mc-vett ? upplys mig...

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

victor wrote: Om det finns fyra filer?
om filen du ligger i är filen till vänsters högerfil medan däremot din fil är filen till högers vänsterfil. :grin:
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

fritte wrote:
om filen du ligger i är filen till vänsters högerfil medan däremot din fil är filen till högers vänsterfil. :grin:
Köbildning på väg hem från jobbet:

http://www.youtube.com/watch?v=wdBzNWt8s94

Snider skulle väl ha blivit styckmördad för liknande körning, och dränkt i spolarvätska... :P
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Ja alltså min beskrivning försökte beskriva att det var två filer ÅT SAMMA HÅLL. Alltså i princip en (tre/) fyra filers väg med motsatta riktiningen inberäknat. Men det glömde jag skriva. Om det nu spelar någon roll...
Lazer46
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lazer46 »

victor wrote:
fritte wrote:
Köbildning på väg hem från jobbet:

http://www.youtube.com/watch?v=wdBzNWt8s94

Snider skulle väl ha blivit styckmördad för liknande körning, och dränkt i spolarvätska... :P
Precis så skall man köra med 2 hjulingen! :evil:

//
Såld ,Runner 180 -02,Köpes [color=#00477D]Italjet Formula![/color]
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

exter wrote:Vid filkörning, där olika filer skyltas mot olika mål, får man köra om i högerfil.
Man får numera alltid köra om i högerfilen om maxhastigheten är högst 70. Se paragraf 7.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Bergfors wrote:
exter wrote:Vid filkörning, där olika filer skyltas mot olika mål, får man köra om i högerfil.
Man får numera alltid köra om i högerfilen om maxhastigheten är högst 70. Se paragraf 7.

/Jörgen
Ok, Snider - svart på vitt. Bara att skriva ut och trycka upp i nunan på skåpbilsligisten!

Samtidigt som du hotar med att polisanmäla honom för allmänfarligt beteende och vårdslöshet i trafik :evil:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Jag blev nedsprutad av en kvinna i en bil förra sommaren, hon hade troligtvis insekter på rutan och sprutade rätt länge utan att ens kolla om någon var bakom. Jag hade öppet visir och som tur var solglasögon. Såg henne stanna en bit längre fram och stannade själv för att upplysa henne på ett vänligt men bestämt sätt om faran i att spruta utan att kolla vad som är bakom, hon hade inte en tanke på det så klart. Det är en sak att få vatten i ögonen, spolarvätska är riktigt farligt.

Hade det varit någon som sprutat på mig med avsikt så hade jag (förhoppningsvis) inte jagat efter eller i efterhand försökt leta upp personen, gör man en sådan sak är man tillräckligt jävla-dum-i-huvudet och som jag ser det, meningslöst att lägga tid på ett samtal. men att spara bilnummret är ju aldrig fel.

du kommer att råka ut för fler liknande händelser, våra små motorcyklar är lite av "idiot-magneter" när det gäller vissa saker i trafiken, man blir ibland utsatt för saker som jag tror stor-MC förare klarar sig ifrån, skulle blivit förvånad om skåpbilsnisse hade sprutat ner en HD-förare, men man vet aldrig.

problemet med den här typen av omkörningar verkar vara större ju längre ut på landet man kommer, i Örebro där jag är uppväxt har man t.o.m svårt att bjuda till bilister emellan, självklarheter som att göra en lucka för någon som behöver byta fil eller kugghjulsprincipen existerade inte i Örebro. Jag blev mycket positivt överraskad när jag flyttade till Stockholm, brukar säga att det är en Örebroare som kommit fel när någon gör tok i trafiken här i Stockholm.
Federico
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Federico wrote: problemet med den här typen av omkörningar verkar vara större ju längre ut på landet man kommer, i Örebro där jag är uppväxt har man t.o.m svårt att bjuda till bilister emellan, självklarheter som att göra en lucka för någon som behöver byta fil eller kugghjulsprincipen existerade inte i Örebro. Jag blev mycket positivt överraskad när jag flyttade till Stockholm, brukar säga att det är en Örebroare som kommit fel när någon gör tok i trafiken här i Stockholm.
Tror det ligger mycket sanning i detta, jag har märkt av samma sak själv, det kan verka hetsigt och trångt i stockholmstrafiken men det är en helt annan toleransnivå, behöver man utrymme gäller det bara att visa det tydlig, då är det aldrig något problem...
Vespa Rally 180 1971
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Nä, trafiken bilar emellan är mycket bättre i Stockholm än på andra större sveska orter jag besökt. Och det ligger mycket i att scootrar är idiotmagneter, för det är helt klart så att de provocerar livet ur vissa typer av människor.

