Är detta en GTR 1973

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
asacharlotta
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 45
Joined: Tue 09 Jun 2009, 11:03
Location: Stockholm

Post by asacharlotta »

Hej grabbar :-)

Vet inte riktigt vad jag ska tro av de senaste inläggen att döma... Finns det en kamp mellan PV och andra vespor här i formumet tro...?

Själv har jag inga fördomar, men får erkänna att jag vet föga mer om skillnader mellan de olika veporna än de i effekt...

Någon som pragmatiskt kan ange skillnader..? :-)

/Åsa
Vespa Piaggio.. le mode cambiano, ma la Vespa è per sempre!
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Det är nog lugnt!
Bara Fritte o Terra-Wood som håller på igen.
Man vänjer sig i längden :D
Bara det är gjord av plåt så....
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

det finns 3 grupper av Vespor, wideframe, smallframe o largeframe

Wideframe är de tidigaste, och är perfekt för entusiaster att putsa på.

Smallframe är det lilla chassit som Vespamoppen är byggt på, o finns även med större motor, Primaveran o PK, lätta MC på 120 cc.

Largeframe har det större chassit och har här i Sverige en motorstorlek på 125 cc o upp till 200. Rally, GTR o PX ingår i denna grupp.
:grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin:
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

fritte wrote:det finns 3 grupper av Vespor, wideframe, smallframe o largeframe

Wideframe är de tidigaste, och är perfekt för entusiaster att putsa på.

Smallframe är det lilla chassit som Vespamoppen är byggt på, o finns även med större motor, Primaveran o PK, lätta MC på 120 cc.

Largeframe har det större chassit och har här i Sverige en motorstorlek på 125 cc o upp till 200. Rally, GTR o PX ingår i denna grupp.
:grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin:
Har alltid gillat largeframe ;)
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

asacharlotta wrote:Hej grabbar :-)

Vet inte riktigt vad jag ska tro av de senaste inläggen att döma... Finns det en kamp mellan PV och andra vespor här i formumet tro...?

Själv har jag inga fördomar, men får erkänna att jag vet föga mer om skillnader mellan de olika veporna än de i effekt...

Någon som pragmatiskt kan ange skillnader..? :-)

/Åsa
Hej Åsa-charlotta ;)

Eftersom du inte är så hemma (ännu) på att meka (det kommer), så måste vi ju ta som startpunkt stil och funktion.

Funktion innebär enligt mig att du kan ta dig från plats A till plats B (max 50 km) utan att behöva skruva fast bitar som vibrerar av eller byta cylinder längs landsvägen, att det är god tillgång på reservdelar och att du kan hålla ett landsvägstempo utan problem.

Därför skulle jag välja bort nästan allt som är tidigare än 1967, bortsett från Vespa Sprint, 150cc, som det finns gott om och som inte kostar skjortan.

Efter sprinten har du Rally 200 (ev 180 men jag har fått för mig att 200:an är driftsäkrare, och har något mindre fossilt elsystem), ev GTr som jag aldrig provkört men 125cc kan vara lite… lite.

Stil innebär att du undviker Vespa T5, alla PK-modeller och Vespa Cosa (som är ohyggligt ful). Helst även alla PX fram tills ca 2000.

Tidiga P/PX 200 i beige eller grå färg är jag dock lite svag för, men som sagt, de kan aldrig mäta sig med modellerna från 67 till 78.

Tyvärr finns inte Vepsa TS i Sverige, finns ett par i Italien, och de är såväl vackra som driftsäkra, och som det sägs kanske den piggaste Vespan efter T5...

Summa summarum:

Vespa Sprint 150
Vespa Rally 200 (ev 180)
Ev Vespa GTR
Tidiga Vespa P eller mycket sena PX.

Snygga, slitstarka och driftsäkra, och hittas för mellan 8.000 och 20.000 sek.
asacharlotta
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 45
Joined: Tue 09 Jun 2009, 11:03
Location: Stockholm

Post by asacharlotta »

victor wrote:
asacharlotta wrote:Hej grabbar :-)

Vet inte riktigt vad jag ska tro av de senaste inläggen att döma... Finns det en kamp mellan PV och andra vespor här i formumet tro...?

