jag är ny på detta forum och har en fråga som ni kanske kan hjälpa mig med.
Jag körde vespa när jag bodde i Italien för 20 år sedan och nu är det dags att köpa en här hemma
Detta ska enligt uppgift vara en Vespa GTR 125 från 1973, men jag undrar om det stämmer?
Har tittat på en mängd bilder på nätet och de jag sett från -73 har annan tuta och mjukare form på framskärmen.
Det ser absolut ut att vara en GTR 125 från sjuttiotalet BORTSETT från sadel, tutkåpa och framskärm som ser ut att vara från en PX 125/200. Någon annan kan säkert bekräfta...
Woodstock wrote:Det ser absolut ut att vara en GTR 125 från sjuttiotalet BORTSETT från sadel, tutkåpa och framskärm som ser ut att vara från en PX 125/200. Någon annan kan säkert bekräfta...
Mvh
/ Fredrik
Hej Fredrik,
och tack för ditt snabba svar!
Precis vad jag trodde.... men tutkåpan sitter väl fast i "framramen" så hur kan den ha bytts?
Den har säkert blivit upgradead med P(X)-delar för att se mera modern ut. Eller någon annan orsak (kollision t.ex.). Den skall inte ha bagagelåda där fram heller, enligt internjetbilder. Kanske någon P/PX som har fungerat som donator. Fråga säljaren varför den har ändrats. Den har kanske annan motor också.
Om du inte kan fixa själv är mina råd:
1. Om du får den billigt och gillar hur den ser ut, köp den.
2. Om du vill att den skall se original ut och vara 100% perfekt...köp den inte.
3. Lär dig att fixa den själv, finns råd och hjälp här på forumet även personer som tror dem är ohändiga kan lokalisera tummen där den hör hemma...
calle wrote:Om du inte kan fixa själv är mina råd:
1. Om du får den billigt och gillar hur den ser ut, köp den.
2. Om du vill att den skall se original ut och vara 100% perfekt...köp den inte.
3. Lär dig att fixa den själv, finns råd och hjälp här på forumet även personer som tror dem är ohändiga kan lokalisera tummen där den hör hemma...
asacharlotta wrote:Jag körde vespa när jag bodde i Italien för 20 år sedan och nu är det dags att köpa en här hemma
Underbart,
samma här, började köra Vespa i Italien (eller Sicilien om man nu skall vara sådan) också 20 år sedan
Och då var det poppis att pimpa Vespa Special med tutskydd från just P...denna GTR har lite av samma känsla.
Att den har gummimatta på golvet kan vara illavarslande, kolla hur den ser ut under.
asacharlotta wrote:Jag körde vespa när jag bodde i Italien för 20 år sedan och nu är det dags att köpa en här hemma
Underbart,
samma här, började köra Vespa i Italien (eller Sicilien om man nu skall vara sådan) också 20 år sedan
Och då var det poppis att pimpa Vespa Special med tutskydd från just P...denna GTR har lite av samma känsla.
Att den har gummimatta på golvet kan vara illavarslande, kolla hur den ser ut under.
Jag gjorde Genova osäkert på min vespa - bodde där 1 år
Även om det sitter en GTR-ram under allt det där smäcket, så ska du nog inte köpa den. Framskärmen är PX, tutkåpan är PX (förmodligen hemmaskruvad rätt genom benskölden, vill minnas att GTR som Rally har fast tutavdelning)...fan vet om inte hela framgaffeln är utbytt mot PX, tycker den har lite hög stans framtill...vilket också gör att man bör utreda om den krockats.
Inget jag skulle satsa på om du är ute efter en GTR. Finns betydligt finare att hitta.
/G
asacharlotta wrote:Hej,
jag är ny på detta forum och har en fråga som ni kanske kan hjälpa mig med.
Jag körde vespa när jag bodde i Italien för 20 år sedan och nu är det dags att köpa en här hemma
Detta ska enligt uppgift vara en Vespa GTR 125 från 1973, men jag undrar om det stämmer?
Har tittat på en mängd bilder på nätet och de jag sett från -73 har annan tuta och mjukare form på framskärmen.
