mc-vett ? upplys mig...

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Snider
Entusiast
Entusiast

mc-vett ? upplys mig...

Post by Snider »

Man är ju inte bara nybliven vespaägare utan även färsk med mc-kortet, har jag missat något ?

Skulle hem från jobbet i "klockan 16 trafiken" idag och när jag närmar mig en T-korsning ser jag att det är en kö på typ 120m fram till korset där det ibland kan vara lite lurigt att komma ut just runt 16:00...

Glad som man är över att jag har två hjul glider jag förbi lite snyggt på vänstersidan och ställer mig näst längst fram, kommer ut och svänger vänster nästan omedelbart och allt är frid och fröjd, tills jag blir omkörd efter typ 3 km av en skåpbil som kör om och tömmer det mesta av sin spolarvätska över mig... :grin: Han var riktigt förbannad på mig för att jag hade "trängt" mig före i kön...

Å då undrar jag liksom om det var det jag gjorde, eller om jag bara gjorde vad vilken mc-förare som helst hade gjort? Jag har iaf aldrig blivit sne när jag suttit i en bil och mc förare har gjort samma sak...

Han ska ändå ha cred för det där med spolarvätskan, var trots allt ganska kreativt...

...men vad säger ni som åkt på två hjul längre än jag... är jag en buse eller var snubben lika dum i huvudet som jag sa till honom att han var ?
Vespa Rally 180 1971
skrevspark
Entusiast
Entusiast

Post by skrevspark »

Jag kan tycka att det är skit samma om du gjorde rätt eller fel, killen med spolarvätskan var ju uppenbart skruvad. Tänk om du kört omkull pga av att fått spolarvätska i nyllet.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: mc-vett ? upplys mig...

Post by Hedge »

Finns inget som säger att du inte får köra om en stillastående kö, om det kan göras utan att utsätta andra för fara. En rörlig kö däremot, är en annan femma.

Oavsett - är man så inihelvete körd i huvudet att man anser att det är värt att riskera någons liv i syfte att 'uppfostra' denne i trafiken, så ska man spärras in och förlora all möjlighet att framföra fordon i framtiden. Tycker jag.

Vet inte hur många gånger jag blivit trängd/utskälld av bilar/bilister i köer utav liknande pappskallar som tydligen har gett sig själv till uppgift att se till att ALLA oavsett fordon ska stå still i köer. Idioter.

Fortsätt köra om köerna, det är liksom det som är den stora fördelen med att köra på två små hjul istället för fyra stora.

/G

Snider wrote:Man är ju inte bara nybliven vespaägare utan även färsk med mc-kortet, har jag missat något ?

Skulle hem från jobbet i "klockan 16 trafiken" idag och när jag närmar mig en T-korsning ser jag att det är en kö på typ 120m fram till korset där det ibland kan vara lite lurigt att komma ut just runt 16:00...

Glad som man är över att jag har två hjul glider jag förbi lite snyggt på vänstersidan och ställer mig näst längst fram, kommer ut och svänger vänster nästan omedelbart och allt är frid och fröjd, tills jag blir omkörd efter typ 3 km av en skåpbil som kör om och tömmer det mesta av sin spolarvätska över mig... :grin: Han var riktigt förbannad på mig för att jag hade "trängt" mig före i kön...

Å då undrar jag liksom om det var det jag gjorde, eller om jag bara gjorde vad vilken mc-förare som helst hade gjort? Jag har iaf aldrig blivit sne när jag suttit i en bil och mc förare har gjort samma sak...

Han ska ändå ha cred för det där med spolarvätskan, var trots allt ganska kreativt...