Själv har jag inga fördomar, men får erkänna att jag vet föga mer om skillnader mellan de olika veporna än de i effekt...

Någon som pragmatiskt kan ange skillnader..? :-)

/Åsa
Hej Åsa-charlotta ;)

Eftersom du inte är så hemma (ännu) på att meka (det kommer), så måste vi ju ta som startpunkt stil och funktion.

Funktion innebär enligt mig att du kan ta dig från plats A till plats B (max 50 km) utan att behöva skruva fast bitar som vibrerar av eller byta cylinder längs landsvägen, att det är god tillgång på reservdelar och att du kan hålla ett landsvägstempo utan problem.

Därför skulle jag välja bort nästan allt som är tidigare än 1967, bortsett från Vespa Sprint, 150cc, som det finns gott om och som inte kostar skjortan.

Efter sprinten har du Rally 200 (ev 180 men jag har fått för mig att 200:an är driftsäkrare, och har något mindre fossilt elsystem), ev GTr som jag aldrig provkört men 125cc kan vara lite… lite.

Stil innebär att du undviker Vespa T5, alla PK-modeller och Vespa Cosa (som är ohyggligt ful). Helst även alla PX fram tills ca 2000.

Tidiga P/PX 200 i beige eller grå färg är jag dock lite svag för, men som sagt, de kan aldrig mäta sig med modellerna från 67 till 78.

Tyvärr finns inte Vepsa TS i Sverige, finns ett par i Italien, och de är såväl vackra som driftsäkra, och som det sägs kanske den piggaste Vespan efter T5...

Summa summarum:

Vespa Sprint 150
Vespa Rally 200 (ev 180)
Ev Vespa GTR
Tidiga Vespa P eller mycket sena PX.

Snygga, slitstarka och driftsäkra, och hittas för mellan 8.000 och 20.000 sek.
Hej Victor,

tack för information och sammanställning - allt till god hjälp inför mitt kommande vespaköp :smile

/Åsa (Charlotta)
Vespa Piaggio.. le mode cambiano, ma la Vespa è per sempre!
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

asacharlotta wrote:
Hej Victor,

tack för information och sammanställning - allt till god hjälp inför mitt kommande vespaköp :smile

/Åsa (Charlotta)
Ingen orsak :)
_________________
Vespa Scooter Piaggio.. le mode cambiano, ma la Vespa è per sempre!
Per fortuna - ora basta che ti ne trovi una :)
asacharlotta
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 45
Joined: Tue 09 Jun 2009, 11:03
Location: Stockholm

Post by asacharlotta »

victor wrote:
asacharlotta wrote:
Hej Victor,

tack för information och sammanställning - allt till god hjälp inför mitt kommande vespaköp :smile

/Åsa (Charlotta)
Ingen orsak :)
_________________
Vespa Scooter Piaggio.. le mode cambiano, ma la Vespa è per sempre!
Per fortuna - ora basta che ti ne trovi una :)
Che bella - un altro che parla la lingua :-)
Vespa Piaggio.. le mode cambiano, ma la Vespa è per sempre!
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

victor wrote:
Summa summarum:

Vespa Sprint 150
Vespa Rally 200 (ev 180)
Ev Vespa GTR
Tidiga Vespa P eller mycket sena PX.

Snygga, slitstarka och driftsäkra, och hittas för mellan 8.000 och 20.000 sek.
Men hva med verdens beste scooter, Vespa Touring??

Er jo en veldig bra scooter med god tilgang på reservedeler? -og kurant å sette i nyere PX-motor?

I alle fall min mening...
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

asacharlotta wrote:Hej igen,

ägaren har monterat bort tutkåpan och det ser ut såhär under:

Jag fattar inte varför detta är gjort....det ser ju inte skadat ut under.

Så då behöver jag skaffa ny kåpa och tuta...vad kan kosta tro i delar och arbetskostnad (om svetsning behövs kan jag inte själv)?
Å det var det värsta...
Kan vara ett itiotiskt sätt att få det att lira med P-gaffeln, den tar i tutkåpan annars.
Inte lönt att fixa.