Hedge wrote:Även om det sitter en GTR-ram under allt det där smäcket, så ska du nog inte köpa den. Framskärmen är PX, tutkåpan är PX (förmodligen hemmaskruvad rätt genom benskölden, vill minnas att GTR som Rally har fast tutavdelning)...fan vet om inte hela framgaffeln är utbytt mot PX, tycker den har lite hög stans framtill...vilket också gör att man bör utreda om den krockats.
Inget jag skulle satsa på om du är ute efter en GTR. Finns betydligt finare att hitta.
/G
Tack G!
Efter alla värdefulla synpunkter från er här i forumet så känns det INTE som en vespa att satsa på.
/Åsa
asacharlotta wrote:Hej,
jag är ny på detta forum och har en fråga som ni kanske kan hjälpa mig med.
Jag körde vespa när jag bodde i Italien för 20 år sedan och nu är det dags att köpa en här hemma
Detta ska enligt uppgift vara en Vespa GTR 125 från 1973, men jag undrar om det stämmer?
Har tittat på en mängd bilder på nätet och de jag sett från -73 har annan tuta och mjukare form på framskärmen.
Om du ännu ämnar kolla upp den så kan du ju ta bilderna från den här sidan med och visa ägaren hur den borde se ut om han/hon börjar bortförklara att det är en sådan modell... http://www.scootermaniac.org/index.php?op=modele&cle=99
Klicka på bilderna för att få dem större.
Kanske den har "trimmats" med en PX, så där som en del gör. Med bättre (?) gaffel och tuffare motor (?). Fast då kanske den skulle ha skivbromsar?? Jag tippar på en kollision med förstörd gaffel och sedan en PX-donator som man fixat upp den med.
vespaco wrote:Om du ännu ämnar kolla upp den så kan du ju ta bilderna från den här sidan med och visa ägaren hur den borde se ut om han/hon börjar bortförklara att det är en sådan modell... http://www.scootermaniac.org/index.php?op=modele&cle=99
Klicka på bilderna för att få dem större.
Kanske den har "trimmats" med en PX, så där som en del gör. Med bättre (?) gaffel och tuffare motor (?). Fast då kanske den skulle ha skivbromsar?? Jag tippar på en kollision med förstörd gaffel och sedan en PX-donator som man fixat upp den med.
Tack för din input!
Superbra webbplats
/Åsa
Vespa Piaggio.. le mode cambiano, ma la Vespa è per sempre!
jag är ny på detta forum och har en fråga som ni kanske kan hjälpa mig med.
Jag körde vespa när jag bodde i Italien för 20 år sedan och nu är det dags att köpa en här hemma
Detta ska enligt uppgift vara en Vespa GTR 125 från 1973, men jag undrar om det stämmer?
Har tittat på en mängd bilder på nätet och de jag sett från -73 har annan tuta och mjukare form på framskärmen.
Tacksam för svar!
Det ser ju även ut som deh har större lyse, är styret också från PX?
Detta ska alltså vara hur den ser ut i orginal:
Men om den har PX-framgaffel med bättre fjädring och dämpning och eventuellt en PX-motor som går bra, så kan det absolut ha sin charm också, det beror ju alldeles på om man vill ha en orginalscooter eller en custom/sleeper.
Kickstarten är troligen den enklast avslöjande, den gamla motorn har en mjukt nedböjd sedan uppåtgående. PX:n igen en mera rakt uppåtgående version som sedan rakt/horisontellt, den ser felåtböjd ut. Kolla in någon PX-bild så märker du. Det finns mellanstycken för att få den klassiska kickstarten också så det här är inte någon bergsäker koll.
Bäst är att kolla motornumret. Och den är bergis inpackad i någon oljig geggamoja (=papper med, spegel för lättare kolla, finns antagligen på "armen" som håller motorn vid ramen).
Motornumren skall börja med samma bokstäver som ramen t.ex. VSC1T på ramen och VSC1M på motorn. Motorns nummer som följer efter bokstäverna är 99,99% sannolikt större än ramens. Skiljer sig bokstäverna så är motorn utbytt mot en annan modell.
Scooterklubbens marknad är finns ju alltid, och sedan skall man inte underskatta lokalannonsering. Vet många i min bekantskapskrets som hittat pärlor genom att sätta upp anslag på hemmaortens ica och konsum.
/G
asacharlotta wrote:Vet inte riktigt hur jag ska göra med denna vespa, det finns ju en del frågetecken...
Ni som vet allt var kan man söka efter vespor till salu förutom på Blocket?