Monterade en cykeldator på min Rally 180, mest för att kontrollera min hastighetsmätare, kände att jag omotiverat ofta blev omkörd och ville veta om det berodde på mitt val av fordon eller min hastighet...
Mina studier visar att originalmätaren visar ganska exakt samma hastighet som cykeldatorn upp till 50 - 55 km/h... men sen barkar originalmätaren iväg ordentligt, när cykeldatorn visar 70 visar vanliga mätaren snarare 90... Nu visar ju cykeldatorn exakt hastighet (teoretiskt) och vanliga mätare, även på bilar, visar ju förstås en högre hastighet än den faktiska. Men jag tycker ändå att skillnaden mellan 70 och 90 är lite i överkant ? Eller ?
Snider wrote:Som rubriken antyder har jag en fundering...
Monterade en cykeldator på min Rally 180, mest för att kontrollera min hastighetsmätare, kände att jag omotiverat ofta blev omkörd och ville veta om det berodde på mitt val av fordon eller min hastighet...
Mina studier visar att originalmätaren visar ganska exakt samma hastighet som cykeldatorn upp till 50 - 55 km/h... men sen barkar originalmätaren iväg ordentligt, när cykeldatorn visar 70 visar vanliga mätaren snarare 90... Nu visar ju cykeldatorn exakt hastighet (teoretiskt) och vanliga mätare, även på bilar, visar ju förstås en högre hastighet än den faktiska. Men jag tycker ändå att skillnaden mellan 70 och 90 är lite i överkant ? Eller ?
Någon som gjort liknande observation ?
jag tror att mig touringmätare visade ungefär 10% över cykeldatorn i farter runt 70-90km/h, alltså ganska likt en bilmätare.
det är lite lurigt med cykeldator på 10" hjul, man mäter hjulets omkrets stillastående och troligtvis expanderar hjulet i högre fart med följd att omkretsen ökar något. det bästa måste ändå vara gps.
Jag vet att min cykeldator visade strax över 100, då ansåg vissa scooterister att vi låg i 110-120, så visst diffar det. Men 70-90 låter mycket.
Min Rally ovan, hade jag tillfälle att köra med bägge mätarna, och när cykeldatorn visade 105, så visade min vanliga mätare nästan 120. Men upp till 90 så var det nästan ingen diff alls.
/G
Snider wrote:Som rubriken antyder har jag en fundering...
Monterade en cykeldator på min Rally 180, mest för att kontrollera min hastighetsmätare, kände att jag omotiverat ofta blev omkörd och ville veta om det berodde på mitt val av fordon eller min hastighet...
Mina studier visar att originalmätaren visar ganska exakt samma hastighet som cykeldatorn upp till 50 - 55 km/h... men sen barkar originalmätaren iväg ordentligt, när cykeldatorn visar 70 visar vanliga mätaren snarare 90... Nu visar ju cykeldatorn exakt hastighet (teoretiskt) och vanliga mätare, även på bilar, visar ju förstås en högre hastighet än den faktiska. Men jag tycker ändå att skillnaden mellan 70 och 90 är lite i överkant ? Eller ?
Hedge wrote:Jag vet att min cykeldator visade strax över 100, då ansåg vissa scooterister att vi låg i 110-120, så visst diffar det. Men 70-90 låter mycket.
Min Rally ovan, hade jag tillfälle att köra med bägge mätarna, och när cykeldatorn visade 105, så visade min vanliga mätare nästan 120. Men upp till 90 så var det nästan ingen diff alls.
/G
Snider wrote:Som rubriken antyder har jag en fundering...
Monterade en cykeldator på min Rally 180, mest för att kontrollera min hastighetsmätare, kände att jag omotiverat ofta blev omkörd och ville veta om det berodde på mitt val av fordon eller min hastighet...
Mina studier visar att originalmätaren visar ganska exakt samma hastighet som cykeldatorn upp till 50 - 55 km/h... men sen barkar originalmätaren iväg ordentligt, när cykeldatorn visar 70 visar vanliga mätaren snarare 90... Nu visar ju cykeldatorn exakt hastighet (teoretiskt) och vanliga mätare, även på bilar, visar ju förstås en högre hastighet än den faktiska. Men jag tycker ändå att skillnaden mellan 70 och 90 är lite i överkant ? Eller ?
Någon som gjort liknande observation ?
Tackar för svaren! ....jag ska försöka låna en gps av någon för att få lite mer indata... ska bli intressant att se var jag landar...
...när du hänvisar till din rally, är det en rally 180 eller en senare rally 200... det känns som att jag måste ha rejäl hemlängtan och nedförsbacke för att komma upp i dom hastigheterna du pratar om
...77 på cykeldatorn (vilket då iofs är en bit över 90 på vanliga mätaren) är vad jag har kommit upp i, och då finns det liksom inte mer att ge...