Okej att det är en bastard deluxe men den har 10" hjul och ser ut att vara en GTR-motor, okej att det inte är lönt att fixa till den, men om den funkar och är jättebillig (typ under 3k, motorvärdet), varför inte?
Är ju i allafall ett sätt att komma igång.

/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Svint1 wrote:
victor wrote:
Summa summarum:

Vespa Sprint 150
Vespa Rally 200 (ev 180)
Ev Vespa GTR
Tidiga Vespa P eller mycket sena PX.

Snygga, slitstarka och driftsäkra, och hittas för mellan 8.000 och 20.000 sek.
Men hva med verdens beste scooter, Vespa Touring??

Er jo en veldig bra scooter med god tilgang på reservedeler? -og kurant å sette i nyere PX-motor?

I alle fall min mening...
Jo, fast personen ovan som söker en Vespa vill inte skruva med den. Och att byta motor även om det inte är jättesvårt är inte heller jätteenkelt.

Sen ska du ju hitta en motor också.

Med sin originalmotor som toppar 75 km i timmen så är den ju inte direkt något landsvägssäkert alternativ - du vet ju hur folk "bara _ska_ köra om" en Vespa om de ser en...
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

victor wrote:Jo, fast personen ovan som söker en Vespa vill inte skruva med den. Och att byta motor även om det inte är jättesvårt är inte heller jätteenkelt.
Jag har kört min Touring 1962 med originalmotor 1000 mil utan att någonsin bli stående (OK, en punktering) och det enda jag har gjort åt den var några småsaker efter att jag köpte den. Så en Touring i bra skick kan mycket väl vara tillförlitlig. Men så snabb är den ju inte förstås.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Bergfors wrote:
victor wrote:Jo, fast personen ovan som söker en Vespa vill inte skruva med den. Och att byta motor även om det inte är jättesvårt är inte heller jätteenkelt.
Jag har kört min Touring 1962 med originalmotor 1000 mil utan att någonsin bli stående (OK, en punktering) och det enda jag har gjort åt den var några småsaker efter att jag köpte den. Så en Touring i bra skick kan mycket väl vara tillförlitlig. Men så snabb är den ju inte förstås.

/Jörgen
Hej Bergfors,

Jag är enig om att Touringen är en av de vackrare Vespa-modellerna, men försökte väga samman tillförlitlighet, prisbild, utseende och driftsäkerhet.

Och Touringen även om den är vacker är en snigel och vilket kan vara en nackdel säkerhetsmässigt med bilister som ska tränga sig förbi.
wazobear
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 56
Joined: Wed 27 Sep 2006, 19:52
Location: Sweden

Post by wazobear »

Hej Bergfors,

Jag är enig om att Touringen är en av de vackrare Vespa-modellerna, men försökte väga samman tillförlitlighet, prisbild, utseende och driftsäkerhet.

Och Touringen även om den är vacker är en snigel och vilket kan vara en nackdel säkerhetsmässigt med bilister som ska tränga sig förbi.
Hmmmm!!!

Jag vet inte jag, men jag har två stycken Tourings, den första körde jag som original i två år och det enda jag gjorde var att byta olja. Så jag håller inte med om att Touring betyder skruva. Sedan vart det ju lite intressant på snabbare vägar då den inte gick så fort som original...

Nu har jag dock uppgraderat båda mina Tourings med PX spisar för att motverka den där "snigeln" i dem...

jag skulle nog med gott samvete rekommendera en fin Touring som köp!!, men jag skulle informera om att de inte är Fart-raketer...
"Bara det har motor så...."
asacharlotta
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 45
Joined: Tue 09 Jun 2009, 11:03
Location: Stockholm

Post by asacharlotta »

calle wrote:
asacharlotta wrote:Hej igen,

ägaren har monterat bort tutkåpan och det ser ut såhär under:

Jag fattar inte varför detta är gjort....det ser ju inte skadat ut under.