...men vad säger ni som åkt på två hjul längre än jag... är jag en buse eller var snubben lika dum i huvudet som jag sa till honom att han var ?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

Jamen sånt där är ju bara dumt. Jag har kört många olika typer av tvåhjuling genom åren och kan krasst konstatera att sånt där händer bara när man kör scooter. Inte när man kör japshoj och inte en chans i helvete om man kör HD. Kanske dags att du drar på dig bomberjackan och snör på Dr. Martens kängorna så att du ser lite farlig ut...
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Jag gör det alltid och visst händer det någon gång att någon visar sitt "missnöje". Men det är faktiskt vanligare (även om det inte är så ofta) att bilister kör undan lite, så MC lättare kommer fram.
För någon vecka sedan hade det krockats på Klarastrandsleden och det var stopp i båda körriktningarna. Jag och någon MC körde lugnt om hela kön och när vi kom fram till krocken stod farbror Haffa där och stoppade alla bilar men vinkade förbi oss på MC. Sådant är ju verkligen sympatiskt!
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Ja, det är vanligt att någon bilist vill markera revir när man glider förbi i kön -ofta nån sur gubbe. Som jag ser det är det fullt tillåtet att glida förbi bilköer om det sker snyggt och utan att utsätta någon för fara. Tänk bara på hur bilarna sen passerar cyklar och moperder i samma fil när de fått upp hastigheten. Så länge det finns plats i filen ska man kunna passera stillastående eller sakta rullande fordon. Flera gånger har jag passerat polisbilar i köer och de har aldrig gjort någon ansats att stoppa mig. Sen finns det ju alltid hardcore varianten där MC-föraren drar på i hög hastighet i mötande körfält trots heldragen mittlinje. Det är ju en annan femma, men likväl ska bilister inte ta på sig uppgiften att uppfostra andra trafikanter.

När jag var helt ny på Vespan körde jag som om det var en bil, mitt i filen och väntade snällt i alla köer. Då blev det uppenbart att ingen annan MC-förare i Stockholms innerstad har sådant tålamod med bilköerna. Nu tänker jag istället att det är bilisterna som orsakar köerna och vill de komma fram fortare kan de välja två hjul istället.
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Viss försiktighet kan vara påkallad i såna lägen..för ett par dar sen smög jag mej fram i det tomma utrymmet mellan två rader av bilar vid ett stoppljus. Vän av ordning några bilar längre fram ser mej antagligen i backspegeln och öppnar helt sonika sin dörr rätt ut i "tomrummet" och spärrar därmed vägen för min framfart. Jävla tur att man precis bara smög fram och hade foten på bromsen. Hämnden blev ljuv..min Primmy mitt i körbanan, precis framför honom, i knappt 20km/h till nästa rödljus :grin:

Så, vassegoa - en påminnelse om att aldrig aldrig slappna av om man tvingas köra nära stillastående bilar. En god vän blev av med sitt högerben på det viset, han fick en dörrkant i skrevet...

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Mycket sant. Jag har själv fått tvärnita ett antal gånger när bilar antingen helt plötsligt blockar utrymmet eller byter fil helt opåkallat utan blinkers. Man måste titta långt fram och ha händer och fötter på bromsarna. Och som du säger - ALDRIG slappna av.

Hade en Kymco B&W125 som jag pendlade till Spånga med i nästan fyra år, den hade den underbara funktionen heljustuta som kom till flitig användning i köer för att påkalla uppmärksamhet.

/G
Bluesman wrote:Viss försiktighet kan vara påkallad i såna lägen..för ett par dar sen smög jag mej fram i det tomma utrymmet mellan två rader av bilar vid ett stoppljus. Vän av ordning några bilar längre fram ser mej antagligen i backspegeln och öppnar helt sonika sin dörr rätt ut i "tomrummet" och spärrar därmed vägen för min framfart. Jävla tur att man precis bara smög fram och hade foten på bromsen. Hämnden blev ljuv..min Primmy mitt i körbanan, precis framför honom, i knappt 20km/h till nästa rödljus :grin:

Så, vassegoa - en påminnelse om att aldrig aldrig slappna av om man tvingas köra nära stillastående bilar. En god vän blev av med sitt högerben på det viset, han fick en dörrkant i skrevet...

