Starta projekt från scratch?
Starta projekt från scratch?
Hej, tidigare trodde jag en 50cc skulle göra susen men efter all feedback och annan läsning jag fick kom jag fram till att det inte var nog. Så jag tänkte starta ett projekt på en 125-200cc vespa från scratch. Vilken skillnad är det på de olika kubik klasserna? Pris-, hållbarhet- och prestandamässigt? Och svårast av allt, varifrån får jag "scratchen", grunden på min vespa? Den får vara i hur kasst skick som helst bara man kan senare registrera den. Vet inte om det kräver papper eller om man kan registrera om igen eller hur man måste göra.
Och budget på "scratchen" är 5000kr. Hittade ingen i landet. Kunde Tyskland eller Italien vara något?
Mvh,
Korven.
Och budget på "scratchen" är 5000kr. Hittade ingen i landet. Kunde Tyskland eller Italien vara något?
Mvh,
Korven.
Re: Starta projekt från scratch?
vad är tanken med projektet? originalrenovering? lätt modifiering/prestandahöjning? customisering?makkara wrote:Hej, tidigare trodde jag en 50cc skulle göra susen men efter all feedback och annan läsning jag fick kom jag fram till att det inte var nog. Så jag tänkte starta ett projekt på en 125-200cc vespa från scratch. Vilken skillnad är det på de olika kubik klasserna? Pris-, hållbarhet- och prestandamässigt? Och svårast av allt, varifrån får jag "scratchen", grunden på min vespa? Den får vara i hur kasst skick som helst bara man kan senare registrera den. Vet inte om det kräver papper eller om man kan registrera om igen eller hur man måste göra.
Mvh,
Korven.
Att hitta en risig 125-150cc Vespa för 5000 låter inte som någon omöjlighet, men om tanken är att renovera till nyskick så är det alltid billigare att lägga pengar på ett så bra och så komplett objekt som möjligt. Planerar du att bygga om mycket kanske det kan fungera med lite vad som helst i lådor, men papper är såklart en stor fördel.
Man kan ju också se en okomplett, genomrostig, oreggad Vespa som en utmaning, men det är inte den billigaste vägen till en körkar Vespa.
Federico
Jag hittade en superrisig Touring som fanns i närheten av mig. Den är kraftigt rostangripen, motorns skick vet jag inget om ännu men cylinderloppet och kolven är repfri och alla växlar kan läggas i.
Alla vajrar var av och sadlarna saknades.
Jag gav 3000 i Stockholm för den och letade i kanske 2-3 månader innan. Säljaren hade gett 2500 för den förra hösten.
Jag tror också det blir billigare/går fortare att försöka köpa en så komplett Vespa som möjligt. I mitt fall är nog restaureringen själva målet.
Alla vajrar var av och sadlarna saknades.
Jag gav 3000 i Stockholm för den och letade i kanske 2-3 månader innan. Säljaren hade gett 2500 för den förra hösten.
Jag tror också det blir billigare/går fortare att försöka köpa en så komplett Vespa som möjligt. I mitt fall är nog restaureringen själva målet.
Re: Starta projekt från scratch?
Man köper en? Eller kanske stjäler en på stan? Eller SVETZAR en ur masurbjörk?makkara wrote:Och svårast av allt, varifrån får jag "scratchen", grunden på min vespa?
Mvh,
Korven.
Drg 200
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Tph 173
Då ska du planera längre än att sätta max priset på "utgångsmaterialet". Utgångsmaterialet som i det här fallet är Vespan du ska renovera.makkara wrote:För mig är ju själva skälet att restaurera. Annars hade jag kunat köpa en färdig vespa...
Som jag skrev tidigare, köper du en billig skrotvespa utan papper som dessutom inte är komplett så kommer slutsumman att bli betydligt högre än om du lägger några extra tusenlappar på en hyfsat komplett bruksscooter. Du kommer garanterat att få lika mycket tillfredsställelse att renovera en fungerande Vespa som är komplett.
