstgöring och den vägde säkert 3 kg med foder.
Jag gissar att en m/51-parka utan foder väger exakt som huset på en Canon EOS 1 Ds III utan batteri = 1155 gram.
Martin O wrote:På baksidan av boken håller Göran Segeholm upp en Ricoh GR Digital II. En sådan bär jag alltid, och då menar jag alltid, med mig.
Har du den optiska sökaren (som syns på bilden) eller tycker du att det är OK att använda LCD-skärmen för att komponera bilden?
/Jörgen
Jag har den hutlöst prissatta sökaren också. Tyvärr är den inte optimerad för glasögon med sina skarpa kanter. Jag skall fixa något mjukt på kanten.
Trots att man håller kameran stabilare när man tittar genom sökaren använder jag mest displayen. Ingen kamerainformation överförs nämligen till sökaren. Sökaren används mest vid sådana ljusförhållanden där displayen blir oläsbar.
Martin O wrote: Trots att man håller kameran stabilare när man tittar genom sökaren använder jag mest displayen. Ingen kamerainformation överförs nämligen till sökaren. Sökaren används mest vid sådana ljusförhållanden där displayen blir oläsbar.
Tack för upplysningen!
/Jörgen
Woodstock wrote:
Fråga: Varför är det ingen som använder den svenska m/59-rocken i scooterkretsar?
Mvh
/ Fredrik
För att den inte är lika snygg förstås!
Aha!
Jag vet inte om ni har gjort militärtjänst, men kommer ni isåfall ihåg den blå joggingdressen i något vindmaterial som uppskattningsvis var från 60-talet? Den var bannemig så där äckligt fulsnygg som en del militära plagg kan vara. Och för att inte tala om de orange-bruna sängöverkasten på logementen - snacka om stil!
Woodstock wrote:
Fråga: Varför är det ingen som använder den svenska m/59-rocken i scooterkretsar?
Mvh
/ Fredrik
För att den inte är lika snygg förstås!
Aha!
Jag vet inte om ni har gjort militärtjänst, men kommer ni isåfall ihåg den blå joggingdressen i något vindmaterial som uppskattningsvis var från 60-talet? Den var bannemig så där äckligt fulsnygg som en del militära plagg kan vara. Och för att inte tala om de orange-bruna sängöverkasten på logementen - snacka om stil!
Njae, trots uniformsfetisch har det inte gjorts någon lump här inte.
Dock föreställer jag mig något som liknar en gundesvanskiddräkt från början av 80-talet.
Köpte den i går det blev en Canon Rebel Xti (400d) med 18-55objektiv fick med ett mini Hama stativ, extern blixt samt 2Gb minneskort.
Superfin inte ett märke, ett år gammal, slutpriset blev 3600:-
Känns som ett hyffsat bra köp, gäller att lära sig den nu bara.
Köpte den i går det blev en Canon Rebel Xti (400d) med 18-55objektiv fick med ett mini Hama stativ, extern blixt samt 2Gb minneskort.
Superfin inte ett märke, ett år gammal, slutpriset blev 3600:-
Känns som ett hyffsat bra köp, gäller att lära sig den nu bara.
Tack för all hjälp, vi syns i djungeln!
Grattis, det låter som ett bra pris!
/Jörgen