Hur korrekt är hastighetsmätaren ?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Snider
Entusiast
Entusiast
Posts: 213
Joined: Fri 07 Mar 2008, 10:20
Location: Västerås
Contact:

Hur korrekt är hastighetsmätaren ?

Post by Snider »

Som rubriken antyder har jag en fundering...

Monterade en cykeldator på min Rally 180, mest för att kontrollera min hastighetsmätare, kände att jag omotiverat ofta blev omkörd och ville veta om det berodde på mitt val av fordon eller min hastighet... :smile:

Mina studier visar att originalmätaren visar ganska exakt samma hastighet som cykeldatorn upp till 50 - 55 km/h... men sen barkar originalmätaren iväg ordentligt, när cykeldatorn visar 70 visar vanliga mätaren snarare 90... Nu visar ju cykeldatorn exakt hastighet (teoretiskt) och vanliga mätare, även på bilar, visar ju förstås en högre hastighet än den faktiska. Men jag tycker ändå att skillnaden mellan 70 och 90 är lite i överkant ? Eller ?

Någon som gjort liknande observation ?
Vespa Rally 180 1971
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: Hur korrekt är hastighetsmätaren ?

Post by Federico »

Snider wrote:Som rubriken antyder har jag en fundering...

Monterade en cykeldator på min Rally 180, mest för att kontrollera min hastighetsmätare, kände att jag omotiverat ofta blev omkörd och ville veta om det berodde på mitt val av fordon eller min hastighet... :smile:

Mina studier visar att originalmätaren visar ganska exakt samma hastighet som cykeldatorn upp till 50 - 55 km/h... men sen barkar originalmätaren iväg ordentligt, när cykeldatorn visar 70 visar vanliga mätaren snarare 90... Nu visar ju cykeldatorn exakt hastighet (teoretiskt) och vanliga mätare, även på bilar, visar ju förstås en högre hastighet än den faktiska. Men jag tycker ändå att skillnaden mellan 70 och 90 är lite i överkant ? Eller ?

Någon som gjort liknande observation ?
jag tror att mig touringmätare visade ungefär 10% över cykeldatorn i farter runt 70-90km/h, alltså ganska likt en bilmätare.

det är lite lurigt med cykeldator på 10" hjul, man mäter hjulets omkrets stillastående och troligtvis expanderar hjulet i högre fart med följd att omkretsen ökar något. det bästa måste ändå vara gps.
Federico
Martin O
Lärling
Lärling
Posts: 436
Joined: Sun 19 Oct 2008, 15:54
Location: Malmö
Contact:

Post by Martin O »

På min PX visar hastighetsmätaren konstant ca 5% mer än min GPS.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Hur korrekt är hastighetsmätaren ?

Post by Hedge »

Jag vet att min cykeldator visade strax över 100, då ansåg vissa scooterister att vi låg i 110-120, så visst diffar det. Men 70-90 låter mycket.

Min Rally ovan, hade jag tillfälle att köra med bägge mätarna, och när cykeldatorn visade 105, så visade min vanliga mätare nästan 120. Men upp till 90 så var det nästan ingen diff alls.

/G

Snider wrote:Som rubriken antyder har jag en fundering...

Monterade en cykeldator på min Rally 180, mest för att kontrollera min hastighetsmätare, kände att jag omotiverat ofta blev omkörd och ville veta om det berodde på mitt val av fordon eller min hastighet... :smile:

Mina studier visar att originalmätaren visar ganska exakt samma hastighet som cykeldatorn upp till 50 - 55 km/h... men sen barkar originalmätaren iväg ordentligt, när cykeldatorn visar 70 visar vanliga mätaren snarare 90... Nu visar ju cykeldatorn exakt hastighet (teoretiskt) och vanliga mätare, även på bilar, visar ju förstås en högre hastighet än den faktiska. Men jag tycker ändå att skillnaden mellan 70 och 90 är lite i överkant ? Eller ?

