I just detta fallet så ser man på avgaspipen att det inte är en PX-motor. Så motorn är nog en GTR, om resten av ramen är det. Btw: Lyset är GTR. Samma som på Rallyn.
Jag tror att den krockat vid något tillfälle, och så har man letat reservdelar, inte hittat några, men kommit på att modernare delar kan fås att passa. Väldigt vanligt öde för äldre Vespor. En PX-gaffel gör inte bara att hela scootern ser knasig ut (pga att den blir för hög fram), utan den blir också lite lustig att köra med.
/G
asacharlotta wrote:Ja, det kan du ju ha rätt i....
Hedge wrote:I just detta fallet så ser man på avgaspipen att det inte är en PX-motor. Så motorn är nog en GTR, om resten av ramen är det. Btw: Lyset är GTR. Samma som på Rallyn.
Jag tror att den krockat vid något tillfälle, och så har man letat reservdelar, inte hittat några, men kommit på att modernare delar kan fås att passa. Väldigt vanligt öde för äldre Vespor. En PX-gaffel gör inte bara att hela scootern ser knasig ut (pga att den blir för hög fram), utan den blir också lite lustig att köra med.
/G
asacharlotta wrote:Ja, det kan du ju ha rätt i....
Hur ser man om det är en PX-motor?
/Åsa
Kan de inte bara bytt avgasröret då?
Och vad tänker du om "handskfacket" fram (eller vad man kallar det på vespan) - hur har de fått dit det på en GTR-ram? Blir hål som inte borde vara där - ägaren sa att den är lätt att ta bort, vad det nu kan betyda...?
/Åsa
Vespa Piaggio.. le mode cambiano, ma la Vespa è per sempre!
asacharlotta wrote:
Och vad tänker du om "handskfacket" fram (eller vad man kallar det på vespan) - hur har de fått dit det på en GTR-ram? Blir hål som inte borde vara där - ägaren sa att den är lätt att ta bort, vad det nu kan betyda...?
/Åsa
Svetsa. Lätt som en plätt. Och så måla över det svetsade. Mera lätta plättar.
asacharlotta wrote:Vet inte riktigt hur jag ska göra med denna vespa, det finns ju en del frågetecken...
Ni som vet allt var kan man söka efter vespor till salu förutom på Blocket?
Vill verkligen ha en vespa nu!
/Åsa
Ett tips är att lugna sig till det känns 100-procentigt. Inom någon veckas väntan har du säkerligen flera intressantare alternativ att välja mellan. Varför inte en Primavera? Roligare eller vackrare scooter går ej att finna!
PS. Håll dig till scootrar t o m 1974 års modell. Sedan blev det lag på blinkers, bromsljus och annat onödigt. DS.
asacharlotta wrote:Vet inte riktigt hur jag ska göra med denna vespa, det finns ju en del frågetecken...
Ni som vet allt var kan man söka efter vespor till salu förutom på Blocket?
Vill verkligen ha en vespa nu!
/Åsa
Ett tips är att lugna sig till det känns 100-procentigt. Inom någon veckas väntan har du säkerligen flera intressantare alternativ att välja mellan. Varför inte en Primavera? Roligare eller vackrare scooter går ej att finna!
PS. Håll dig till scootrar t o m 1974 års modell. Sedan blev det lag på blinkers, bromsljus och annat onödigt. DS.
Mvh
/ Fredrik
Tror du att fler vespor dyker upp..? Brukar det säljas mer senare på sommaren?
Gillar Primavera (som ju betyder vår på italienska) jättemycket
/Åsa
Vespa Piaggio.. le mode cambiano, ma la Vespa è per sempre!
asacharlotta wrote:Tror du att fler vespor dyker upp..? Brukar det säljas mer senare på sommaren?
Gillar Primavera (som ju betyder vår på italienska) jättemycket
/Åsa
Njae, det kanske inte dyker upp fler för att det är sommar, men varje vecka brukar det trilla in en flock gammelscootrar på Blocket. Annars kan du ju alltid prova att sätta in en köpesannons under annonsavdelningen på detta forum (kostar inget och man behöver inte vara medlem).
