går jättebra men svår att starta..

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
joakimz
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

går jättebra men svår att starta..

Post by joakimz »

har som sagt en en v50, den går väldigt bra när den väl startar och kan hålla tomgången hur länge som helst men problemet är att den är jobbig att få igång. Jag måste springa igång den och det funkar inte med bara någon meter utan snarare efter 25 (i nerförsbacke) så hoppar den igång.

Uteslut motorn inkl tändning efterssom det är helt nyrenoverat hos EHR! 90% säger att det är nånting med förgasaren. Om det är nånting fel på dödarkabeln, t ex att den skulle jorda någonstans, skulle den fortfarande kunna gå så bra som den gör nu när den väl startar?

Obs; jag har öppnad race-vev och Et3 blås på, förgasare är orginal.

vad kan vara problemet?
V50 1973
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Om det är helt nyrenoverat hos EHR så borde väl problemet vara deras? :sad:
marre
Lärling
Lärling

Re: går jättebra men svår att starta..

Post by marre »

joakimz wrote: Uteslut motorn inkl tändning efterssom det är helt nyrenoverat hos EHR! 90% säger att det är nånting med förgasaren.

vad kan vara problemet?
Lite svårt att utesluta motorn när det är den som inte fungerar, kan ju eventuellt vara en släggrenovering som är problemet Image
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
joakimz
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by joakimz »

Jag tänkte eftersom den går så pass bra när de väl är igång så borde det inte vara motorn, och dessutom vill jag inte tro att dem har "lurat" mig på EHR...

Kan det inte vara något förgasarrelaterat? Den kollade dem inte igenom.
V50 1973
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

joakimz wrote:dessutom vill jag inte tro att dem har "lurat" mig på EHR....
Ta upp det med dom först, jag tror inte de medvetet lämnar ifrån sig ett dåligt jobb. :smile:
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Lite basic kanske men har du kollat att choken fungerar som den ska (vajern är kopplad)?
sen kan du ju göra rent munstyckena om du inte har gjort det redan. har förgasaren stått oanvänd länge kan munstyckena ärga igen vilket du inte får bort med tryckluft. då kan det vara bra att ha något att göra rent mekaniskt med. Typ julas miniborrset
Image

artnr (181000)
Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
erikerikerik
Nybörjare
Nybörjare

Post by erikerikerik »

OT:
är det inte lite overkill att skaffa miniborrar för att göra rent munstycken? jag menar, det är ju ingen direkt investering att skaffa nya.

OnT:
elfel låter inte så troligt tycker jag, om den låg och dödade jämt skulle den ju inte gå öht. säger som crispin, kolla att chokevajern sitter på. lätt att glömma- iallafall för mig.
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

erikerikerik wrote:OT:
är det inte lite overkill att skaffa miniborrar för att göra rent munstycken? jag menar, det är ju ingen direkt investering att skaffa nya.

OnT:
elfel låter inte så troligt tycker jag, om den låg och dödade jämt skulle den ju inte gå öht. säger som crispin, kolla att chokevajern sitter på. lätt att glömma- iallafall för mig.
Dessa miniborrar kan användas till mera än rengöring. Borra upp för små munstycken t,ex.

har du hittat felet ännu Joakimz?
C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
joakimz
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by joakimz »

crispin wrote:
erikerikerik wrote:OT:

OnT:
Dessa miniborrar kan användas till mera än rengöring. Borra upp för små munstycken t,ex.

har du hittat felet ännu Joakimz?
C
Jag har pratat med vespa service, men killen som reparerade min v50 har varit sjuk så jag har ännu inte fått tag i honom. Choken sitter på som den ska men det finns kanske en risk att själva chokemunstycket nere i förgasaren är dåligt, jag har läst att ifall det är av gummi så kan det fräta sönder med tiden.

Det skulle kunna vara lågfartsmunstycket, har iofs blåst igenom det med luft-på-burk men det är ju inte jätteeffektivt. Små borrar har jag faktiskt redan men jag köper hellre ett nytt munstycke isåfall.

min teori är att det är något i stil med:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=4378
vi verkar ha samma problem och jag tycker det verkar läcka bensin nånstans, förgasaren känns ofta kladdig.
V50 1973
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

joakimz wrote:Jag har pratat med vespa service, men killen som reparerade min v50 har varit sjuk så jag har ännu inte fått tag i honom.
Jaga honom, det är hans problem, inte ditt. :evil:
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

fritte wrote:Jaga honom, det är hans problem, inte ditt. :evil:
Du är en sån hårding, Fritte :wink:

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

primavera133 wrote:

/JM
Kanske det, men vad skulle du tycka, ifall du trodde att du gjort ett bra jobb, och fick läsa på nätet att du lurat folk o var en allmän klant, utan att få tillfälle att göra rätt? :grin: :evil:
joakimz
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by joakimz »

fritte wrote:
primavera133 wrote:

/JM
Kanske det, men vad skulle du tycka, ifall du trodde att du gjort ett bra jobb, och fick läsa på nätet att du lurat folk o var en allmän klant, utan att få tillfälle att göra rätt? :grin: :evil:
Det var ett annat sätt att se på saken! Jakten pågår för fullt.
V50 1973
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Fast det är ju Börje i egenskap av firmatecknare som igentligen är ansvarig. Den som gjorde jobbet kan mycket väl vara sjuk, ha slutat eller annat, det är ointressant, Börje är ansvarig. :smile:
diktendo
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by diktendo »

joakimz:

ja vi verkar ha liknande problem! jag har bytt ut alla delar jag kunnat komma på, brytare, (kondensator), munstycken, flottörnål osv, och jag har justerat tändläge och brytarspetsarna. allt utan vidare resultat. jag har en liten otestad teori än, flottören: som du sett läcker min med bensin (som jag tyckt ur förgasaren), så jag bytte nål. den var väldigt kass men det hjälpte inte ändå. nu senast provade med att plocka ur tändstift och blåsa ner i cyllen med tryckluft. det var pissblött, och väl torrt startade den direkt! och om det läcker in i cyllen bör det väl vara flottören (om nålen är ny)?? du kan ju prova att blåsa ur cylindern och se om den startar?
V50/N, 1967
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Om motorn blir sur och du inte har tryckluft I så fall kan man ta ut tändstiftet och gå lite omkring med ettan i och fullgas samtidigt så att motorn blåser ut ordentligt.

Man bör då nog ina ha tändkabeln hängande lös utan kortsluta på nått sätt, jag brukar lägga tändstiftet inkopplat på kabell nånstans mot metall så att den kan "gnista av sig" där. Annats finns det väll en liten risk att tändspolan kan ta skada när inte gnistan har nånstans att ta vägen.

För att testa om förgasaren läcker kanske man kan prova den utanför scootern.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

aryan wrote:jag brukar lägga tändstiftet inkopplat på kabell nånstans mot metall så att den kan "gnista av sig" där. Annats finns det väll en liten risk att tändspolan kan ta skada när inte gnistan har nånstans att ta vägen.
/Aryan
Knappast någon risk. Är det något du läst på ett mjölkpaket? :eek: :evil:
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

aryan wrote:Om motorn blir sur och du inte har tryckluft I så fall kan man ta ut tändstiftet och gå lite omkring med ettan i och fullgas samtidigt så att motorn blåser ut ordentligt.

Man bör då nog ina ha tändkabeln hängande lös utan kortsluta på nått sätt, jag brukar lägga tändstiftet inkopplat på kabell nånstans mot metall så att den kan "gnista av sig" där. Annats finns det väll en liten risk att tändspolan kan ta skada när inte gnistan har nånstans att ta vägen.

/Aryan
Tänk på att om du har problem med en flödande förgasare så kan du dra in ny bensin in i cylindern. Bensin är så lättflyktigt att du snarare borde leta efter din stiga quicker eller en bra cykelpump och bara blåsa ett tag i cylindern istället för att springa dig svettig. Och framför allt så se till att du har ett torrt och fint reservstift när du gör upplivningsförsöken för bensinen dunstar ganska snabbt men oljeblandningen blir kvar...

/putte
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

puttepj wrote:
aryan wrote:Om motorn blir sur och du inte har tryckluft I så fall kan man ta ut tändstiftet och gå lite omkring med ettan i och fullgas samtidigt så att motorn blåser ut ordentligt.

/Aryan
Tänk på att om du har problem med en flödande förgasare så kan du dra in ny bensin in i cylindern. Bensin är så lättflyktigt att du snarare borde leta efter din stiga quicker eller en bra cykelpump och bara blåsa ett tag i cylindern istället för att springa dig svettig. Och framför allt så se till att du har ett torrt och fint reservstift när du gör upplivningsförsöken för bensinen dunstar ganska snabbt men oljeblandningen blir kvar...