Sen fins det ju GPSer och GPSer. Min iPhone har ju en billigare variant av GPS och den tyckte jag hade toppat 115 km/h på min Primavera som visade max 90 på mätaren. Troligtvis gjorde den istället max 95 då den har original förgasare o blås...
Det är (var - den är såld nu) en 200. Men en Rally 180 med bra motor ska inte komma långt efter en 200. Över 90 ska inte vara några problem att ligga i. Kolla kolvringarna om den känns svag.
/G
Snider wrote:
Hedge wrote:Jag vet att min cykeldator visade strax över 100, då ansåg vissa scooterister att vi låg i 110-120, så visst diffar det. Men 70-90 låter mycket.
Min Rally ovan, hade jag tillfälle att köra med bägge mätarna, och när cykeldatorn visade 105, så visade min vanliga mätare nästan 120. Men upp till 90 så var det nästan ingen diff alls.
/G
Snider wrote:Som rubriken antyder har jag en fundering...
Monterade en cykeldator på min Rally 180, mest för att kontrollera min hastighetsmätare, kände att jag omotiverat ofta blev omkörd och ville veta om det berodde på mitt val av fordon eller min hastighet...
Mina studier visar att originalmätaren visar ganska exakt samma hastighet som cykeldatorn upp till 50 - 55 km/h... men sen barkar originalmätaren iväg ordentligt, när cykeldatorn visar 70 visar vanliga mätaren snarare 90... Nu visar ju cykeldatorn exakt hastighet (teoretiskt) och vanliga mätare, även på bilar, visar ju förstås en högre hastighet än den faktiska. Men jag tycker ändå att skillnaden mellan 70 och 90 är lite i överkant ? Eller ?
Någon som gjort liknande observation ?
Tackar för svaren! ....jag ska försöka låna en gps av någon för att få lite mer indata... ska bli intressant att se var jag landar...
...när du hänvisar till din rally, är det en rally 180 eller en senare rally 200... det känns som att jag måste ha rejäl hemlängtan och nedförsbacke för att komma upp i dom hastigheterna du pratar om
...77 på cykeldatorn (vilket då iofs är en bit över 90 på vanliga mätaren) är vad jag har kommit upp i, och då finns det liksom inte mer att ge...
Det är (var - den är såld nu) en 200. Men en Rally 180 med bra motor ska inte komma långt efter en 200. Över 90 ska inte vara några problem att ligga i. Kolla kolvringarna om den känns svag.
/G
Ja, tanken har slagit mig... När jag vrider runt fläkthjulet för hand känns det som väldigt svag komp (har ingen kick "för tillfället") Men jag tycker att det är skaplig acceleration när man väl kör med henne... fast det är klart, är ju min första vespa och jag har aldrig kört någon förut... kanske ska gå mycket bättre Oavsett vad någon av mina hastighetsmätare vill göra gällande har jag svårt att tro att jag kommer upp i 90 km/h... har fått för mig att dålig komp skulle visa sig särskilt mycket vid acceleration, men det kanske är felaktigt ?
Svagt komp ger svag motor. Man märker det speciellt mycket när fartvinden börjar bli något att räkna med, eller långa uppförsbackar.
Min Lambretta kändes pigg och fin inne i stan, det var först när jag började åka snabbare med den som jag insåg att något var fel. Den gick för långsamt, och den orkade inte alls när det blev lite vind och uppför. visade sig att jag hade ett kolvringsspel på 3mm...
/G
Snider wrote:Det är (var - den är såld nu) en 200. Men en Rally 180 med bra motor ska inte komma långt efter en 200. Över 90 ska inte vara några problem att ligga i. Kolla kolvringarna om den känns svag.
/G
Ja, tanken har slagit mig... När jag vrider runt fläkthjulet för hand känns det som väldigt svag komp (har ingen kick "för tillfället") Men jag tycker att det är skaplig acceleration när man väl kör med henne... fast det är klart, är ju min första vespa och jag har aldrig kört någon förut... kanske ska gå mycket bättre Oavsett vad någon av mina hastighetsmätare vill göra gällande har jag svårt att tro att jag kommer upp i 90 km/h... har fått för mig att dålig komp skulle visa sig särskilt mycket vid acceleration, men det kanske är felaktigt ?
sådärja, nu har jag provat även med en gps och kan konstatera följande
1. Cykeldatorn stämmer riktigt bra överrens med gps:en
2. Det spelar ingen roll hur fort jag kör, jag blir omkörd ändå
3. När originalmätaren visar 70 kör jag i 60 enl gps och cykeldator, ökar jag så dubblas "felet" så när originalvisaren visar 90 kör jag i 70...
angående min maxhastighet så kom jag faktiskt upp i 90 enl gps:en efter en svag nedförsbacke när jag pressade, kanske går rätt ok ändå... med tanke på hur obekvämt det var ska jag nog hålla mig till lite lägre hastigheter...