Japp, Primavera gillar man! Lär även betyda "den främsta" på italienska har jag hört. Önskar för övrigt att jag kunde italienska (kan bara "destra" och "sinistra" samt "campione del mundo", som det stod på vissa Ducati i början av 90-talet).
asacharlotta wrote:Tror du att fler vespor dyker upp..? Brukar det säljas mer senare på sommaren?
Gillar Primavera (som ju betyder vår på italienska) jättemycket
/Åsa
Njae, det kanske inte dyker upp fler för att det är sommar, men varje vecka brukar det trilla in en flock gammelscootrar på Blocket. Annars kan du ju alltid prova att sätta in en köpesannons under annonsavdelningen på detta forum (kostar inget och man behöver inte vara medlem).
Japp, Primavera gillar man! Lär även betyda "den främsta" på italienska har jag hört. Önskar för övrigt att jag kunde italienska (kan bara "destra" och "sinistra" samt "campione del mundo", som det stod på vissa Ducati i början av 90-talet).
Ha is i magen och köp en Primavera, vet ja!
Mvh
/ Fredrik
En direkt översättning om man delar upp orden i Prima och Vera - betyder det "den först/främsta" "sanna"
Den främsta sanna alltså!
/Å
Vespa Piaggio.. le mode cambiano, ma la Vespa è per sempre!
asacharlotta wrote:En direkt översättning om man delar upp orden i Prima och Vera - betyder det "den först/främsta" "sanna"
Den främsta sanna alltså!
/Å
Det där låter ju nästan religiöst! Och det är verkligen så jag känner varje gång jag tar en tur med min Primmy!
Jo, Primavera är verkligen "den främsta sanna" - alla har bara inte insett det än! Varför ha sex, äta tårta eller supa sig berusad när man kan åka Primavera, liksom?
asacharlotta wrote:En direkt översättning om man delar upp orden i Prima och Vera - betyder det "den först/främsta" "sanna"
Den främsta sanna alltså!
/Å
Det där låter ju nästan religiöst! Och det är verkligen så jag känner varje gång jag tar en tur med min Primmy!
Jo, Primavera är verkligen "den främsta sanna" - alla har bara inte insett det än! Varför ha sex, äta tårta eller supa sig berusad när man kan åka Primavera, liksom?
Mvh
/ Fredrik
he he... I hear you
/Åsa
Vespa Piaggio.. le mode cambiano, ma la Vespa è per sempre!
Jag fattar inte varför detta är gjort....det ser ju inte skadat ut under.
Så då behöver jag skaffa ny kåpa och tuta...vad kan kosta tro i delar och arbetskostnad (om svetsning behövs kan jag inte själv)?
/Åsa
Han (eller någon) har kapat bort hela den gamla tutkåpan (se bild som någon postade i tråden). Det finns i och för sig ersättningsplåt att köpa, men personligen hade jag avstått från köp av denna GTR. Det blir en del pengar i slutändan med alla detaljer och allt jobb om du vill ha den original.
Jag fattar inte varför detta är gjort....det ser ju inte skadat ut under.
Så då behöver jag skaffa ny kåpa och tuta...vad kan kosta tro i delar och arbetskostnad (om svetsning behövs kan jag inte själv)?
/Åsa
Han (eller någon) har kapat bort hela den gamla tutkåpan (se bild som någon postade i tråden). Det finns i och för sig ersättningsplåt att köpa, men personligen hade jag avstått från köp av denna GTR.
Mvh
/ Fredrik
Ok, tack Fredrik!
Lämnar nu denna vepa..
Har satt in en annons här och hoppas få napp snart
/Åsa
Vespa Piaggio.. le mode cambiano, ma la Vespa è per sempre!