Tipset är att vänta in ett bra hyfsat komplett Vespaprojekt med svenska papper, inte köpa något oreggat från utlandet som man inte ens vet om man kan köra lagligt i framtiden.
Last edited by Federico on Thu 28 May 2009, 15:45, edited 3 times in total.
Federico
En billig (=risig om man inte har tur och gör ett klipp) Vespa blir lika kostsam som en fin för 15.000 i slutändan. Bara att renovera motorn går på 4-5000, då är du uppe i 10k direkt. Lite lack och fix med karossen, och det går ngra tusen till. En risig hoj är ofta kort på många modellspecifika delar, och med lite otur är de svåra att hitta och/eller är dyra att köpa.
Så försök att hitta en risig -men komplett- hoj att fixa till i så fall. Läs på om modellen innan köp.
/G
Så försök att hitta en risig -men komplett- hoj att fixa till i så fall. Läs på om modellen innan köp.
/G
makkara wrote:För mig är ju själva skälet att restaurera. Annars hade jag kunat köpa en färdig vespa...
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
håller med. klassiskt är att hastighetsmätare och baklyse saknas, bara dessa två "enkla" saker är minst 1000kr i inköp och man skulle kunna göra långa listor på liknande exempel.Hedge wrote:En billig (=risig om man inte har tur och gör ett klipp) Vespa blir lika kostsam som en fin för 15.000 i slutändan. Bara att renovera motorn går på 4-5000, då är du uppe i 10k direkt. Lite lack och fix med karossen, och det går ngra tusen till. En risig hoj är ofta kort på många modellspecifika delar, och med lite otur är de svåra att hitta och/eller är dyra att köpa.
/G
makkara wrote:För mig är ju själva skälet att restaurera. Annars hade jag kunat köpa en färdig vespa...
Federico
http://www.blocket.se/bastad/Moped__Ves ... ?ca=11&w=3makkara wrote:Kan ni tipsa mig på vespor som liknar era beskrivningar.
http://www.blocket.se/alvsborg/Piaggio_ ... ?ca=11&w=3
Drg 200
Tph 173
Tph 173
Finns inga till salu just nu om man kollar blocket. Sedan är det inte säsong för att fynda, tvåhjulingar är dyrare på våren än på hösten.makkara wrote:Kan ni tipsa mig på vespor som liknar era beskrivningar.
------------
Men om du ändå vill se några exempel:
Här har vi två Vespor till salu i Italien, om vi hoppar över priser och bara tittar på skicket. Den blå Vespa 50:n är precis vad jag drog som exempel tidigare; lister, hastighetsmätare, baklyse saknas. Nu är V50 delar hyfsat billiga, men med frakt så handlar det ändå om 1000kr för att få den komplett.
Tittar man sedan på den andra silvergråblå så ser allt ut att finnas även om skicket är dåligt, alltså en hel del jobb men man slipper jaga delar redan från början. Denna är inget dumt renoveringsobjekt om inte ramen är sönderrostad på undersidan. Skulle det dyka upp liknande objekt i Sverige så är 5000kr eller något mer för den grå ett bra startpris.
http://www.subito.it/vespa-50-1963-vnb4 ... 067167.htm
------------
Här är också ett exempel på ett bra renoveringsobjekt som man skulle kunna betala lite mer än 5k för. med tanke på att den verkar vara komplett.
http://www.subito.it/vespa-sprint-barle ... 971524.htm
------------
Till sist ett exempel på vad man kanske ska akta sig för om man inte hittar en väldigt unik modell. I detta skick blir det garanterat dyrt att renovera när man måste köpa nya kåpor, tank och massor med andra delar m.m.
http://www.subito.it/vespa-vna-salerno-4932014.htm
Federico
Sen går ägarbytet på ca €200 för köparen :OJoche wrote:Fredrico: Fattar jag rätt när jag läser att de vill ha över 20'000 svenska kronor för de exemplaren, eller är det något annat inbyggt i den italienska systemet som jag inte känner till?