Någon som gjort liknande observation ?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Snider
Entusiast
Entusiast
Posts: 213
Joined: Fri 07 Mar 2008, 10:20
Location: Västerås
Contact:

Re: Hur korrekt är hastighetsmätaren ?

Post by Snider »

Hedge wrote:Jag vet att min cykeldator visade strax över 100, då ansåg vissa scooterister att vi låg i 110-120, så visst diffar det. Men 70-90 låter mycket.

Min Rally ovan, hade jag tillfälle att köra med bägge mätarna, och när cykeldatorn visade 105, så visade min vanliga mätare nästan 120. Men upp till 90 så var det nästan ingen diff alls.

/G

Snider wrote:Som rubriken antyder har jag en fundering...

Monterade en cykeldator på min Rally 180, mest för att kontrollera min hastighetsmätare, kände att jag omotiverat ofta blev omkörd och ville veta om det berodde på mitt val av fordon eller min hastighet... :smile:

Mina studier visar att originalmätaren visar ganska exakt samma hastighet som cykeldatorn upp till 50 - 55 km/h... men sen barkar originalmätaren iväg ordentligt, när cykeldatorn visar 70 visar vanliga mätaren snarare 90... Nu visar ju cykeldatorn exakt hastighet (teoretiskt) och vanliga mätare, även på bilar, visar ju förstås en högre hastighet än den faktiska. Men jag tycker ändå att skillnaden mellan 70 och 90 är lite i överkant ? Eller ?

Någon som gjort liknande observation ?
Tackar för svaren! ....jag ska försöka låna en gps av någon för att få lite mer indata... ska bli intressant att se var jag landar...

...när du hänvisar till din rally, är det en rally 180 eller en senare rally 200... det känns som att jag måste ha rejäl hemlängtan och nedförsbacke för att komma upp i dom hastigheterna du pratar om :smile:

...77 på cykeldatorn (vilket då iofs är en bit över 90 på vanliga mätaren) är vad jag har kommit upp i, och då finns det liksom inte mer att ge...
Vespa Rally 180 1971
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

Post by primavera133 »

Sen fins det ju GPSer och GPSer. Min iPhone har ju en billigare variant av GPS och den tyckte jag hade toppat 115 km/h på min Primavera som visade max 90 på mätaren. Troligtvis gjorde den istället max 95 då den har original förgasare o blås...

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Hur korrekt är hastighetsmätaren ?

Post by Hedge »

Det är (var - den är såld nu) en 200. Men en Rally 180 med bra motor ska inte komma långt efter en 200. Över 90 ska inte vara några problem att ligga i. Kolla kolvringarna om den känns svag.

/G
Snider wrote:
Hedge wrote:Jag vet att min cykeldator visade strax över 100, då ansåg vissa scooterister att vi låg i 110-120, så visst diffar det. Men 70-90 låter mycket.

Min Rally ovan, hade jag tillfälle att köra med bägge mätarna, och när cykeldatorn visade 105, så visade min vanliga mätare nästan 120. Men upp till 90 så var det nästan ingen diff alls.

/G

Snider wrote:Som rubriken antyder har jag en fundering...

Monterade en cykeldator på min Rally 180, mest för att kontrollera min hastighetsmätare, kände att jag omotiverat ofta blev omkörd och ville veta om det berodde på mitt val av fordon eller min hastighet... :smile:

Mina studier visar att originalmätaren visar ganska exakt samma hastighet som cykeldatorn upp till 50 - 55 km/h... men sen barkar originalmätaren iväg ordentligt, när cykeldatorn visar 70 visar vanliga mätaren snarare 90... Nu visar ju cykeldatorn exakt hastighet (teoretiskt) och vanliga mätare, även på bilar, visar ju förstås en högre hastighet än den faktiska. Men jag tycker ändå att skillnaden mellan 70 och 90 är lite i överkant ? Eller ?

Någon som gjort liknande observation ?
Tackar för svaren! ....jag ska försöka låna en gps av någon för att få lite mer indata... ska bli intressant att se var jag landar...

