Ja...hur får jag högre topphastighet på en t.e.x Derbi GP1 250cc? Det där med att byta variatorvikter är ju tydligen bara bluff och båg.
Byta cylinder till nått större är väl ingen idé.
Vad göra?
Högre topphastighet...
Re: Högre topphastighet...
Om du läser på lite om hur en variator funkar, så inser du snabbt att det inte alls är 'bluff och båg'.
För tunga vikter i förhållande till motorkaraktär och vikten på hojen = hojen växlar upp för snabbt = sämre ax. Toppfarten berörs inte så mycket av detta, utan det är motorvarvet och slutväxeln som bestämmer toppfarten. Dock kan för tunga vikter göra att det tar lååång tid för motorn att sega sig upp till toppfarten. Det blir som att axa från 50 upp till toppfart på femmans växel i en bil, typ.
För lätta vikter = hojen växlar upp för långsamt = sämre ax och ständigt övervarv. Toppfarten kan bli försämrad med dessa, eftersom man så att säga aldrig får i högsta växeln. Ungefär som gubbkörning med bil, man drar varje växel till rödstrecket och lägger aldrig ens i femman.
Det vanliga med standardhojar är att de har lite för tunga rullar, och dessutom en lutning på främre variatorn som sänker varvet i de regioner där ljudmätningar utförs, brukar vara runt 70 km/h.
Ligger man perfekt med rullarna, finns följande grundläggande sätt att öka toppfarten:
1) Öka motorvarvet (= trimma motorn)
2) Öka slutväxelns förhållande (= dreva upp den). Kräver oftast mer kraft för att motorn ska orka dra den högre utväxlingen, se 1).
Mvh
Guran
För tunga vikter i förhållande till motorkaraktär och vikten på hojen = hojen växlar upp för snabbt = sämre ax. Toppfarten berörs inte så mycket av detta, utan det är motorvarvet och slutväxeln som bestämmer toppfarten. Dock kan för tunga vikter göra att det tar lååång tid för motorn att sega sig upp till toppfarten. Det blir som att axa från 50 upp till toppfart på femmans växel i en bil, typ.
För lätta vikter = hojen växlar upp för långsamt = sämre ax och ständigt övervarv. Toppfarten kan bli försämrad med dessa, eftersom man så att säga aldrig får i högsta växeln. Ungefär som gubbkörning med bil, man drar varje växel till rödstrecket och lägger aldrig ens i femman.
Det vanliga med standardhojar är att de har lite för tunga rullar, och dessutom en lutning på främre variatorn som sänker varvet i de regioner där ljudmätningar utförs, brukar vara runt 70 km/h.
Ligger man perfekt med rullarna, finns följande grundläggande sätt att öka toppfarten:
1) Öka motorvarvet (= trimma motorn)
2) Öka slutväxelns förhållande (= dreva upp den). Kräver oftast mer kraft för att motorn ska orka dra den högre utväxlingen, se 1).
Mvh
Guran
highspeed wrote:Ja...hur får jag högre topphastighet på en t.e.x Derbi GP1 250cc? Det där med att byta variatorvikter är ju tydligen bara bluff och båg.
Byta cylinder till nått större är väl ingen idé.
Vad göra?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Re: Högre topphastighet...
Ah tack för svaret.
Hmm...då kommer en följdfråga:
Hur får man lite mer pulver i en sådan där modern motor com Gp1:an har. Kan det fungera som med bilar att man "mappar" databoxen? (Alltså ställer om insprutning och tändning)
Jag hade en Aprilia Ditech (50cc) förut, den gick man in med ett gameboy och ställde om tädning och insprutning och höjde maxvarvtalet.
Hmm...då kommer en följdfråga:
Hur får man lite mer pulver i en sådan där modern motor com Gp1:an har. Kan det fungera som med bilar att man "mappar" databoxen? (Alltså ställer om insprutning och tändning)
Jag hade en Aprilia Ditech (50cc) förut, den gick man in med ett gameboy och ställde om tädning och insprutning och höjde maxvarvtalet.
Re: Högre topphastighet...
Pja, det finns en del man kan göra med en fyrtaktare, men det begränsas av att den i det här fallet har bränsleinsprutning. Det första brukar vara att man ersätter orginalavgassystemet med ett grövre utan katalysator och med mindre motstånd. Man bör då kompensera detta med att justera bränsleblandningen, för en förgasarmotor så pillar man med munstyckena, men med en insprutad motor kräver ändringar i insprutningsmappningen. Kräver oftast specialsladdar och programvara, något som kan vara trixigt att få tag i och använda på rätt sätt.
Även om man lyckas mappa om insprutningen så kan man inte förvänta sig några underverk med detta trim. Ett par hästar till kanske, och lite mer varv tror jag är realistiskt.
Allt utöver detta, innebär att man börjar modifera toppen (ventiler, kamaxlar, komp) och ökar borrningen på cylindern och det kräver mycket goda kunskaper om fyrtaktstrimning förutsatt att man inte köper färdiga delar och skruvar dit.
Moderna fyrtaktsscootrar är helt enkelt inte speciellt bra objekt att trimma, om man inte sitter på färdiga trimkit eller kan modda själv.
Lite skillnad från de gamla tvåtaktshojarna...en Vespa PX200 kan man ganska enkelt ta upp till nästan 20 hp från orginalets 10.5.
/G
Även om man lyckas mappa om insprutningen så kan man inte förvänta sig några underverk med detta trim. Ett par hästar till kanske, och lite mer varv tror jag är realistiskt.
Allt utöver detta, innebär att man börjar modifera toppen (ventiler, kamaxlar, komp) och ökar borrningen på cylindern och det kräver mycket goda kunskaper om fyrtaktstrimning förutsatt att man inte köper färdiga delar och skruvar dit.
Moderna fyrtaktsscootrar är helt enkelt inte speciellt bra objekt att trimma, om man inte sitter på färdiga trimkit eller kan modda själv.
Lite skillnad från de gamla tvåtaktshojarna...en Vespa PX200 kan man ganska enkelt ta upp till nästan 20 hp från orginalets 10.5.
/G
highspeed wrote:Ah tack för svaret.
Hmm...då kommer en följdfråga:
Hur får man lite mer pulver i en sådan där modern motor com Gp1:an har. Kan det fungera som med bilar att man "mappar" databoxen? (Alltså ställer om insprutning och tändning)
Jag hade en Aprilia Ditech (50cc) förut, den gick man in med ett gameboy och ställde om tädning och insprutning och höjde maxvarvtalet.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================