/R
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Bluesman wrote:En god vän blev av med sitt högerben på det viset, han fick en dörrkant i skrevet...
Det är därför Vespor och Lambrettor har frontsköld...
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

å fy :evil: , otäckt...

Googlade runt lite och det finns ju mer än en tråd som rör just detta med att motorcyklar tar sig fram i köer... dom flesta verkar ju vara helt ok med detta...

Sedan tror jag att tex bilister i stockholm är mer vana och mer förlåtande när en mc glider förbi i en kö... funkar tydligen inte lika bra på ett industriområde i Västerås :grin:

hur som helst är det ju fantastiskt vilka känslor man kan röra upp i trafiken... Roligast är ju att jag jobbar i samma område med samma tider som spolvätskemarodören, så jag lär ju träffa på honom igen i trafiken... man kanske ska ladda en vattenpistol... :grin:
Vespa Rally 180 1971
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Fyll den med bromsvätska och spritsa lite på hans lack nästa gång du ser honom :evil:

/G
Snider wrote:å fy :evil: , otäckt...

Googlade runt lite och det finns ju mer än en tråd som rör just detta med att motorcyklar tar sig fram i köer... dom flesta verkar ju vara helt ok med detta...

Sedan tror jag att tex bilister i stockholm är mer vana och mer förlåtande när en mc glider förbi i en kö... funkar tydligen inte lika bra på ett industriområde i Västerås :grin:

hur som helst är det ju fantastiskt vilka känslor man kan röra upp i trafiken... Roligast är ju att jag jobbar i samma område med samma tider som spolvätskemarodören, så jag lär ju träffa på honom igen i trafiken... man kanske ska ladda en vattenpistol... :grin:
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Bilisterna ser det som att ni kilar i kön. Ni kom senare än de och de undrar varför ni rätt att kila förbi dem? Jämlikhet i trafiken. Jämför det med att ni kommer till en biljettkö. Ni är så slanka att ni kan gå rakt mellan de köande mänskorna och rakt till kassorna och genast när det blir fritt så köper ni biljetter rakt framför näsan på dem som redat köat en lång tid. Varför frågar de och ni svarar för att vi kunde.

Om det finns en lag som direkt säger att det är ok, så är det ju bara att visa paragrafen till bilisten och han/hon lugnar sig "Aha, ni har alltså rätt till det! Nå då så, fritt fram!". Men om rätten baserar på vaga tolkningar så är det nog litet si och så...

Man kan ju också jämföra med bilisters rätt att köra om. De kan köra om för att de är snabbare, men har de då rätt att köra om när som helst och hur som helst? För att de kan köra om och du led ju inget för att du fortsatte ju som tidigare?

Det är litet knivigt det här och folk blir arga på alla fronter i den här diskussionen. Jag hoppas att ni inser psykologin i trafiken, det är väldigt lätt att såra andra och man tar lätt åt sig oberoende av om det är frågan om missförstånd, aggressioner eller något annat. Vissa blir förbannade av att först bli kilade och som tack ännu få en 2-taktsavgasmoln att hosta sig igenom. Och sedan när man blir arg så kan man lätt hetsa upp sig till en massa fånigheter som att spruta spolvätska. Eller öppna dörrar. Ingen vill väl inte skada en annan, men det är nog inte alla som fattar vad deras aktion kan leda till. Jag är osäker på om det är bra att trappa upp det, t.ex. bromsvätska... Ta hellre upp registernumret och anmäl bilisten till polisen.

Och kom ihåg, det finns faktiskt en massa knäppisar, fulla och/eller drogade bilister på vägarna och de kan bli verkligt farliga...
victor
Mästare
Mästare

Re: mc-vett ? upplys mig...

Post by victor »

Snider wrote:Man är ju inte bara nybliven vespaägare utan även färsk med mc-kortet, har jag missat något ?

Alltså, antingen är han ju helt go i huvudet, på en nivå att man undrar ifall han borde få röra sig fritt ute, eller så var det en ren olyckshändelse...