Det finns en Rally till salu på blocket, nästan identisk med GTr men med 200-motor:
Släng bort blinkerserna och vindrutan, byt sadel, putsa upp kromen, lacka eller byt ljuddämparen (500sek, 30 min), ta bort reflexerna på sidokåpornas framändar och byt eventuellt racingdekalerna mot nya (säljs fortfarande) och du har kanske den bästa kompromissen mellan driftsäkerhet och stil som Piaggio klämt ur sig.
Priset är enligt min mening otroligt bra, och den ser inte ut att vara i dåligt skick bortsett från lite patinering, som ju är charmigt
P & PX är de mest moderna och lättast att få delar till. Går fort nog för motorväg, utrustade med blinkers. Dvs, ett bra val om du sätter moderna bekvämligheter före nostali.
fritte wrote:P & PX är de mest moderna och lättast att få delar till. Går fort nog för motorväg, utrustade med blinkers. Dvs, ett bra val om du sätter moderna bekvämligheter före nostali.
Jag åker hellre buss än P/PX - det är ju nästan samma sak ändå, lika ful och stor som en om inget annat...och en P/PX har förmodligen större blinkers än vad som sitter på kollektivtrafikens fordon...
Woodstock wrote:Jag åker hellre buss än P/PX - det är ju nästan samma sak ändå, lika ful och stor som en om inget annat...och en P/PX har förmodligen större blinkers än vad som sitter på kollektivtrafikens fordon...
Mvh
/ Fredrik
Men Fredrik, du upphör aldrig med
att förvåna oss...
fritte wrote:P & PX är de mest moderna och lättast att få delar till. Går fort nog för motorväg, utrustade med blinkers. Dvs, ett bra val om du sätter moderna bekvämligheter före nostali.
Jag åker hellre buss än P/PX - det är ju nästan samma sak ändå, lika ful och stor som en om inget annat...och en P/PX har förmodligen större blinkers än vad som sitter på kollektivtrafikens fordon...
Mvh
/ Fredrik
I Italien så räknas PX till en fin klassikerscooter - det är helt rätt att åka på scooterträff PX (dock inte på GTs, även om min är accepterad då mitt garage innehåller ett par andra fordon as well)
Dessutom så är väl PX veteranklassad nuförtiden även i Sverige?
victor wrote:I Italien så räknas PX till en fin klassikerscooter - det är helt rätt att åka på scooterträff PX (dock inte på GTs, även om min är accepterad då mitt garage innehåller ett par andra fordon as well)
Dessutom så är väl PX veteranklassad nuförtiden även i Sverige?
Jo, men italienare är som bekant inte helt nyktra!
fritte wrote:Primaveran med mindre än 5 hästar o tjänstevikt 75 kilo är inget för den moderna trafiken.
Det kräver sina hästar för att flytta en buss! (Dessutom måste man ha CE-körkort enligt vad jag har hört).
Min Primmy har för övrigt rastat PX200 i parti och minut. Varje gång. Sug på den!
Woodstock wrote:Min Primmy har för övrigt rastat PX200 i parti och minut. Varje gång. Sug på den!
Visst, att din PV är trimmad o går bra (när den går) har väl inte undgått någon här.
Men att det har krävts en massa finurlighet, meckande o tålamod från din sida för att hålla den funkande har även framgått rätt så tydligt. Är det ett öde du önskar den väna Charlotta?
Woodstock wrote:Min Primmy har för övrigt rastat PX200 i parti och minut. Varje gång. Sug på den!
Visst, att din PV är trimmad o går bra (när den går) har väl inte undgått någon här.
Men att det har krävts en massa finurlighet, meckande o tålamod från din sida för att hålla den funkande har även framgått rätt så tydligt. Är det ett öde du önskar den väna Charlotta?
Tro mig Fritte, det dagliga och långvariga helvete jag genomlidit med min Primmy unnar jag inte ens min värsta ovän! Men å andra sidan är jag glad och nöjd om jag kan köra en dag efter att ha mekat i tre...
Hur går det med din Primmy? Du kanske kan sälja den till den väna Charlotta? Och vem vet, det kanske blir mer än en affär?