Dock har jag aldrig hört någon som betalat de priserna, men det är priserna objekt annonseras ut för. Italien är fullt av folk som övervärderar vad som helst.
vill ha är ju inte alltid vad de får, men visst är prisbilden åt det hållet.Joche wrote:Fredrico: Fattar jag rätt när jag läser att de vill ha över 20'000 svenska kronor för de exemplaren, eller är det något annat inbyggt i den italienska systemet som jag inte känner till?
finns en anledning till att vi sett en del export från sverige och det är inte bara till Italien, tyskarna betalar också bra för vissa modeller.
Federico
Har du koll på prisbilden för ett exemplar original i mint-condition? Om billigaste är 3K och dyraste 25K här i Sverige (faktor 1:8) så borde ett perfekt exemplar kosta 160'000 i italien, men det kan väl inte stämma?Federico wrote: vill ha är ju inte alltid vad de får, men visst är prisbilden åt det hållet.
Köpes:
Sadlar och vänster sidkåpa till en till Touring 1960
Sadlar och vänster sidkåpa till en till Touring 1960
Ett perfekt exemplar av en GS startar på ca €5.000.Joche wrote:Har du koll på prisbilden för ett exemplar original i mint-condition? Om billigaste är 3K och dyraste 25K här i Sverige (faktor 1:8) så borde ett perfekt exemplar kosta 160'000 i italien, men det kan väl inte stämma?Federico wrote: vill ha är ju inte alltid vad de får, men visst är prisbilden åt det hållet.
Vilket jag kan tänka mig att det skulle kunna gå att få ut, men som allra max. Speciellt som den italienska ekonomin går lite dåligt just nu.
Man kan ju lätt se vad de får för vissa vespor på ebay, och det priset är inte fel dessutom ej inkluderat frakt. vill minnas att någon GS som exporterades från sverige gick för ca 25.000sek på ebay, d.v.s närmare 30.000 för köparen när alla övriga kostnader som frakt och registrering är avklarat, detta var alltså en orenoverad GS 150 och inte den första serien.
Jag har också hört exempel på vad man betalar för en SS180 i Europa och det rör sig om ungefär samma priser.
Jag förstår att aktiva scooterister som du Victor och andra som är med i klubbar och liknade inte betalar de priserna men då finns de ett nätverk för att hitta billigare scootrar precis som i Sverge. Ingen av mina scooterkompisar skulle betala 25.000kr för en GS men ändå har Göran i Trosa sålt en hel hög för de summorna och vad man kunde utläsa av hans hemsida så stannade de flesta i Sverige.
Jag har också hört exempel på vad man betalar för en SS180 i Europa och det rör sig om ungefär samma priser.
Jag förstår att aktiva scooterister som du Victor och andra som är med i klubbar och liknade inte betalar de priserna men då finns de ett nätverk för att hitta billigare scootrar precis som i Sverge. Ingen av mina scooterkompisar skulle betala 25.000kr för en GS men ändå har Göran i Trosa sålt en hel hög för de summorna och vad man kunde utläsa av hans hemsida så stannade de flesta i Sverige.
Federico
Jag skulle utan problem kunna tänka mig att betala 25-30 000 för en SS180 i fint, komplett orginalskick (läs: orginallack) med välfungerande motor (typ i samma skick som Calle L's röda SS180). Men det handlar nog mera om att jag har en fetisch för SS180'ns motorljud och trevliga gång. Samt det snygga framlyset. Är den omlackad och pillad med sjunker priset dramatiskt i mina ögon.
Mvh
Guran
Mvh
Guran
Federico wrote:Man kan ju lätt se vad de får för vissa vespor på ebay, och det priset är inte fel dessutom ej inkluderat frakt. vill minnas att någon GS som exporterades från sverige gick för ca 25.000sek på ebay, d.v.s närmare 30.000 för köparen när alla övriga kostnader som frakt och registrering är avklarat, detta var alltså en orenoverad GS 150 och inte den första serien.