Krombågen för framskärmen!

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Krombågen för framskärmen!

Post by vägkung »

Hej på er!

Jag införskaffade lite s.k kromgodis till min LX 125:a häromdagen, och det måste jag ju säga- maken till dålig passform var det länge sedan jag sett, jamen allt var snett, och vad gäller hålen för bultarna satt de inte centrerade, det passade inte alls helt enkelt :x

Men efter mycket filande i hål och lite milt ultravåld sitter det mesta på plats, allt utom bågen som ska sitta på framskärmen.
Konstruktionen, och fastsättningen av denna båge, måste väl vara det mest idiotiska man kan tänka sig, man ska helt enkelt "trä på" bågen på plastskärmen, varvid bågens "klykor" och gummipluttar (skydd) hamnar på insidan (klykorna) och pluttarna på utsidan av skärmen, sen ska man dra fast allt genom att skruvarna trycker på skärmens insida så att bågen nyps fast på detta sätt, eller har jag helt missuppfattat det hela????

vägkung
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by vägkung »

Svarar själv.

Jag klippte till remsor av 2mm rostfri plåt som jag "klädde" med gummiduk, nu går skruvarna mot plåtbitarna istället för direkt mot plasten på skärmen.
Metoden användes även på hållaren till bakre bågarna, där var det tänkt att fästskruvarna skulle gå mot en plåt på undersidan av ramen, om jag gjort som det hade rosten fått fått fäste på en gång då färgen på plåten skulle skavts av när "skruvspetsarna" gått mot nämda plåt.

vägkung
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Rostfritt i all ära, men i kontakt med plåt kan en otrevlig överraskning komma i form av galvanisk korrosion.
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by vägkung »

Alldeles riktigt, men nu ligger inte de rostfria bitarna direkt mot plåten, jag "klädde" in de rostfria remsorna med gummiduk, det är bara skruvarna som får direkt kontakt mot de rostfria remsorna.

Men nu är väl det inte det största problemet, ja alltså att en viss risk för korrosion mellan två av varandra olika material kan uppstå. Det är väl snarare den direkt usla kvaliteten på kromningen av bågarna, kromet ser ut som den kromteknik man använder för kromning av vvs-material (kranar till kök tex).
För att inte prata om den teknik man använt sig av för infästning av diverse krombågar, helt ofattbart är väl det minsta man kan säga om det hela.

Jag bävar inför den dag jag ska "in i motorn" och skruva, huvva.
Post Reply