Allt som inte är ärgat är rostigt. Klöv framfälgen nu och den är i bedrövligt skick beträffande rostangrepp, men rak o fin i övrigt.
Jag testade med dremeln i en kvart och lyckades kanske få metallrent på en kvadratdecimeter eller så vilket gjorde att jag gav upp.
Nästa 'steg' skulle vara blästring, men det kräver lite utrustningsköp så jag googlade runt lite och hittade den gamla favoriten från kemin: elektrolys.
Jag kommer testa nu i helgen med ett bad som är stort nog för fälgarna och fungerar det bra kanske man skall doppa ner hela ramen?
Frågan är ju då vad som händer med den metall som blir 'plåtren' inne i ramen, hur får man rostskydd på den sen? Skall man elförzinka hela skiten efteråt?
Har ni testat det här?
Köpes:
Sadlar och vänster sidkåpa till en till Touring 1960
En scooterist i Malmö avrostade och avfärgade en hel lambretta i en av malmö kommuns soptunnor. Blev väldigt bra. Tror han körde på kaustiksoda och doppvärmare, så det kanske inte är samma sak...
Joche wrote:Allt som inte är ärgat är rostigt. Klöv framfälgen nu och den är i bedrövligt skick beträffande rostangrepp, men rak o fin i övrigt.
Jag testade med dremeln i en kvart och lyckades kanske få metallrent på en kvadratdecimeter eller så vilket gjorde att jag gav upp.
Nästa 'steg' skulle vara blästring, men det kräver lite utrustningsköp så jag googlade runt lite och hittade den gamla favoriten från kemin: elektrolys.
Jag kommer testa nu i helgen med ett bad som är stort nog för fälgarna och fungerar det bra kanske man skall doppa ner hela ramen?
Frågan är ju då vad som händer med den metall som blir 'plåtren' inne i ramen, hur får man rostskydd på den sen? Skall man elförzinka hela skiten efteråt?
Har ni testat det här?
Annars är det ju faktiskt ofta förvåningsvärt billigt att lämna in prylar för blästring (speciellt om man inte behöver kvitto) Men det är klart, det förtar ju känslan av att ha gjort det själv...
Jag har använd elektrolys på många grejor, senast på Vespa 50 fälger, funkar mkt bra för att bli av med rost, men om du har ihåliga grejor som kommer den npg inte "åt" där om man inte stopper i en bit offeranod i ihåligheten. Elektrolysen omvandlar också rosten som krypit under lacken och lacken losnar där, men lack på ren plåt sitter kvar.
Ett större "bad" kan man enkelt bygga av lite brädor som man lägger en presenning i så att man får en bassäng.
Rost omvandlas då till en svart substans som även lär ha en rostskyddande verkan men jag brukar putsa bort allt som sitter löst med en stålborste efteråt. Lack som sitter på ren plåt sitter kvar.
Kaustiksoda funkar bra för att ta bort all lack (men inte rost), jag gjorde det som steg två efter elektrolysen, tvärtom borde ocskå funka.
Förutom att man -i motsats till blästring- lätt kan göra det själv tycker jag att det är en fördel att plåtytor som inte är rostiga inte påverkas av det och förblir släta. Med blästring får man en grov yta och metallen struktur ändras lite, blir mjukare, vilket gör att det senare väldigt lätt får rosangrepp i porerna. Tunnare plåt detaljer kan även slå sig om man inte aktar sig vid bästring pga värmeutvecklingen vid ytan.
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
aryan wrote:Kaustiksoda funkar bra för att ta bort all lack (men inte rost), jag gjorde det som steg två efter elektrolysen, tvärtom borde ocskå funka.
Vad hade du för syra under elektrolysen när du körde kaustiksoda efteråt? Har du några mängder och fördelningar att dela med dig av?
Köpes:
Sadlar och vänster sidkåpa till en till Touring 1960
Se t ex här http://www.e28.se/mektips/mektips_10.php
Jag använder armeringsjärn som offeranod. Om man ska "igenom" något så att det lätt blir kortslutning (jag hade t ex armeringsjärnet genom et bulthål av fälgen) kan man isolera just där med t ex lite silvertape rund armeringjärnen.
/Aryan
Jag har testat det med målarsoda och en batteriladdare. Det fungerade sådär, tog en oändlig tid utan att så värst mycket rost åts upp. Det skummade mycket och blev riktigt geggigt, men rosten, nej det hände inte mycket. Man behöver nog rejäla doningar, 50W laddare räckte inte långt. Skulle vara roligt att prova med en svets (likriktare) och se om det fungerar bättre.
Blästring, det är iaf snabbt! På en scooter kan man tennspackla ev. porösa ytor efteråt för att täta mot rost. Fast zinkfärg är kanske lika effektivt?
