Ånglås?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Abubba
Nybörjare
Nybörjare

Ånglås?

Post by Abubba »

Hej

Jag har några problem och några frågor med min GL från 63.

Problemet är när jag har kört ett tag (ordentligt varm) och sedan stannar för att 10 minuter senare starta igen. Den vill verkligen inte.
Det finns gnista, men det går inte ens att springa igång den.
Vad kan detta bero på?

Snacka med en polare som sa att man kunde få ett "ånglås" i förgasaren (på 2-takts Saabar) som gjorde att det inte kom någon bränsle blandning in i cylindern. Ånga kom från att förgasaren satt för nära varma delar i motorn.
Tror ni det kan va detta? Hans tips var att sätta på tjockare packning mot motorn.
Hur tjocka packningar kör ni? Är det en vanlig tunn (ca 1mm) papperspackning eller har ni tjockare?
Om inte ånglås, vad tror ni det kan vara?

Jag undrar också vad de olika ställskruvarna på förgasaren är till för(se bild).
1: Blandning
3: Tomgång
2: ????
Har testat att vrida på 2:an men jag märker ingen skillnad.
Ska det vara någon fjäder på den? Skruvar jag ut den så vibrerar den ner i botten på direkten.
Kanske är den skruven som gör att det inte går att starta när den är riktigt varm, hoppas ni kan vägleda mig.

Image

Tacksam för svar.

/O
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Ånglås?

Post by Hedge »

1 = tomgångsskruv. Skall ha fjäder
2 = Fästskruv, om jag inte minns helt fel
3 = Luftskruv. Skall ha fjäder

Stannar den efter 10 minuter, så kan man misstänka att den inte får soppa i den mängd den behöver, eller att något med tändsystemet ballar ur när motorn blir varm. Ånglås låter inte speciellt troligt, tror aldrig jag träffat på någon som fått det på en SI-förgasare faktiskt.

I det här fallet är det nog kombinerade fel som ger dig problem. Man skulle kunna tänka sig att din förgasare får för lite soppa OCH att det är ett slitet tändsystem som samverkar.

Jag skulle börja med att ta loss förgasaren och ge den en grundlig rengöring. Kolla också att flottörnålen jar en helt jämn topp, annars kommer den att flöda över. Kolla att det verkligen rinner soppa ordentligt ur kranen, och att kommer in i flottörskålen. Gör ren alla munstycken med förgasarrengöring och tryckluft. Du behöver inga speciella packningar, använd de tunna som finns att köpa. Har hojen stått länge med modern soppa i sig, kan du räkna med att förgasaren och dess munstycken är nedkletade med en grå, illaluktande gegga. Den måste bort. Förgasarrengöring och en hård tandborste funkar utmärkt för detta ändmål.

Kolla också tändsystemet. Se till att brytaravståndet är korrekt, och att tändningen står rätt. Byt kondensator. Alla dessa är kända bovar när hojen inte vill starta när motorn är varm.

/G

Abubba wrote:Hej

Jag har några problem och några frågor med min GL från 63.

Problemet är när jag har kört ett tag (ordentligt varm) och sedan stannar för att 10 minuter senare starta igen. Den vill verkligen inte.
Det finns gnista, men det går inte ens att springa igång den.
Vad kan detta bero på?

Snacka med en polare som sa att man kunde få ett "ånglås" i förgasaren (på 2-takts Saabar) som gjorde att det inte kom någon bränsle blandning in i cylindern. Ånga kom från att förgasaren satt för nära varma delar i motorn.
Tror ni det kan va detta? Hans tips var att sätta på tjockare packning mot motorn.
Hur tjocka packningar kör ni? Är det en vanlig tunn (ca 1mm) papperspackning eller har ni tjockare?
Om inte ånglås, vad tror ni det kan vara?

Jag undrar också vad de olika ställskruvarna på förgasaren är till för(se bild).
1: Blandning
3: Tomgång
2: ????
Har testat att vrida på 2:an men jag märker ingen skillnad.
Ska det vara någon fjäder på den? Skruvar jag ut den så vibrerar den ner i botten på direkten.
Kanske är den skruven som gör att det inte går att starta när den är riktigt varm, hoppas ni kan vägleda mig.