Lite kul att man kan sikta och skjuta med spolarvätska ;)

Hur som helst, nästa gång du ser honom, stanna honom och påpeka att du höll på att bli nersprutad med spolarvätska för ett par dagar sedan och att han borde tänka på det hädanefter. Det kan ju trots allt orsaka en olycka.

Om han insisterar på att det var för att du gled förbi spela dum-i-huvet och fråga om han verkligen menar vad han säger och be honom snällt att förklara hur det skulle kunna vara ett problem.

Kolla gärna upp i någon lagbok/körkortsbok innan om det finns någon lag som säger att en mc-förare inte får glida om en kö. Själv skulle jag inte tro det, då man får köra i två filer om vägen är tillräckligt bred för att tillåta det.

Registrera hela samtalet på mobilen, på så sätt har du möjligen ett "bevis" om att han haft som uppsåt att göra dig illa. Erbjud dig även att tillkalla polis för att reda ut det hela.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Ordningsmän/"trafikpoliser"/forumpoliser/besserwisser är något man får finna sig i, man får överse med dom, men e de inte på sätt & vis rätt näpna? :grin:
exter
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by exter »

Jag ska kolla detta med ett par trafikpoliser jag känner, men jag är rätt övertygad om att det inte är förbjudet att passera stillastående bilar så länge man inte korsar heldragen linje. "Burförare" kan vara för jävliga, det är lätt att vara tuff när man sitter där i sin bil. Att medvetet försöka skada en annan trafikant är naturligtvis straffbart, men kan vara svårt att bevisa.

Får du syn på honom/henne igen tycker jag helt klart att du ska konfrontera personen ifråga. Helst när denne inte sitter och trycker i sin bur.
Jämför det med att ni kommer till en biljettkö. Ni är så slanka att ni kan gå rakt mellan de köande mänskorna och rakt till kassorna och genast när det blir fritt så köper ni biljetter rakt framför näsan på dem som redat köat en lång tid. Varför frågar de och ni svarar för att vi kunde.
Nu är det väl snarare så att man i kassan delar ut gratis biljetter enbart till MC-åkare. Bilisterna förlorar inget på att man kör förbi.
Last edited by exter on Tue 02 Jun 2009, 19:01, edited 1 time in total.
2009 Vespa GTS 300 Super
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

exter wrote:Jag ska kolla detta med ett par trafikpoliser jag känner, men jag är rätt övertygad om att det inte är förbjudet att passera stillastående bilar så länge man inte korsar heldragen linje. "Burförare" kan vara för jävliga, det är lätt att vara tuff när man sitter där i sin bil. Att medvetet försöka skada en annan trafikant är naturligtvis straffbart, men kan vara svårt att bevisa.

Får du syn på honom/henne igen tycker jag helt klart att du ska konfrontera personen ifråga. Helst när denne inte sitter och trycker i sin bur.
Kolla även hur det är om kön "rör sig"; ofta så kryper den ju fram i 1-2 km/h. Var går definitionen för om kön rör sig eller inte, och spelar det någon roll ifall det finns utrymma att passera så länge man inte korsar heldragen linje eller går över i körfältet för trafik i motgående riktning...
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Jag ska också fördjupa mig lite i frågan, är ju trots allt ganska intressant vad som gäller, enligt lagboken liksom... kanske inte framgick av min story men jag konfronterade faktiskt snubben i nästa korsning när jag körde ikapp honom... han vevade ner rutan och sa någonting i stil med "du har ingen rätt att tränga dig före mig i kön" på en otäck dialekt dessutom...