...när du hänvisar till din rally, är det en rally 180 eller en senare rally 200... det känns som att jag måste ha rejäl hemlängtan och nedförsbacke för att komma upp i dom hastigheterna du pratar om :smile:

...77 på cykeldatorn (vilket då iofs är en bit över 90 på vanliga mätaren) är vad jag har kommit upp i, och då finns det liksom inte mer att ge...
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Snider
Entusiast
Entusiast
Posts: 213
Joined: Fri 07 Mar 2008, 10:20
Location: Västerås
Contact:

Re: Hur korrekt är hastighetsmätaren ?

Post by Snider »

Det är (var - den är såld nu) en 200. Men en Rally 180 med bra motor ska inte komma långt efter en 200. Över 90 ska inte vara några problem att ligga i. Kolla kolvringarna om den känns svag.

/G


Ja, tanken har slagit mig... När jag vrider runt fläkthjulet för hand känns det som väldigt svag komp (har ingen kick "för tillfället") Men jag tycker att det är skaplig acceleration när man väl kör med henne... fast det är klart, är ju min första vespa och jag har aldrig kört någon förut... kanske ska gå mycket bättre :? :grin: Oavsett vad någon av mina hastighetsmätare vill göra gällande har jag svårt att tro att jag kommer upp i 90 km/h... har fått för mig att dålig komp skulle visa sig särskilt mycket vid acceleration, men det kanske är felaktigt ?
Vespa Rally 180 1971
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Hur korrekt är hastighetsmätaren ?

Post by Hedge »

Svagt komp ger svag motor. Man märker det speciellt mycket när fartvinden börjar bli något att räkna med, eller långa uppförsbackar.

Min Lambretta kändes pigg och fin inne i stan, det var först när jag började åka snabbare med den som jag insåg att något var fel. Den gick för långsamt, och den orkade inte alls när det blev lite vind och uppför. visade sig att jag hade ett kolvringsspel på 3mm...

/G
Snider wrote:Det är (var - den är såld nu) en 200. Men en Rally 180 med bra motor ska inte komma långt efter en 200. Över 90 ska inte vara några problem att ligga i. Kolla kolvringarna om den känns svag.

/G


Ja, tanken har slagit mig... När jag vrider runt fläkthjulet för hand känns det som väldigt svag komp (har ingen kick "för tillfället") Men jag tycker att det är skaplig acceleration när man väl kör med henne... fast det är klart, är ju min första vespa och jag har aldrig kört någon förut... kanske ska gå mycket bättre :? :grin: Oavsett vad någon av mina hastighetsmätare vill göra gällande har jag svårt att tro att jag kommer upp i 90 km/h... har fått för mig att dålig komp skulle visa sig särskilt mycket vid acceleration, men det kanske är felaktigt ?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Image

Alla italienska mätare visar inte helt galet iaf. Den håller sig korrekt även i högre fart men det hittade jag inte någon bild på.

Nu börjar jag förstå varför plåtscootrar alltid verkar köra 20 km/h långsammare.. :wink:
/David
Snider
Entusiast
Entusiast
Posts: 213
Joined: Fri 07 Mar 2008, 10:20
Location: Västerås
Contact:

Post by Snider »

sådärja, nu har jag provat även med en gps och kan konstatera följande

1. Cykeldatorn stämmer riktigt bra överrens med gps:en

2. Det spelar ingen roll hur fort jag kör, jag blir omkörd ändå :)

3. När originalmätaren visar 70 kör jag i 60 enl gps och cykeldator, ökar jag så dubblas "felet" så när originalvisaren visar 90 kör jag i 70...

angående min maxhastighet så kom jag faktiskt upp i 90 enl gps:en efter en svag nedförsbacke när jag pressade, kanske går rätt ok ändå... med tanke på hur obekvämt det var ska jag nog hålla mig till lite lägre hastigheter...
Vespa Rally 180 1971
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Det kanske är dax o sota dämparen? :smile:
Post Reply