Läckage, hjälp.

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
kallegranell
Drömmare
Drömmare

Läckage, hjälp.

Post by kallegranell »

Hej!

Har haft min första vespa 50 nu i ca en månad. Helt underbart är det att glida runt en solig fredagskväll, varför har man inte kommit på detta tidigare?

Har ett litet problem som stör mig!

Nu är jag inte alls duktig på vad delarna heter, jag är ingen mekaniker så ni får försöka förstå mig. Och om någon kan svaret så svara gärna med lätta ord så jag förstår!

På högersidan nere vid motorn sitter en rund kåpa, öppnar jag den så ser jag ett runt hjul med flänsar på i detta "rum" så ligger det olja längs ner på botten. Inte alls mkt men ca en halv tesked varje gång jag öppnar. Var kommer denna olja ifrån?
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Du har alltså olja i utrymmet som svänghjulet (fläkten) snurrar i?

Ren olja, eller luktar den bensin, eller är det rentav bara bensin?

Jag tror du kan sikta in dej på i huvudsak 2 orsaker (andra kommer nog flika in ännu fler):

1) Läckage i packboxen på höger sida, vilket tillåter vevhuskompressionen att pressa ut olja/bensin. Då har du med säkerhet en orkeslös motor (slöare än slö), för din vevhuskompression är dålig i så fall, eller kommer snart att bli dålig.
2) Nåt rinnande läckage (utvändigt) från t ex cylinderfoten eller avgaskröken där bensinrester/klägg rinner ner i fläkthuset. Om det är så, så har du nog en motor som går illa p g a tjuvluft.

Hur går din moppe - är den otrimmad?

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
kallegranell
Drömmare
Drömmare

Post by kallegranell »

Bluesman wrote:Du har alltså olja i utrymmet som svänghjulet (fläkten) snurrar i?

Ren olja, eller luktar den bensin, eller är det rentav bara bensin?

Jag tror du kan sikta in dej på i huvudsak 2 orsaker (andra kommer nog flika in ännu fler):

1) Läckage i packboxen på höger sida, vilket tillåter vevhuskompressionen att pressa ut olja/bensin. Då har du med säkerhet en orkeslös motor (slöare än slö), för din vevhuskompression är dålig i så fall, eller kommer snart att bli dålig.
2) Nåt rinnande läckage (utvändigt) från t ex cylinderfoten eller avgaskröken där bensinrester/klägg rinner ner i fläkthuset. Om det är så, så har du nog en motor som går illa p g a tjuvluft.

Hur går din moppe - är den otrimmad?

/R
Hej!

Exakt, i det utrymmet finner jag olja.

Jag har bara haft den i en månad och har aldrig kört en vespa innan så jag kan inte jämföra med något om man säger så.

Men jag vet att förr ägaren renoverade den enligt detta steg:

Steg 1. (Beräknad hastighet ca 40-50km/h)

Byte av följande delar:
- Vevparti (Vevparti + utväxling 1500kr)
- Primärutväxling (18/67) Ev. kan en högre utväxling monteras om även steg 2 delarna skall monteras.
- Ramlager 2st (90kr/st)
- Bakhjulslager (110kr)
- Kickstoppsgummi 2st (20kr/st)
- Packningssats (85kr)
- Packboxar (180kr)
- Växellådsolja (49kr)
- Tändstift (40kr)
- Huvudmunstycke (35kr)
- Lameller + förstärkt fjäder (264kr)
- Specialverktyg, kopplingsavdragare (85kr)
Summa: 2568kr.

Moppen går i ca 45 km/h. I uppförsbackar går den 30 km/h. Så det känns som att det stämmer.
Bensinrester/klägg tror jag inte att det är för att oljan ser relativt ren ut och hade det varit klägg så hade det väl varit svart?
Känns som det är ngn form av växellådsolja men eftersom moppen inte är slö så vet jag inte. Kanske ska köra den i sommar märker jag att den börjar bli slö så vet jag att det är packboxen. Då är det bara till att byta den.
Finns det mer ställen där växellådsoljan kan läcka ut och ta sig till där vevhusfläckten sitter?`

Tack för hjälpen!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

kallegranell wrote:Finns det mer ställen där växellådsoljan kan läcka ut och ta sig till där vevhusfläckten sitter?`
De hålen där de bultar som håller ihop motorblockshalvorna går genom, om packningen mellan motorblockshalvorna är skadad. :sad:
kallegranell
Drömmare
Drömmare

Post by kallegranell »

fritte wrote:
kallegranell wrote:Finns det mer ställen där växellådsoljan kan läcka ut och ta sig till där vevhusfläckten sitter?`
De hålen där de bultar som håller ihop motorblockshalvorna går genom, om packningen mellan motorblockshalvorna är skadad. :sad:
Hej!

Okej, är det ett jätte jobb? Vänta till vintern isf?
För det läcker ju inte jätte mycket!

Tack.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Kolla oljenivån i vxl-lådan. :smile:
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

fritte wrote:Kolla oljenivån i vxl-lådan. :smile:
se sidan 5:
http://lambrettaclub.mille.nu/tech/oljebyte.pdf
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
kallegranell
Drömmare
Drömmare

Post by kallegranell »

calle wrote:
fritte wrote:Kolla oljenivån i vxl-lådan. :smile:
se sidan 5:
http://lambrettaclub.mille.nu/tech/oljebyte.pdf
Vart köpen man sådan olja?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

ställen som säljer olja till gräsklippare brukar ha...även OK och Biltema t.ex.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
kallegranell
Drömmare
Drömmare

Post by kallegranell »

calle wrote:ställen som säljer olja till gräsklippare brukar ha...även OK och Biltema t.ex.
Men är inte den oljan för 4taktare?
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Jo, men den bryr sej inte om ifall den hamnar i en tvåtaktares växellåda.

Seriöst - JULA eller OKQ8 har rak SAE30 som säljs som gräsklipparolja. Ta den.

(Finns f ö spaltkilometrar med diskussioner här kring just oljeval, pro och contra. Sök på SAE30... :smile: )

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

På kul sökte jag på "gräsklipparolja" o det kom fram 31 svar... :grin:

"lägga upp bild" gav däremot endast 28 svar.. :smile:

"etanol" är lika popis som gräsklipparolja med 31 svar.. :sad:
Post Reply