Hej
Har en Lambretta Li 150 Serie1
Har haft problem amed att motorn går varm och värmenyper ganska ofta. Har nu demonterat cylindern för att kunna se hur det ser ut. Det syns tydliga slitagemärken både i kolv och cylinder.
Hur illa får en cylindern vara skadad innan man inte kan rädda dem med honing ?
Jag har hört att man kan putsa till skador på kolven med fint våtslippapper stämmer det ?
Rädda värme-nupen kolv och cylinder
Rädda värme-nupen kolv och cylinder
TV175 S3 4EVR
Re: Rädda värme-nupen kolv och cylinder
Är det repor som känns med nageln, så bör man nog byta kolven och/eller borra om cylindern. Men det känns sekundärt i ditt fall, du borde först av allt ta reda på varför din LI nyper hela tiden.
Är fläkten igensatt? Är förgasaren rätt inställd? Drar motorn tjuvluft någonstans? Är tändningen rätt inställd? Läcker avgassystemet? Hur sliten är cylinder och kolvringar?
/Guran
Är fläkten igensatt? Är förgasaren rätt inställd? Drar motorn tjuvluft någonstans? Är tändningen rätt inställd? Läcker avgassystemet? Hur sliten är cylinder och kolvringar?
/Guran
OlaN wrote:Hej
Har en Lambretta Li 150 Serie1
Har haft problem amed att motorn går varm och värmenyper ganska ofta. Har nu demonterat cylindern för att kunna se hur det ser ut. Det syns tydliga slitagemärken både i kolv och cylinder.
Hur illa får en cylindern vara skadad innan man inte kan rädda dem med honing ?
Jag har hört att man kan putsa till skador på kolven med fint våtslippapper stämmer det ?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Jo här har gjorts det ena undersökningen efter den andra:
Jag har läcksökt ett flertal gånger med hjälp av startgas runt hela motorn till och med haft av centrumkåpan i svänghjulet för att kunna läcksöka runt packboxen på svänghjuls sidan. Har inte hittat något läckage
Har köpt ny gasare och provat med en uppsjö av munstycke -allt från för magert till för fett. De fetare blandningarn kylde motorn lite bättre men motorn gick inte rent alls.
Det enda jag inte har kollat 100% är tändinställningen.
När motorn blir varm så glödtänder den.
Motorn är fixad med av förre ägaren som har borrat upp cylindern för att passa TV kolv och specialbeställt kolvringar.
Min sista teori är att matcningen kolv/cylinder är för tigth. Därför har jag nu köpt på mig orginal delar (kolv, ringar, cylinder topp som har suttit orginal tillsammans på en Li 150 S1). Dessa funderar jag att sätta på. Även den kolven är dock lätt värmenupen. Därav mina frågor.
"Orignal"-kolven har någon längsgående repa som man kan känna med nageln medans sltage märkena i cylindern syns men känns inte med nageln.
Därav mina frågor.
De "fixade" grejorna som satt på scootern när jag köpte den ska jag försöka renovera upp inför nästa sommar.
Jag har läcksökt ett flertal gånger med hjälp av startgas runt hela motorn till och med haft av centrumkåpan i svänghjulet för att kunna läcksöka runt packboxen på svänghjuls sidan. Har inte hittat något läckage
Har köpt ny gasare och provat med en uppsjö av munstycke -allt från för magert till för fett. De fetare blandningarn kylde motorn lite bättre men motorn gick inte rent alls.
Det enda jag inte har kollat 100% är tändinställningen.
När motorn blir varm så glödtänder den.
Motorn är fixad med av förre ägaren som har borrat upp cylindern för att passa TV kolv och specialbeställt kolvringar.
Min sista teori är att matcningen kolv/cylinder är för tigth. Därför har jag nu köpt på mig orginal delar (kolv, ringar, cylinder topp som har suttit orginal tillsammans på en Li 150 S1). Dessa funderar jag att sätta på. Även den kolven är dock lätt värmenupen. Därav mina frågor.
"Orignal"-kolven har någon längsgående repa som man kan känna med nageln medans sltage märkena i cylindern syns men känns inte med nageln.
Därav mina frågor.
De "fixade" grejorna som satt på scootern när jag köpte den ska jag försöka renovera upp inför nästa sommar.
TV175 S3 4EVR
Nu har cylindern honats på motorfirma, kolvspelet är 14 hundradelar
Kolven glasblästrats
Smörjhål borrats i kolven
Tändingen kollats och justerats några tiondels mm (inte mcyket alltså).
Det fanns en skadad isoleringsbricka på brytarmekanismen den kan ha orsakat överslag vid fel tilfällen.
Topp/cylinder dragits med rätt moment och alla packningar topp/cylinger har bytts.
Gastrol TTS olja inhandlats och tankats.
Provkörd ca 15 km idag. Verkar mycket bättre än innan genomgång.
Hoppas att det håller i sig
Tack för tipsen ni som svarat.
M.v.H
Ola N
Kolven glasblästrats
Smörjhål borrats i kolven
Tändingen kollats och justerats några tiondels mm (inte mcyket alltså).
Det fanns en skadad isoleringsbricka på brytarmekanismen den kan ha orsakat överslag vid fel tilfällen.
Topp/cylinder dragits med rätt moment och alla packningar topp/cylinger har bytts.
Gastrol TTS olja inhandlats och tankats.
Provkörd ca 15 km idag. Verkar mycket bättre än innan genomgång.
Hoppas att det håller i sig
Tack för tipsen ni som svarat.
M.v.H
Ola N
TV175 S3 4EVR