Tacksam för svar.

/O
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Tycker det låter som ett kondensatorproblem.
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Mmmm, 2:an är väl helt enkel fästskruven för filtret, precis som Hedge säger. Har jag för mig...

Om jag förstår rätt har du gnista även när den är varmkörd, men den startar ändå inte? Om det är är konden som strular borde den väl inte ha gnista alls när den är varm - eller är jag ute och cyklar nu?

Menar du att den går fint så länge du kör, men är svår att starta igen om du stannar? Eller dör den?
Abubba
Nybörjare
Nybörjare

Post by Abubba »

Hej, tack för de snabba svaren.

För att förtydliga så går motorn bra från att man startar den (kall) fram tills man stänger av den (varm).
Låtar man den stå 10 minuter och sen ska starta den igen är det startgas som gäller. Får inte minsta knall.
Det finns gnista så jag tror inte skon klämmer där.

Första steget får bli att rengöra förgasaren ordentligt, kan nog finnas lite sörja med tanke på hur koppen i bensinkranen såg ut.

Funkar inte det får jag ta itu med elen.

Om två:an är skruven som håller fast luftfiltret så skäms jag.
Får kolla imorgon och sedan se om jag ska skämmas eller inte.

Tack för rättningen på ställskruvarna.

Tack för hjälpen.

/O
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Fast om det vore förgasaren/bränsletillförseln borde den väl strula medan du kör den också?
Låter väldigt mycket som min Lambretta betedde sig och det blev värre med tiden...till slut började den gå illa och baktända också. I det fallet räckte det med fräscht tändstift och en justering av brytarspetsarna. Har du kollat dem och i vilket skick tändhatten är? Kan vara värt en check innan du börjar strula med resten av tändningen. Går ju snabbt att göra.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Låter exakt som kondensatorproblem. Byt och testa. Du ser en gnista, men kondensatorn kan inte ge tillräckligt med kräm för att gnistan ska hålla i sig när utsätts för kompet i cylindern.

/G
Abubba wrote:Hej, tack för de snabba svaren.

För att förtydliga så går motorn bra från att man startar den (kall) fram tills man stänger av den (varm).
Låtar man den stå 10 minuter och sen ska starta den igen är det startgas som gäller. Får inte minsta knall.
Det finns gnista så jag tror inte skon klämmer där.

Första steget får bli att rengöra förgasaren ordentligt, kan nog finnas lite sörja med tanke på hur koppen i bensinkranen såg ut.

Funkar inte det får jag ta itu med elen.

Om två:an är skruven som håller fast luftfiltret så skäms jag.
Får kolla imorgon och sedan se om jag ska skämmas eller inte.

Tack för rättningen på ställskruvarna.

Tack för hjälpen.

/O
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Abubba
Nybörjare
Nybörjare

Post by Abubba »

Nu är förgasaren ren och prydlig men problemet kvarstår.
Får bli ett kondensator byte.
Är det ett standardutförande så man kan hitta det hos den lokala 2-takts reparatören eller får man vända sig till något av de två företagen i de större städerna i landet som säljer Vespa delar?

Tack för upplysningarna ang. skruvarna. Jag va helt ute och cyklade.
Vet någon varför skruv 2 går att nå från utsidan av "luftburken"? Kan inte komma på varför.

/O
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Har för mej att kondensatorn är 20mm i diameter och de flesta mopedkondensatorerna är 18mm. Kan bli lite svår att hitta. Kolla efter kondensatorer till Gilera, dom kan ev passa.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
freeway
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by freeway »

jag tar ger mitt standard råd som är att byta tändspolen.
är tändspolen inte tipptopp så brukar den visa upp en gnista som ser fin ut men som inte är stark nog
mvh c
Scooter
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

tändspolen

Post by Scooter »

Jag säger också Tändspolen. Hade exakt lika problem med min Monarscooters Ilo motor. Jag bytte både konding och tändspole.

Mät upp tändspolen och se vad den har för värden.

Vespa PX200e, den tredje (Vespa Popolino -66, såld) (Vespa Touring -62, såld)
Post Reply