Primavera med Malossi 136 cc 180°...

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Primavera med Malossi 136 cc 180°...

Post by Fredrick »

Nu börjar min Primavera ta form.

Nu är blocket matchportat för min cylinder.

Vad tycks?

Image
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Re: Primavera med Malossi 136 cc 180°...

Post by calle »

Fredrick wrote:Vad tycks?
Vackert!
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Post by Fredrick »

Nu har följande gott monterats på vespan min :)

Vespatronic tändsystem.

Förstärkt kopplingskit, 4 karbonlameller plus hårdare fjäder och andra mellanlägg.

Fullcirkels racevev mazzuchelli.

25 mm Dell orto/malossi förgasare.

136 malossi vänt 180 grader.

Simonini Avgassystem anpassat för 180 graders vändning.

Schimsat upp växelaxel.

Nytt växelkors.

Nya skf lager i motorn.

Ny utväxling.

Matchportat block och cylinder å det grövsta.

Snyggat till cylinder där vi tycker malossi har missat eller varit för snälla.

Lyft upp cylinder 2,4 mm och ändrat alla parametrar åt det värre hållet.

Planat toppet något så sjukt mkt för att matcha den lyfta cylindern.


Ps.
Skall bli kul att se vad detta kan göra med min gamla Popolino/Primavera.

Om allt lirar gott så hoppas jag på lagom mkt mos för att göra stan full av tvåtaktsrök och smatter : :evil:.

Någom som vet hk antal på folk som kört liknande? Ds.

Image
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Snyggt! Vad blir det för porttider?
/David
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Post by Fredrick »

Överlåter detta svar åt Johannes/subitus, som har papprena på mätningarna i sitt garage. (plus att han är vassare på sånna saker haha)
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Post by Fredrick »

Motor ihopsatt med insug och del av avgas på plats.

Image


Någon som vet vart jag kan få tag i en gummistump (insug/förgasare) som mäter 25 mm innerdiameter och är vinklad 45 grader och tål bensin?
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

I Malmö finns ett par slangspecialister som har silikonslang i alla storlekar och vinklar. Dyrt som bara den men det finns...
Borde också finnas i götet.

/C
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Annars finns det här insugsgummit som går att vrida hur man vill. Kanske blir lite väl sportig lutning på gasaren bara..

http://www.malossi.com/Catalogo/Cata_Ma ... rd=2013237

http://www.malossionline.com/ASSETS/NEW ... I_001I.PDF

http://www.malossi.com/Archivio_Files%5 ... 526.A0.pdf

Jag är fortfarande nyfiken på porttiderna. Vore kul att veta tiderna på falckitet åxå. 8)
/David
krro
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 51
Joined: Mon 07 May 2007, 22:09
Location: Stockholm

Post by krro »

Ang. slangen kan jag tipsa om kuntze i stockholm, http://www.kuntze.se, om du kontaktar dem med beskrivning av vad du behöver är jag övertygad om att de kan hjälpa dig. De har allt (!) inom gummi.
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Post by Fredrick »

Tack för svaren, har mailat kuntze med mina mått. Hoppas om har något bra till mig, annars kanske calle har nr/mail till malmökillarna?

Tyvärr så kan jag inte använda mig av specialmalossiinsuget, då jag måste vinkla 90 grader först, sen rakt ut, sen 45 grader till åt andra hållet för att allt skall funka och se bra ut.

Mkt jobb för att köra 180 graders vändning :smile: , men är jag ensam i sverige att göra detta? Det är den stora frågan.

Image

Mavio, 182 grader i avgas och 120 nånting i tranfer är tal som ringer en klocka, johannes får dock konfirmera detta.
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Koolt. Men det ser väl rejsigast ut när förgasaren sitter rakt på insuget? :evil: Är det en massa plåt ivägen där? Blir det fult kan du alltid dölja förgasaren med benet..

Image
/David
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

kolla här:
http://www.lundgrensmaskin.se/
...
dess i Lund finns också men lite jobbiga att ha att göra med: http://www.slangspecialisten.se/
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Fredrick wrote:Mkt jobb för att köra 180 graders vändning :smile: , men är jag ensam i sverige att göra detta? Det är den stora frågan.
...nä en del personer som gjort det tidigare.
bl.a. har jag en scooter stående i Sverige med reversmonterad zirricylinder.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Post by Fredrick »

Denna blev det när jag gick bet på ALLA andra slang och turbospecialister.

http://do88.sbadmin.se/silikonslang-sva ... ID215.html

Blocket is da shit :)



Calle, jag hade väldigt gärna velat se lite färdiga och byggbilder på din vespa.
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Tjena,

byggde ihop en Zirri R2100 för 18 år sedan vilket var innan digitalkamerans intåg(när jag var 18 år).
Vattenkylt galenkit med 34mm gasare, käkade växellådor till frukost och gick i 83km/h i ettan och mycket snabbare i fyran så länge nu växellådan höll...vilket brukade vara ca 200mil.
Specen från Zirri var 33hp vid 12800RPM, 185km/h.
Den varvade ungefär så mycket men inte gick den i 185km/h och den hade inte 33hp...
http://i50.photobucket.com/albums/f325/ ... kzirri.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f325/ ... zirri2.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f325/ ... zirri3.jpg

Sålde den scooter strax efter jag flyttade till Hong Kong.

för ca. 10 år sedan bygde jag en till Zirri, denna gången på en V50 med PK-motor (9" fram och 10" bak), också denna reverse men en enklare zirricylinder och vevhusmatning. Den står och samlar damm mest nu men funkar. Tyvärr inga bilder.

VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

Fick du bromsad den någon gång?

dom få som fortfarande kör zirri 135 bromsar alla över 30 hp...
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Post by Fredrick »

Den såg ju rååå ut :)


Är det du truls, som har en bänk hemma?

Jag och Johannes är väldigt sugna på att bänka våra när vi är helt klara och injusterade.
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Truls wrote:Fick du bromsad den någon gång?

dom få som fortfarande kör zirri 135 bromsar alla över 30 hp...
...nix, men snabb som attans är den/var den.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Daniel Goes här i Göteborg har bänk. Johannes har kontakt med honom, han var också med på Scooterpremiären och fikade hos dig :wink:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

jencla wrote:Daniel Goes här i Göteborg har bänk. Johannes har kontakt med honom, han var också med på Scooterpremiären och fikade hos dig :wink:
/jens
Haha... vi sprang ihop på axcess i helgen, scooterrelaterat ..... :mrgreen:

Sorry offtopic
-1967 Primavera 154cc-
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Post by Fredrick »

Ser nästan lite "dumt" ut haha :grin:.

Image
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Har du nån bild ovanifrån? :smile:
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

en norsk polis trodde en gång att en sådan förgasarmontering var original.... :grin:
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Post by Fredrick »

Image

Framifrån.
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Post by Fredrick »

Dom 2 röda "bestarna" haha. :evil:

Skall bli kul att se hur lite chans jag har mot Johannes falc.

Image
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Post Reply