Förgasarproblem???

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
ceff
Drömmare
Drömmare
Posts: 1
Joined: Sun 31 May 2009, 20:59

Förgasarproblem???

Post by ceff »

Hej allihopa, jag är ny på denna sidan.
Har inte kört Vespa på många år men fick ett återfall och köpte en PX50 i höstas. Startade upp den i helgen det gick sådär. Har inte mekat moppe sedan mitten på 80 talet och då var det inte Vespa.
Så jag har lite frågor.

1. motorn varvade upp för att sedan dö, får hålla gas för att hålla igång motorn
2. går rent och fint tills jag passerar 35-40km/h sen går det inte att hålla fullgas tappar ork och "blödrar" 3/4 gas funkar.
3. det sitter två skruvar på förgasaren en mitt i och en nästan i botten vad är dom till

Tack på förhand
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Hej och välkommen :)

Är det en PK50 du menar? På SHB-förgasaren finns en tomgångsskruv (som sitter på själva gasarmsgrejen), en luftskruv, som brukar vara utskruvad typ 1.5-2.5 varv och sedan själva lågfartsmunstycket som ska vara skruvat i botten (ingen justerskruv). Luftskruven justerar jag utåt tills tomgångsvarvet inte sjunker mer, sedan tillbaka ett kvarts varv. Bild med utmärkt tomgångsskruv och luftskruv finns (liksom lite utförligare beskrivning) på den här sidan: http://www.chockgul.se/frame_anchor_faq_slo_primmy.html

Kan det vara så enkelt som igensatt luftfilter? Rengöring av filter och förgasare är ganska enkelt, kolla in denna sida: http://web.ukonline.co.uk/niall.king/sm ... s/carb.htm

Är det en PX50 vet jag inte, trodde inte PX fanns i mindre än 80cc. Är det PX gäller dock ungefär samma för SI'ns luftskruv.

På båda förgasartyperna är det fasta munstycken och någon mer inställning än luftskruven ska inte behövas om motorn är OK och otrimmad.

Lycka till!
/Patrik
Post Reply