Så då behöver jag skaffa ny kåpa och tuta...vad kan kosta tro i delar och arbetskostnad (om svetsning behövs kan jag inte själv)?
Å det var det värsta...
Kan vara ett itiotiskt sätt att få det att lira med P-gaffeln, den tar i tutkåpan annars.
Inte lönt att fixa.

Okej att det är en bastard deluxe men den har 10" hjul och ser ut att vara en GTR-motor, okej att det inte är lönt att fixa till den, men om den funkar och är jättebillig (typ under 3k, motorvärdet), varför inte?
Är ju i allafall ett sätt att komma igång.

/Calle
Tack Calle!

Får se om jag kan få den så billigt då - men det är väl inte troligt då begärda pris är 10.500...

Jag får fortsätta leta helt enkelt! Kontakta mig gärna om du dyker på ett objekt - som du själv inte är intresserad av :smile:

/Åsa
Vespa Piaggio.. le mode cambiano, ma la Vespa è per sempre!
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

wazobear wrote:
Hej Bergfors,

Jag är enig om att Touringen är en av de vackrare Vespa-modellerna, men försökte väga samman tillförlitlighet, prisbild, utseende och driftsäkerhet.

Och Touringen även om den är vacker är en snigel och vilket kan vara en nackdel säkerhetsmässigt med bilister som ska tränga sig förbi.
Hmmmm!!!

Jag vet inte jag, men jag har två stycken Tourings, den första körde jag som original i två år och det enda jag gjorde var att byta olja. Så jag håller inte med om att Touring betyder skruva. Sedan vart det ju lite intressant på snabbare vägar då den inte gick så fort som original...

Nu har jag dock uppgraderat båda mina Tourings med PX spisar för att motverka den där "snigeln" i dem...

jag skulle nog med gott samvete rekommendera en fin Touring som köp!!, men jag skulle informera om att de inte är Fart-raketer...
:grin:

Fortfarande inget ont om Touringar, som är jättevackra.

Det är inte så mycket frågan om dagligt underhåll.

Snarare är det en fråga om att inte behöva byta till en px-motor, vilket för en oerfaren inte är det enklaste, även om operationen är tämligen enkel.

Så, eftersom Touringen är något för långsam för vardagstrafik (åtminstone enligt min definition) med originalmotorn uteslöt jag den från listan ;)
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

Post by primavera133 »

För långsam är ju en definitionsfråga. Här i Stockholm vill jag inte köra på motorvägen i rusningstrafik med min Rally även om den (efter visst motorpill) gör 120+ km/h

Så när jag kör till jobbet kör jag småvägar och där är det 50-gräns. Min primvera duger där lika bra som en Touring eller Vespa 50 tom.

Värst är nog att köra 90-väg utan vägren, då spelar det ingen roll hur fort man kör, det kommer alltid en eller två Volvo och ska tränga sig förbi.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Känner att jag också måste göra ett inlägg i Touring-debatten här...

Min är helt original och har tjänat mig troget i snart åtta år (tror jag det är) utan att krångla överhuvudtaget (förutom småsaker som något kabelbrott och en strulande flottör samt alldeles nyligen en pajjad bakbroms). Iofs kanske jag haft tur med min och dessutom varit ganska noggrann med service, men ändå...
Touringen är utan tvekan den av mina scootrar som gett mig minst huvudvärk - till och med P200an har strulat mer än den! Då har jag ändå kört den ganska mycket - både på lite längre resor samt till och från jobbet (inte dagligen, men ganska ofta).

Meka måste man väl göra med alla klassiska scootrar, även P- och PX och bor man inte i Stockholm eller Göteborg där det finns seriösa scooterfirmor är man så illa tvungen att göra det själv oavsett. Jag skulle iaf inte lämna mina till en "vanlig" mc-handlare. Som tur är är de ju ganska lätta, även för någon som inte ens kört moped i tonåren.

Sedan är den inget fartmonster, precis som ni skriver, men jag upplever den inte alls som "en snigel". Lite seg i axet kanske, men när man väl kommit upp i fart tuffar den på skapligt tycker jag. I vardagstrafik har det åtminstone aldrig känts som något större problem. Inte heller på lite längre utflykter. Skulle dock kanske tänka en gång extra innan jag tog den till ett run eller på semester.

