om filen du ligger i är filen till vänsters högerfil medan däremot din fil är filen till högers vänsterfil.victor wrote: Om det finns fyra filer?

Köbildning på väg hem från jobbet:fritte wrote:om filen du ligger i är filen till vänsters högerfil medan däremot din fil är filen till högers vänsterfil.victor wrote: Om det finns fyra filer?
Precis så skall man köra med 2 hjulingen!victor wrote:Köbildning på väg hem från jobbet:fritte wrote:om filen du ligger i är filen till vänsters högerfil medan däremot din fil är filen till högers vänsterfil.victor wrote: Om det finns fyra filer?
http://www.youtube.com/watch?v=wdBzNWt8s94
Snider skulle väl ha blivit styckmördad för liknande körning, och dränkt i spolarvätska...
Ok, Snider - svart på vitt. Bara att skriva ut och trycka upp i nunan på skåpbilsligisten!Bergfors wrote:Man får numera alltid köra om i högerfilen om maxhastigheten är högst 70. Se paragraf 7.exter wrote:Vid filkörning, där olika filer skyltas mot olika mål, får man köra om i högerfil.
/Jörgen
Tror det ligger mycket sanning i detta, jag har märkt av samma sak själv, det kan verka hetsigt och trångt i stockholmstrafiken men det är en helt annan toleransnivå, behöver man utrymme gäller det bara att visa det tydlig, då är det aldrig något problem...Federico wrote: problemet med den här typen av omkörningar verkar vara större ju längre ut på landet man kommer, i Örebro där jag är uppväxt har man t.o.m svårt att bjuda till bilister emellan, självklarheter som att göra en lucka för någon som behöver byta fil eller kugghjulsprincipen existerade inte i Örebro. Jag blev mycket positivt överraskad när jag flyttade till Stockholm, brukar säga att det är en Örebroare som kommit fel när någon gör tok i trafiken här i Stockholm.
Snider wrote:Tror det ligger mycket sanning i detta, jag har märkt av samma sak själv, det kan verka hetsigt och trångt i stockholmstrafiken men det är en helt annan toleransnivå, behöver man utrymme gäller det bara att visa det tydlig, då är det aldrig något problem...Federico wrote: problemet med den här typen av omkörningar verkar vara större ju längre ut på landet man kommer, i Örebro där jag är uppväxt har man t.o.m svårt att bjuda till bilister emellan, självklarheter som att göra en lucka för någon som behöver byta fil eller kugghjulsprincipen existerade inte i Örebro. Jag blev mycket positivt överraskad när jag flyttade till Stockholm, brukar säga att det är en Örebroare som kommit fel när någon gör tok i trafiken här i Stockholm.
det här med att blocka måste vara ett instinktivt fenomen precis som att vissa gasar när man ska köra om dem. händer ganska ofta när man kör bil att man ligger bakom någon som kör konstant i 85km på 90-väg, sedan få man omkörningstillfälle och helt plötsligt måste man köra 120 för att komma om, sedan ligger bilisten i 100km någon halv kilometer innan den återgår till 85... samma sak är det på vajervägar med 1-2,2-1 filer. när man kommer till 2-delningen så börjar den framför helt plötsligt gasa... blockning är helt säkert en "reflex" hos samma typ av bilförare. lyckligtvis är det ovanligt med blockning i stockholm men det händer att en och annan nyare Volvo eller Passat ägnar sig åt sådant (varför är vissa bilmärken överrepresenterade när det gäller tok?)calle wrote:här i Hong Kong är det lag på att bilar skall lämna utrymme för motorcyklar och titta sig för innan de öppnar dörren/kör ut etc. (t.o.m. lag om att man inte skall svära eller visa fula tecken i trafiken)
Helt underbart!
...men när man kommer tillbaka till Sverige och köerna runt Malme/Lund inser man direkt att det inte fungerar likadant där, bilar försöker "blocka", tutar på dig och polisen hytter fingret. De första dagarna i Sverige kör jag alltid som jag gör här och det är både farligt och ouppskattat.
Nu är jag ytterst mycket emot dödsstraff men kanske kan tänka om när det gäller bilar som "blockar"
Min erfarenhet är att det oftast är SUV-ägare som gör sig skyldiga till sådant. Speciellt ägare av Mercedes-SUVar. Men på senare tid tycker jag det har minskat. Jag tror inte jag har råkat ut för det någon gång hittills, den här säsongen. Det verkar faktiskt som om folk kör lite lugnare sedan finanskrisen bröt ut. Jag har för mig att olycksstatistiken har gått ned en del sedan dess också.Federico wrote: varför är vissa bilmärken överrepresenterade när det gäller tok?
Bergfors wrote:Min erfarenhet är att det oftast är SUV-ägare som gör sig skyldiga till sådant. Speciellt ägare av Mercedes-SUVar. Men på senare tid tycker jag det har minskat. Jag tror inte jag har råkat ut för det någon gång hittills, den här säsongen. Det verkar faktiskt som om folk kör lite lugnare sedan finanskrisen bröt ut. Jag har för mig att olycksstatistiken har gått ned en del sedan dess också.Federico wrote: varför är vissa bilmärken överrepresenterade när det gäller tok?
/Jörgen
Jo, det stämmer att Audi-ägarna har övertagit titeln som vägens värstingar från BMW-ägarna.Hedge wrote:Min högst anekdotiska statistiska bedömning är att det råder en väldig överrepresentation hos just Audi A4 och A6 för den här typen av beteende.
"fyra nollor i grillen och en bakom ratten" var det inte någon på forumet som skrev så en gång....Bergfors wrote:Jo, det stämmer att Audi-ägarna har övertagit titeln som vägens värstingar från BMW-ägarna.Hedge wrote:Min högst anekdotiska statistiska bedömning är att det råder en väldig överrepresentation hos just Audi A4 och A6 för den här typen av beteende.
Ja det låter ju verkligen som något det! Efterlevs det också?calle wrote:här i Hong Kong är det lag på att bilar skall lämna utrymme för motorcyklar och titta sig för innan de öppnar dörren/kör ut etc. (t.o.m. lag om att man inte skall svära eller visa fula tecken i trafiken)
Helt underbart!
Ja det låter ju verkligen som något det! Efterlevs det också?calle wrote:här i Hong Kong är det lag på att bilar skall lämna utrymme för motorcyklar och titta sig för innan de öppnar dörren/kör ut etc. (t.o.m. lag om att man inte skall svära eller visa fula tecken i trafiken)
Helt underbart!