/G

Snider wrote:
Federico wrote: problemet med den här typen av omkörningar verkar vara större ju längre ut på landet man kommer, i Örebro där jag är uppväxt har man t.o.m svårt att bjuda till bilister emellan, självklarheter som att göra en lucka för någon som behöver byta fil eller kugghjulsprincipen existerade inte i Örebro. Jag blev mycket positivt överraskad när jag flyttade till Stockholm, brukar säga att det är en Örebroare som kommit fel när någon gör tok i trafiken här i Stockholm.
Tror det ligger mycket sanning i detta, jag har märkt av samma sak själv, det kan verka hetsigt och trångt i stockholmstrafiken men det är en helt annan toleransnivå, behöver man utrymme gäller det bara att visa det tydlig, då är det aldrig något problem...
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

här i Hong Kong är det lag på att bilar skall lämna utrymme för motorcyklar och titta sig för innan de öppnar dörren/kör ut etc. (t.o.m. lag om att man inte skall svära eller visa fula tecken i trafiken)
Helt underbart!
...men när man kommer tillbaka till Sverige och köerna runt Malme/Lund inser man direkt att det inte fungerar likadant där, bilar försöker "blocka", tutar på dig och polisen hytter fingret. De första dagarna i Sverige kör jag alltid som jag gör här och det är både farligt och ouppskattat.

Nu är jag ytterst mycket emot dödsstraff men kanske kan tänka om när det gäller bilar som "blockar"
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

calle wrote:här i Hong Kong är det lag på att bilar skall lämna utrymme för motorcyklar och titta sig för innan de öppnar dörren/kör ut etc. (t.o.m. lag om att man inte skall svära eller visa fula tecken i trafiken)
Helt underbart!
...men när man kommer tillbaka till Sverige och köerna runt Malme/Lund inser man direkt att det inte fungerar likadant där, bilar försöker "blocka", tutar på dig och polisen hytter fingret. De första dagarna i Sverige kör jag alltid som jag gör här och det är både farligt och ouppskattat.

Nu är jag ytterst mycket emot dödsstraff men kanske kan tänka om när det gäller bilar som "blockar"
det här med att blocka måste vara ett instinktivt fenomen precis som att vissa gasar när man ska köra om dem. händer ganska ofta när man kör bil att man ligger bakom någon som kör konstant i 85km på 90-väg, sedan få man omkörningstillfälle och helt plötsligt måste man köra 120 för att komma om, sedan ligger bilisten i 100km någon halv kilometer innan den återgår till 85... samma sak är det på vajervägar med 1-2,2-1 filer. när man kommer till 2-delningen så börjar den framför helt plötsligt gasa... blockning är helt säkert en "reflex" hos samma typ av bilförare. lyckligtvis är det ovanligt med blockning i stockholm men det händer att en och annan nyare Volvo eller Passat ägnar sig åt sådant (varför är vissa bilmärken överrepresenterade när det gäller tok?)
Federico
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Två tänkvärda(?) blogginlägg i ämnet...fast här handlar det om hur en gammal Morris blir behandlad..

http://bettythebitch.wordpress.com/2008 ... traktelse/

http://bettythebitch.wordpress.com/2009 ... -trafiken/

Lite OT, kanske, men det kunde lika bra vara en Vespa (jag ser likheterna varje dag) och inte en Morris. Och ja, det är Malmö i inlägg nr 2.