Mvh
PapaD
Vid elektrolys bildas det vätgas och den är inte så rolig om den kommer i kontakt med eld så se till att det finns bra ventilation alternativt håll till utomhus.
Jag gör det helt enkelt ute men gör man det inomhus är lite ventilation nog hur som helst en fördel, precis som när man laddar ett bilbatteri med laddaren.
/Aryan
Man säger vanligtvis att när man släpper ut/framställer vätgas bildas knallgas nar den blandas med luften.
Blanda med ren syrgas är dumdristigt, och sällan förekommande.
Diskussionen blir ganska OT men är man messerschmitt så är man. Vid elektrolys av vatten när man laddar ett batteri eller rostar med elektrolys så spjälker man vatten i vätgas och syrgas i perfekt blandning:
som att i en omvänd reaktion (som går exremt snabb när man tänder gasen och ger en kraftig smäll) bli vatten igen. http://sv.wikipedia.org/wiki/Knallgas
ett bilbatteri är ganska lätt att spränga eftersom gasen är lite instängd i det särskild när det snabbladdas och får "koka" ordentligt, därför bör man alltid undvika gnister vid polerna när man laddar upp dem och slå på laddaren sist vid laddning och stäng av den först när man är klar innan man tar bor laddnings kablerna. När man använder hjälpstarkablar ska man därför sit koppla en massa kabel någonstans borta från batteriet.
Vid elektrolytisk avrostning finns inget som håller knallgasen kvar och eftersom vätgas är så mkt lätare stiger det snabbt upp medan syregasen som är ungefär lika tung som luft blandas med luften så risken för explosioner är betydligt mindre så länge det inte är i ett rum med ett tak som har "fickor" där vätgasen kan hänga kvar.
/Aryan
aryan wrote:Diskussionen blir ganska OT men är man messerschmitt så är man. Vid elektrolys av vatten när man laddar ett batteri eller rostar med elektrolys så spjälker man vatten i vätgas och syrgas i perfekt blandning:
som att i en omvänd reaktion (som går exremt snabb när man tänder gasen och ger en kraftig smäll) bli vatten igen. http://sv.wikipedia.org/wiki/Knallgas
/Aryan
Visst, men så fort gaserna lämnar elektolysen blandas de med omgivande luft och din perfekta mix 2/1 föorenas.
Explosionsgränserna för vätgas/torr luft vid atmosfärstryck är 4,1- 74,2 vol-% vätgas, för vätgas/ torr oxygen 4,7 -93,9 vol-% vätgas. Samtliga blandningar inom dessa gränser är knallgas, eller vad var det annars som small??
aryan wrote:Diskussionen blir ganska OT men är man messerschmitt så är man. Vid elektrolys av vatten när man laddar ett batteri eller rostar med elektrolys så spjälker man vatten i vätgas och syrgas i perfekt blandning:
/Aryan
Visst, men så fort gaserna lämnar elektolysen blandas de med omgivande luft och din perfekta mix 2/1 föorenas.
Explosionsgränserna för vätgas/torr luft vid atmosfärstryck är 4,1- 74,2 vol-% vätgas, för vätgas/ torr oxygen 4,7 -93,9 vol-% vätgas. Samtliga blandningar inom dessa gränser är knallgas, eller vad var det annars som small??
Enligt gängse definitioner kallas det bara knallgas när man har en perfekt mix av syre och vätgas och dät är bara då som man får en extrem hastig förbränning explosion. Vid syre över- eller underskott så brinner vätgas snarare än att den smäller alltså precis som vilket brännbart gas som helst, ett extremexempel är t ex när Hindenburg började brinna, hade Zeppelinern varit fylld med knallgas hade väll halva New York blåst bort i 1937.
/Aryan
Ja, min tanke var ju bara att man kan ha en jävla otur helt enkelt och att man bör ha det lite i åtanke innan man ställer in ramen i en lufttät garderob och gör en elektrolys samtidigt som man har monterat in en automatisk tändare som reagerar på perfekta gasblandningar. Man kan ha en jävla massa otur bara för att man klantar sig lite. Se på paret i Viken till exempel. Det var väl koldioxidförgiftning de lyckades dra på sig eller nåt.
Jag har lyckats med att spränga ett gamelt bilbatteri när jag höll på att tokladda det med en migsvets. Det var inte mkt kvar av batteriet och mina öron susade i ett dygn efteråt. Kläderna fick också frätskader men 30 år senare är jag som tur än ännu inte döv
/Aryan
Kan vi inte bara lugnt konstatera att om man ska ta bort rost med elektrolys så bör man göra det i ett välventilerat utrymme med rökning förbjuden? Eller?
/G
fritte wrote:
aryan wrote: Vid syre över- eller underskott så brinner vätgas snarare än att den smäller alltså precis som vilket brännbart gas som helst.
/Aryan