/putte
Inte när du tar ur stiftet för då blir det ingen kompression och inget vakuum som kan suga in bensin.
Drg 200
Tph 173

aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Har man riktigt surat ner motorn räcker det inte alltid med att blåsa uppifrån, när vevhuset är "fullt" med bränsle blir stiftet fet igen efter nästa startförsök. Även om det blir lite pumpverkan kvar så försvinner bränsleöverskottet i vevhuset snabbt när man ger fullgas. Uppe i cylindern kommer det mkt frisk luft genom tändstiftshålet. Svettig blir man inte av att knuffa scootern utan stift och komp för då går ju motorn rund lätt och det kräver knappast en större ansträngning än att använda en cykelpump.

Svag gnista trots nya brytarspetsar och kondensator och korrekt inställning tycker jag nog den mest troliga anledning till att den är svår att starta. När man kickar i gång den snurrar motorn inte så fort och blir tändspänningen lägre än när motorn går eller när du knuffar i gång den.

Har du extern tändspole eller sitter tändspolan inuti svänghjulet? Externa tändspolan lär ge kraftigare gnista så om du inte har det kan det vara en lösning att uppgradera till det. Försök om den startar lättare med ljuset avstängt än med ljuset på, det är i så fall ett tecken på svag tändsystem. Försvagad magnetisering av svänghulet skulle också förklara svag gnista och startproblem.

/Aryan

@Fritte och mjölkpaket kolla punkterna 3,4 och 6 här http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=1580 och reflektera lite, sedan finns lite mera läsvärt här Tthe effects of high-voltage that can't go to ground the proper way...
Last edited by aryan on Thu 11 Jun 2009, 10:26, edited 1 time in total.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

marre wrote:
puttepj wrote:

/Aryan

/putte
Inte när du tar ur stiftet för då blir det ingen kompression och inget vakuum som kan suga in bensin.
Sanning med modifikation. Suget blir lägre men finns där ändå. Skall du inte få ett vacum får du ta bort topplocket.

/putte
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

om man skall tömma en motor på för rik gas bör man kanske börja med att stänga av bensinkranen. Ta ur tändstiftet o kicka runt med full gas. Motorn suger nu friskluft genom förgasaren (vevhusets undertryck påverkas inte om tändstiftet är i eller ur) genom cylindern. Kolla tändstiftets mått.

aryan: Kunskap via mjölkpaket skall man inte förakta. På 80-talet hade tändsticksaskarna i Colombia bokstäver på baksidan för att lära folket alfabetet. :grin:
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

puttepj wrote:
marre wrote:
puttepj wrote: Tänk på att om du har problem med en flödande förgasare så kan du dra in ny bensin in i cylindern. Bensin är så lättflyktigt att du snarare borde leta efter din stiga quicker eller en bra cykelpump och bara blåsa ett tag i cylindern istället för att springa dig svettig. Och framför allt så se till att du har ett torrt och fint reservstift när du gör upplivningsförsöken för bensinen dunstar ganska snabbt men oljeblandningen blir kvar...

/putte
Sanning med modifikation. Suget blir lägre men finns där ändå. Skall du inte få ett vacum får du ta bort topplocket.

/putte
Ta bort stiftet är som att lyfta toppen, öppet hål = ingen kompression eller vakuum. Om man är proffsig så lyfter man trotteln helt så blir det nästan inget vakuum i venturin heller för gashastigheten sjunker vilket gör att den drar i sig minimalt från förgasaren.
Drg 200
Tph 173

puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

marre wrote:
puttepj wrote:
marre wrote: Inte när du tar ur stiftet för då blir det ingen kompression och inget vakuum som kan suga in bensin.

/putte
Ta bort stiftet är som att lyfta toppen, öppet hål = ingen kompression eller vakuum. Om man är proffsig så lyfter man trotteln helt så blir det nästan inget vakuum i venturin heller för gashastigheten sjunker vilket gör att den drar i sig minimalt från förgasaren.
Då säger vi det. Jag visste inte att man kan få samma flöde genom ett centimeterstort hål som kolven pressar respektive suger men säger du det så...

/putte
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

puttepj wrote:
Då säger vi det. Jag visste inte att man kan få samma flöde genom ett centimeterstort hål som kolven pressar respektive suger men säger du det så...

/putte
Tillräckligt med flöde för att tömma motorn på bensin. Proceduren funkar för mig och många andra men tydligen måste man lyfta toppen också :roll: . Man lär sig nåt nytt varje dag.
Drg 200
Tph 173

Post Reply