Var köper ni målarsoda?
Var köper ni målarsoda?
Inte hos Claes Olsson. Inte hos flügger färg i Enskede. Jag börjar misströsta. Någon som kan tipsa om en affär som säljer målarsoda.
Köpes:
Sadlar och vänster sidkåpa till en till Touring 1960
Lyckades ingen målarsoda hitta. När jag ringde Apoteket fick jag info om att de hade en "Får ej beställas" markering på natriumkarbonat....
Framåt kvällen kom vi på att det nog finns en påse Natriumkarbonat i en sån där gör-det-själv sats med snus som jag mot alla odds hade långtidslagrat i skafferiet. Så det blev en sats elektrolys ändå, som en liten efterrätt till grillningen.
Har också luskat rätt på att Järnia på söder hornsgata för målarsoda i sitt ordinarie sortiment.
Framåt kvällen kom vi på att det nog finns en påse Natriumkarbonat i en sån där gör-det-själv sats med snus som jag mot alla odds hade långtidslagrat i skafferiet. Så det blev en sats elektrolys ändå, som en liten efterrätt till grillningen.
Har också luskat rätt på att Järnia på söder hornsgata för målarsoda i sitt ordinarie sortiment.
Köpes:
Hehe - smart med snussatsen, det var ju en oväntad källa. Hur gick själva elektrolysen? Funderar på att göra ett test själv eftersom jag nu har den åtråvärda kemikalien bland målarburkarna i garderoben (förutom att jag tydligen har den i snusdosan också
). Klurar mest på offeranoden, vad använde du och hur gick det?

Tyvärr lyckades jag stänga av strömmen när jag stängde garaget igårkväll men jag startade upp allt tidigt imorse och nu börjar jag skönja lit metallblänk genom den riktigt brungrönà Geggan som vattnet blivit. Egentligen är ju min fälg offeranoden. Men jag vet vad du menar. Jag använd två bitar plattjärn. En större som jag satte mitt i fälgen och en liten mindre vid sidan om. Jag återkommer med före/efter bilder om några timmar. Är på biltema just nu.
Köpes:
Hur går det? Är det rent och snyggt nu eller exploderade garaget? Jag provade själv i trädgården med en hink och den lilla framskärmen från gaffeln på min Li150S2 (i ett dygn innan himmelens portar ville öppna sig över min batteriladdare...) Det var intressant. Anoden såg verkligen ut som skit efteråt men den lilla skärmen vid katoden blev svart, sedan putsad och acceptabelt blank. Gravrosten fortsatte förstås att vara lika knögglig som förut men den röda rosten försvann (och ersattes tydligen till viss del av svart magnetit som var relativt lätt att få bort). Eftersom jag är nyfiken dammsög jag nätet efter information om vad som egentligen händer och hittade de här sidorna:
http://www.holzwerken.de/museum/links/e ... tion.phtml (engelska)
http://school.chem.umu.se/Experiment/P17 (svenska).
Intressant är att reaktionen vid anoden enligt dessa skribenter är meningslös, man kan använda en rostfri anod och därigenom få ett nästan underhållsfritt evighetsbad. En liten mängd järn återbildas också ut rosten vilket ju borde vara bra
Kul experiment var det iallafall, jag tänker fortsätta med fler delar (fast med batteriladdaren regnskyddad...). Arbetsinsatsen är ju helt försumbar och kan jag hitta en gammal ristfri diskbänk eller något att använda som material till anoden blir det ju ännu mera underhållsfritt
Jag gillar tanken att en 300-kronors batteriladdare från Jula gör jobbet medan jag sitter och dricker något trevligt i trädgården
Blev du nöjd med fälgarna, eller är det bara jag som är onödigt positiv eftersom jag förutser mindre jobb för egen del?
http://www.holzwerken.de/museum/links/e ... tion.phtml (engelska)
http://school.chem.umu.se/Experiment/P17 (svenska).
Intressant är att reaktionen vid anoden enligt dessa skribenter är meningslös, man kan använda en rostfri anod och därigenom få ett nästan underhållsfritt evighetsbad. En liten mängd järn återbildas också ut rosten vilket ju borde vara bra

Kul experiment var det iallafall, jag tänker fortsätta med fler delar (fast med batteriladdaren regnskyddad...). Arbetsinsatsen är ju helt försumbar och kan jag hitta en gammal ristfri diskbänk eller något att använda som material till anoden blir det ju ännu mera underhållsfritt

Jag gillar tanken att en 300-kronors batteriladdare från Jula gör jobbet medan jag sitter och dricker något trevligt i trädgården

Blev du nöjd med fälgarna, eller är det bara jag som är onödigt positiv eftersom jag förutser mindre jobb för egen del?
-
- Administrator
Jag har hittat information om att rostfria anoder kan släppa ifrån sig krom och annat synnerligen giftigt elände så det är kanske inte att rekommendera.bufflig wrote:Intressant är att reaktionen vid anoden enligt dessa skribenter är meningslös, man kan använda en rostfri anod och därigenom få ett nästan underhållsfritt evighetsbad.
/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Spännande - var fanns den informationen? Visste inte att rostfritt innehöll krom, men man är ju inte direkt metallurgprimavera133 wrote: Jag har hittat information om att rostfria anoder kan släppa ifrån sig krom och annat synnerligen giftigt elände så det är kanske inte att rekommendera.

Aha - men då verkar det ju oerhört dumt att använda rostfritt, krom är ju oädlare än järn (enligt spänningsserien) och kommer då dessutom att vandra över till minuspolen om det frigörs. Förkromning kanske inte är vad vi vill göra
Om kromet frigörs i elektrolyten vill man kanske inte hälla ut den i avloppet direkt heller (eller dricka upp den
) Bäst att hålla sig till vanlig järnanod då - tack för infon och varningen båda två!