Hej!
Just bytt Lager, Vevstake, koppling, primärutv. samt packboxar enligt EM Scooters hemsida - de skickade även med ett nytt munstycke storlek 56.
Efter allt var ihopmonterat startade den lätt, men jag hade monterat växlarna fel så jag la vespan på sidan för att justera. Även efter detta startade v50:n men gick konstigt, blöddrade, gav några knallar och dog sedan. Jag kickade och sprang men inget hände...
Jag plockade ur förgasaren o gjorde den ren med tryckluft, plockade ur både de två i botten på min Dellorto 16/10 förgasare och de två på sidorna o blåste - gjorde även rent filtret. Vägrade starta.
Av med förgasaren och montera det gamla munstycket, vägra starta - skall vespajäkeln trimmas med att jag går ner i vikt också? jag springer o springer...
Aja - det är sent - provar att byta tändstift - har blivit en loppa på det gamla. Motorn startar på första kicken - glädje! I femhundra meter - då dör den igen o vägrar starta. ca 1 km hem... med ett antal springförsök senare vägrar den fortfarande - stiftet ser fint ut och ger fin gnista men jag byter till ett nytt bh7hs som jag har hemma - vespan startar på första kicken - och går i femhundra meter... stendöd sedan.... när jag tar utstiftet får jag fin gnista och stiftet är cremefärgat....
Jag blir galen, och får träningsvärk.... vad är fel
Martin
Underligt problem V50
Jag blev förbannad...
Hej !
Jag blev förbannad när jag såg ditt svar - tänkte ¤%&/()= - så enkelt kan det ju inte vara, men jag bytte bensin till 98 oktan, 2 procent blandning och knackade ihop stiftet - nu går den hyfsat! Otroligt... TACK!!!
Lite svårstartad är den men den går... Nu skall jag bara fixa koppling och växlar - jag bytte till en 4-skivig koppling och tänkte att det skulle bli kanon - men det är lite lurigt att få den att koppla ur riktigt - känns som om inte slaget är tillräckligt långt...
När jag justerat växlarna enligt andra postningar på forumet hamnar ettan väldigt högt upp och jag får vrida handtaget onaturligt högt upp för att få i ettan - tips?
Martin
Jag blev förbannad när jag såg ditt svar - tänkte ¤%&/()= - så enkelt kan det ju inte vara, men jag bytte bensin till 98 oktan, 2 procent blandning och knackade ihop stiftet - nu går den hyfsat! Otroligt... TACK!!!
Lite svårstartad är den men den går... Nu skall jag bara fixa koppling och växlar - jag bytte till en 4-skivig koppling och tänkte att det skulle bli kanon - men det är lite lurigt att få den att koppla ur riktigt - känns som om inte slaget är tillräckligt långt...
När jag justerat växlarna enligt andra postningar på forumet hamnar ettan väldigt högt upp och jag får vrida handtaget onaturligt högt upp för att få i ettan - tips?
Martin
Re: Jag blev förbannad...
jag har märkt att luftskruven är känsligare när man byter vev eller trimmar en V50 lite mer. kan vara värt att skruva ut eller in något varv för att se vad som händer.
Federico
Re: Jag blev förbannad...
För att ställa in växlarna:
1) Se till att friläget är valt
2) Lossa nipplarna på växelvajrarna nere vid motorn
3) Skruva in justerskruvarna för växelvajrarna till hälften.
4) Låt en polare hålla växelhandtaget vid netralmarkeringen, alternativt tejpa handtaget med silvertejp så att det inte kan röra sig.
5) Spänn upp vajrarna ordentligt, en åt gången. Dra i vajern med t ex en polygrip, peta in nippeln när vajern är spänd så att nippeln ligger ordentligt inne i 'klon'. Lås den spända vajern och nippeln med en tång bakom nippeln. Skruva åt nippeln -ordentligt-.
Gör du på det viset så får du en bra justering direkt. Om det verkar glappt eller för spänt åt något håll, så kan du justera bort det med justerskruvarna.
Mvh
Guran
1) Se till att friläget är valt
2) Lossa nipplarna på växelvajrarna nere vid motorn
3) Skruva in justerskruvarna för växelvajrarna till hälften.
4) Låt en polare hålla växelhandtaget vid netralmarkeringen, alternativt tejpa handtaget med silvertejp så att det inte kan röra sig.
5) Spänn upp vajrarna ordentligt, en åt gången. Dra i vajern med t ex en polygrip, peta in nippeln när vajern är spänd så att nippeln ligger ordentligt inne i 'klon'. Lås den spända vajern och nippeln med en tång bakom nippeln. Skruva åt nippeln -ordentligt-.
Gör du på det viset så får du en bra justering direkt. Om det verkar glappt eller för spänt åt något håll, så kan du justera bort det med justerskruvarna.
Mvh
Guran
Martinasa wrote:Hej !
Martin
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Tack - funkar perfekt nu
Tack - funkar perfekt nu!
Men jag trodde att vevstaken och primärutväxlingen skulle ge mer! Nu får det nog bli en dr50 eller en 75:a också!
Än en gång - tack för hjälpen!
Martin
Men jag trodde att vevstaken och primärutväxlingen skulle ge mer! Nu får det nog bli en dr50 eller en 75:a också!
Än en gång - tack för hjälpen!
Martin