Vad gäller Volvos som vill om så tror jag inte det spelar någon roll vilken scooter man kör. Det räcker med att det är en scooter för att folk skall försöka pressa sig förbi... :wink:

Med andra ord tycker jag inte att du skall avskriva Touringen helt. Den är snygg, pålitlig (iaf enigt min erfarenhet) och lätt att få tag på reservdelar till. Så det beror helt på vad du tänkt ha scootern till...
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Ok, vi lägger till Touringen till listan, med egenskaperna att det kanske är den klassikerscooter som kostar minst per stilpoäng, och med reservation för att den inte är något fartmonster.

Dock vanligt förekommande och kostar som en P200. Dock milslängder snyggare ;)
asacharlotta
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 45
Joined: Tue 09 Jun 2009, 11:03
Location: Stockholm

Post by asacharlotta »

Hej alla som är inne på den här tråden :-)

Nu funderar jag på att köpa en Vespa 125PXE från 1992.

Vad är det för skillnad mellan P och PX egentligen? Och är det något särskilt man bör kolla innan man köper den här modellen?

Undrar,
Åsa
Vespa Piaggio.. le mode cambiano, ma la Vespa è per sempre!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

De största skillnaderna är nog att P125X hade 6 volt, 60 watt elsystem o tändsystem med brytarspetsar. PX125 har 12 volt, 80 watt o elektronisk tändning.
P125X hade även mjukare linjer än PX125. :smile:
asacharlotta
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 45
Joined: Tue 09 Jun 2009, 11:03
Location: Stockholm

Post by asacharlotta »

fritte wrote:De största skillnaderna är nog att P125X hade 6 volt, 60 watt elsystem o tändsystem med brytarspetsar. PX125 har 12 volt, 80 watt o elektronisk tändning.
P125X hade även mjukare linjer än PX125. :smile:
Tack för info!

/Åsa
Vespa Piaggio.. le mode cambiano, ma la Vespa è per sempre!
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Kolla det allmänna skicket, att den verkar omhändertagen, och att motorn går bra, inte rycker eller misständer. Alla reglage ska funka mjukt och fint. Kolla framskölden för att se om den kan ha varit med om någon krock. Toppfarten på en PX125 (på mätaren) är en bit över 90, och det ska den komma upp i ganska kvickt om motorn är fräsch.

I övrigt inte mycket, PX-motorerna är -väldigt- driftsäkra så länge som ingen klantmek varit där och brutit.

Reservdelar och tillbehör finns det hur mycket som helst av, både i Sverige och från tyska postorderfirmor.

/G
asacharlotta wrote:Hej alla som är inne på den här tråden :-)

Nu funderar jag på att köpa en Vespa 125PXE från 1992.

Vad är det för skillnad mellan P och PX egentligen? Och är det något särskilt man bör kolla innan man köper den här modellen?

Undrar,
Åsa
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
asacharlotta
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 45
Joined: Tue 09 Jun 2009, 11:03
Location: Stockholm

Post by asacharlotta »

[quote="Hedge"]Kolla det allmänna skicket, att den verkar omhändertagen, och att motorn går bra, inte rycker eller misständer. Alla reglage ska funka mjukt och fint. Kolla framskölden för att se om den kan ha varit med om någon krock. Toppfarten på en PX125 (på mätaren) är en bit över 90, och det ska den komma upp i ganska kvickt om motorn är fräsch.

I övrigt inte mycket, PX-motorerna är -väldigt- driftsäkra så länge som ingen klantmek varit där och brutit.

Reservdelar och tillbehör finns det hur mycket som helst av, både i Sverige och från tyska postorderfirmor.

/G

Toppen, tusen tack!

/Åsa
Vespa Piaggio.. le mode cambiano, ma la Vespa è per sempre!
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Fint objekt: http://www.blocket.se/helsingborg/Vespa ... m?ca=4&w=3

Priset kanske något högt men där finns ju prutmån, och så är det en P200 och inte en PX, d v s något starkare motor om jag inte minns fel...
Post Reply