Nån som lyckats med hemmagjort 12v system?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Svennas
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Nån som lyckats med hemmagjort 12v system?

Post by Svennas »

Har en fundering på att konvertera från 6v till 12v och elektronisk tändning (hemmagjort).
Mina planer är som följer:
Har en gammal tändplatta med spolar som jag tänkte linda av av och linda på igen med annan trådtjocklek och antal varv. Plattan rensas på konding och brytare naturligtvis.
Svänghjulet behålls som original men eventuellt monteras en seodium magnet dit för trigger till CDI´n.
En extern spänningsregulator (hemmabygge av dioder) håller spänningen någorlunda konstant.
Själva tändsystemet byggs enligt http://www.transmic.net/gb16628.htm
Lampor mm byts naturligtvis till 12v.

Varför vil jag göra detta då? Jo, därför att det går... :-D

Tror ni att det är genomförbart?
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Visst är det genomförbart och visst kommer det att gå.
Att arbetstid,passform och förmodligen kostnad inte alls står i paritet till att köpa ett färdigt 12V system är en annan fråga :-)

Triggermagneten kan bli ett problem eftersom du måste ha en magnet med en + och en - sida som verkar på triggerspolen (dom är differentiell), annars kommer du bli utan gnista alternativt trigga tändningen på varje magnet i svänghjulet.

mvh/HB
Svennas
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Svennas »

Klart det erfordras en del arbete, jag har efarenhet av bygge av tändningssystem/insprutningssystem för bil (Megasquirt) så jag vet ungefär vad jag ger mig in på.
Har tittat lite på olika lösningar för givare och här är en variant med utanpåliggande givare:
Image

Passformen på tändplattan borde väl bli samma som original i och med användandet av original spolstommarna?

Det mest kritiska blir nog som sagt pulsgivaren till tändningen. Störningar från magneterna i svänghjulet kan ju bli problem förstås, men jag ska nog prova i alla fall.
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Då är det bara att testa, det värsta som kan hända är att det inte fungerar...

mvh/HB
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

henrikborjeson wrote:Då är det bara att testa, det värsta som kan hända är att det inte fungerar...
o då behöver du väl bara skaffa ett nytt svänghjul? :smile:
anz
Entusiast
Entusiast

Post by anz »

Tjena. Jag har letat runt i forumet efter 12V konvertering, men hittar inte det jag söker.

Jag nämde detta för en kompis och han gav mig en begagnad som han inte visste var den har suttit innan, och inte jag eller för den delen :)

Kan någon berätta vad grejerna på bilden är till samt vart kablarna går?

Saken är den att jag också vill ha batteri, är det någon som känner igen 12v systemet, och duger den till batteri? Någon som har kopplingsschema? Jag tror det har tillhört en PK50 men är inte säker.

På regulatorn, (tror jag) står det 12V 40W.
Väntar på svar!

Image
Post Reply