victor wrote:
Nej Fritte - du missförstod mig Jag talade ju snarare för PX:en, och nämnde GTs:en som själlös, även om jag är smått förälskad även i henne
Men jag har uppfattat det som du väldigt nöjd & förtjust i din Vespa, och har mycket kul med den.
victor wrote:
Nej Fritte - du missförstod mig Jag talade ju snarare för PX:en, och nämnde GTs:en som själlös, även om jag är smått förälskad även i henne
Men jag har uppfattat det som du väldigt nöjd & förtjust i din Vespa, och har mycket kul med den. [/quote
Det är sant förvisso
Men skulle jag bara ha en Vespa och jag hade haft tillgång till ett garage/verkstad skulle jag välja en klassiker
Ni är för härliga...jag tackar för alla goda råd. Spännande läsning för någon som är ny på det här.
Vad gäller Victors flickväns Habana/Mojito så är det bara att gratulera att allt fungerar bra. Jag har som sagt bara dåliga erfarenheter, men mojiton är ialla fall härlig att titta på.
Trist att det bara finns någon bra Vespaverkstad i Stockholm och Göteborg. Malmö där jag bor är trots allt Sveriges tredje största stad. Men man kan kanske gå med i Lundaklubben och lära sig lite där.
skrevspark wrote:Ni är för härliga...jag tackar för alla goda råd. Spännande läsning för någon som är ny på det här.
Vad gäller Victors flickväns Habana/Mojito så är det bara att gratulera att allt fungerar bra. Jag har som sagt bara dåliga erfarenheter, men mojiton är ialla fall härlig att titta på.
Trist att det bara finns någon bra Vespaverkstad i Stockholm och Göteborg. Malmö där jag bor är trots allt Sveriges tredje största stad. Men man kan kanske gå med i Lundaklubben och lära sig lite där.
Det finns en verkstad som du bör hålla dig borta från, om de inte skärpt till sig på sistone. Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet på den, men den låg tidigare nära Myrorna vid ystadvägen.
Min sambos Habana är en 125:a, så det är nog därför den pinnar på. Motorn är dock samma som sitter i piaggio ET2 eller ET4, och säkerligen också i ett flertal andra italienska 125:or...
Fråga till Victor: Vad toppar din flickväns Mojito med två personer på och hur uppför sig den i uppförsbackar? Dessa två frågor är viktiga för mig så jag skulle vara jätte tacksam om du ville svara.
Innan jag bestämde mig för Vespa var jag som sagt sugen på Mojiton. På Aprillias forum ställde jag frågan om man tyckte att Vespa var bättre än Mojiton, Svaret blev:
"vespa anyday is waaaaaaaaaay better... quasar engine is awesome in the vespa... mojito is too heavy for 125cc so has been known to be sluggish".
Som sagt, de är underbara att titta på och jag bara älskar att gå loss med trasan och putsa upp den, tyvärr är den inte lika kul att köra med. En rolig bieffekt är att det kommer fram många kul människor och ställer frågon om den.
Första gången jag ställde den utanför min flickvän i Trelleborg kom en av hennes påtagligt ölluktande granne ner och hade full koll på den. Han visste minnsan både det ena och det andra om just den modellen. Det var skitkul.
På småvägarna hem till Malmö, genom någon av de lokala banjo-byarna satt två damer i en pickup och tutade/vinkade hejvilt åt mig. De hade sett bättre ut utan hockyfrilla och mockajacka med fransar på, kan jag tycka.
Så även om jag har någon slags hat/kärlek till Mojiton/Habanan så blir det nog en Vespa PX200 eller GT200 till slut.
skrevspark wrote:Fråga till Victor: Vad toppar din flickväns Mojito med två personer på och hur uppför sig den i uppförsbackar? Dessa två frågor är viktiga för mig så jag skulle vara jätte tacksam om du ville svara.
Jag tycker den är helt normal i uppförsbackar och med passagerare. Den är ju inte rapp som min Vespa (som har dubbelt så stor motor), och inte så där jätte responsiv utan segar snarare lite, men antagligen är en Vespa ET likadan (de borde ju väga lika mkt, det är ju bara en rörram med plastkåpor på).
Dock är den hysteriskt bekväm att köra med det breda customstyret och sin låga höjd, känns lite HD över det
Nu har jag ju "Vespa" styret på min, inte lika uppseendeväckande som ditt men det är riktigt skönt. Enda kruxet är att jag sitter så långt framåtlutad att jag får jävulskt ont i korsryggen efter någon timma.
Bergfors wrote:Schhhh.. säg inte det så Jens hör...
Jag hör Och jag har väl aldrig hävdat att Hexagon var vacker men den var en väldigt praktisk vardagsscooter, då när jag körde den sent 90-tal. Dock har väl utseendet inte vunnit på stigande ålder om man säger så, och jag är sedan länge tillbaka på den smala vägen.
/jens
"Pråmen" verkar vara bra grejjor, används av flera poliskårer runt om i världen, närmst i Finland. Kan tänka mig att den är bekväm om man ska patrullera i 8-10 timmar på den, men den vinner som sagt dock inga skönhetspoäng.