...han tillade även att han fick "tvärbromsa" vilket enligt mig inte är med sanningen överrensstämmande, tyckte det gick mycket smidigt... men för att ge en nyanserad bild av dispyten... nåväl jag sa några väl valda till honom och det slutade med att han drog iväg mitt i vår "konversation" och lika bra var väl det då vi höll på att ställa till med en scen i vår nya korsning...

kan även tillägga att han ihärdigt hängde vidare på vindrutespolaren när vi åkte därifrån... (skulle åt samma håll) kraftigt barnsligt av en man i 40+ åldern kan man tycka....

nåväl, skrev inte inlägget (endast :grin: ) för att få medhåll och ryggdunkningar utan för att höra lite hur ni beter i köer och vad som "gäller"... sen tycker jag det var en ganska intressant story också... =)
Vespa Rally 180 1971
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Köra om med betryggande avstånd i sidled. Om det är samma betryggande avstånd som bilisterna kör om mig med så fort jag försöker köra i laglig hastighet är det inga problem att köra om och mellan bilar i kö oavsett om dom står stilla eller rör sig.

Ta regnumret nästa gång och vält ungarnas studsmatta.. :wink:
/David
exter
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by exter »

Jag har nu kollat, och enligt en trafikutredare på polisen ligger det till så här: det är lagligt att köra om på vänster sida i filen, men inte till höger. Däremot är det lagligt att köra om på vänstra sidan av högerfilen när det är så kallad filkörning som gäller. Korsar du mittlinjen mellan höger och vänster körfält gör du rent teoretiskt en omkörning på höger sida = inte bra. Men som utredaren sa: "de flesta ligger ju på linjen, inga problem. Se bara upp för snabba filbyten och annat framför dig, och kör försiktigt".
2009 Vespa GTS 300 Super
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

exter wrote:Jag har nu kollat, och enligt en trafikutredare på polisen ligger det till så här: det är lagligt att köra om på vänster sida i filen, men inte till höger.
Ok. Vet inte om det är för att jag är trött som jag inte förstår resten...
Däremot är det lagligt att köra om på vänstra sidan av högerfilen när det är så kallad filkörning som gäller. Korsar du mittlinjen mellan höger och vänster körfält gör du rent teoretiskt en omkörning på höger sida = inte bra. Men som utredaren sa: "de flesta ligger ju på linjen, inga problem. Se bara upp för snabba filbyten och annat framför dig, och kör försiktigt".
När det är filkörning som gäller så får man alltså köra om till höger i vänsterfilen, eller vad?
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Kör om till vänster i eget körfält, finns 2 paralella körfält och hastigheten är max 70km/h får du köra om ett fordon som ligger i vänster körfält om du själv kör i höger körfält.
Förstår knappt själv vad jag skrivit...
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Victor: Du åker i högra filen. Båda filerna är fulla med bilar. Bilen framför dig i samma högra fil har placerat sig till vänster i filen nära vänstra filmarkeringen. Du får inte åka över till vänstra filens högra sida (åka äver strecket vid omkröningen), för då kör du om bilen i vänstra filen på högra sidan ... Men det är antagligen ok, om filen är tom???

I Finland är det visst förbjuden att åka på mittlinjen en längre sträcka (några meter), har jag förstått. Så om du åker "säkert" i mitten på linjen så blir du hängd. :wink:
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

victor wrote: När det är filkörning som gäller så får man alltså köra om till höger i vänsterfilen, eller vad?
Som jag förstår det få man aldrig köra om till höger egentligen, men man får köra om till vänster. Är det dubbelfiligt och man ligger i högerfilen får man alltså köra om till vänster, vilket ju nästan är samma sak som att köra om till höger i vänsterfilen. Man får dock inte korsa mittgränsen för då är det ett trafikbrott...
Förvirrande? Inte ett dugg! :lol: :wink:
exter
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by exter »

Grundregeln är att omkörning är tillåtet till vänster, ej till höger. Vid filkörning, där olika filer skyltas mot olika mål, får man köra om i högerfil. Däremot inte på höger sida av ett fordon i samma fil.

Man får också passera på höger sida vid hinder, t ex fordon som ska svänga vänster.
2009 Vespa GTS 300 Super
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

det blir bara rörigare och rörigare...

Man får köra om i vänsterfil men inte i högerfil?

Om det finns fyra filer?

Herregud...

Ok, andemeningen är: på Mc får du köra om hur du vill om det är köbildning, och även toucha linjerna...
Post Reply