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Federico wrote: varför är vissa bilmärken överrepresenterade när det gäller tok?
Min erfarenhet är att det oftast är SUV-ägare som gör sig skyldiga till sådant. Speciellt ägare av Mercedes-SUVar. Men på senare tid tycker jag det har minskat. Jag tror inte jag har råkat ut för det någon gång hittills, den här säsongen. Det verkar faktiskt som om folk kör lite lugnare sedan finanskrisen bröt ut. Jag har för mig att olycksstatistiken har gått ned en del sedan dess också.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Min högst anekdotiska statistiska bedömning är att det råder en väldig överrepresentation hos just Audi A4 och A6 för den här typen av beteende.

Och föraren är -alltid- man i 45-årsåldern.

/G
Bergfors wrote:
Federico wrote: varför är vissa bilmärken överrepresenterade när det gäller tok?
Min erfarenhet är att det oftast är SUV-ägare som gör sig skyldiga till sådant. Speciellt ägare av Mercedes-SUVar. Men på senare tid tycker jag det har minskat. Jag tror inte jag har råkat ut för det någon gång hittills, den här säsongen. Det verkar faktiskt som om folk kör lite lugnare sedan finanskrisen bröt ut. Jag har för mig att olycksstatistiken har gått ned en del sedan dess också.

/Jörgen
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Hedge wrote:Min högst anekdotiska statistiska bedömning är att det råder en väldig överrepresentation hos just Audi A4 och A6 för den här typen av beteende.
Jo, det stämmer att Audi-ägarna har övertagit titeln som vägens värstingar från BMW-ägarna.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Bergfors wrote:
Hedge wrote:Min högst anekdotiska statistiska bedömning är att det råder en väldig överrepresentation hos just Audi A4 och A6 för den här typen av beteende.
Jo, det stämmer att Audi-ägarna har övertagit titeln som vägens värstingar från BMW-ägarna.
"fyra nollor i grillen och en bakom ratten" var det inte någon på forumet som skrev så en gång....
Federico
plast
Nybörjare
Nybörjare

Post by plast »

En sak som jag tycker är lite lustigt att när bilar är ute och åker, då är det bilkö. När motorcyklister är ute och åker, då är det gemenskap. :)

Kanske en del som blir avundsjuka på det?

calle wrote:här i Hong Kong är det lag på att bilar skall lämna utrymme för motorcyklar och titta sig för innan de öppnar dörren/kör ut etc. (t.o.m. lag om att man inte skall svära eller visa fula tecken i trafiken)
Helt underbart!
Ja det låter ju verkligen som något det! Efterlevs det också?

Tyvärr har man hört värre storys än den trådskaparen varit med om. Folk som medvetet hält grus i kurvor på mc vägar för att få motorcyklisterna att köra av vägen. Bilister som har försökt preja motorcyklister av vägen. Personer som försökt att slänga saker på motorcyklister. Idioter som kastar saker från broar och försöker träffa både bilister och motorcyklister.

Att någon blir sur och försöker spola ner andra med spolarvätska är inte bra.
Men när det finns galningar som medvetet försöker skada eller döda motorcyklister, då har det gått för långt!

Frågan är vad man kan/ska göra åt det. Mer än att konstatera att vissa borde vistas i madrasserad cell istället för att få vara ute i det fria.

Något jag har hört mer än en gång, att, speciellt som oskyddad trafikant, så ska man räkna med att alla andra i trafiken är idioter.
Antingen så hör och ser de inget mindre än en stor lastbil eller så vill de köra ner dig.
Då får man köra defensivt och inte lita på att någon annan stannar, inte kör ut osv.
Oavsett vems felet är vid en olycka är det ju trotts allt oftast den oskyddade trafikanten som skadas värst i kollision med bilar och tung trafik.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Det är inget problem, det är bara att förvänta sig att alla medtrafikanter beter sig som intelligensbefriade berusade älgar.

Tänk på att när du är ute & kör så möter du säkerligen minst en rattfull.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Helt underbart!
Ja det låter ju verkligen som något det! Efterlevs det också?

-> Ja det gör det!
-> Man har som en egen fil mellan bilarna i bilköerna
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Post Reply