asacharlotta wrote:Hej grabbar
Vet inte riktigt vad jag ska tro av de senaste inläggen att döma... Finns det en kamp mellan PV och andra vespor här i formumet tro...?
Själv har jag inga fördomar, men får erkänna att jag vet föga mer om skillnader mellan de olika veporna än de i effekt...
Någon som pragmatiskt kan ange skillnader..?
/Åsa
Hej Åsa-charlotta
Eftersom du inte är så hemma (ännu) på att meka (det kommer), så måste vi ju ta som startpunkt stil och funktion.
Funktion innebär enligt mig att du kan ta dig från plats A till plats B (max 50 km) utan att behöva skruva fast bitar som vibrerar av eller byta cylinder längs landsvägen, att det är god tillgång på reservdelar och att du kan hålla ett landsvägstempo utan problem.
Därför skulle jag välja bort nästan allt som är tidigare än 1967, bortsett från Vespa Sprint, 150cc, som det finns gott om och som inte kostar skjortan.
Efter sprinten har du Rally 200 (ev 180 men jag har fått för mig att 200:an är driftsäkrare, och har något mindre fossilt elsystem), ev GTr som jag aldrig provkört men 125cc kan vara lite… lite.
Stil innebär att du undviker Vespa T5, alla PK-modeller och Vespa Cosa (som är ohyggligt ful). Helst även alla PX fram tills ca 2000.
Tidiga P/PX 200 i beige eller grå färg är jag dock lite svag för, men som sagt, de kan aldrig mäta sig med modellerna från 67 till 78.
Tyvärr finns inte Vepsa TS i Sverige, finns ett par i Italien, och de är såväl vackra som driftsäkra, och som det sägs kanske den piggaste Vespan efter T5...
Summa summarum:
Vespa Sprint 150
Vespa Rally 200 (ev 180)
Ev Vespa GTR
Tidiga Vespa P eller mycket sena PX.
Snygga, slitstarka och driftsäkra, och hittas för mellan 8.000 och 20.000 sek.