DiN Retro

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
rhodry_al_khan
Drömmare
Drömmare
Posts: 1
Joined: Thu 28 May 2009, 08:51

DiN Retro

Post by rhodry_al_khan »

Hej!

Har blivit sugen på att skaffa en vespa men känner tyvärr att jag inte vill lägga ut de pengar som piaggios pärlor kostar, typ LX 50 eller GT 250...

Letar efter något som iaf liknar dem i designen, men inte kostar skjortan, det enda jag har hittat är DiN Retro. Någon som vet om dessa är ok etc?

http://www.DiNscooter.se
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: DiN Retro

Post by Federico »

rhodry_al_khan wrote:Hej!

Har blivit sugen på att skaffa en vespa men känner tyvärr att jag inte vill lägga ut de pengar som piaggios pärlor kostar, typ LX 50 eller GT 250...

Letar efter något som iaf liknar dem i designen, men inte kostar skjortan, det enda jag har hittat är DiN Retro. Någon som vet om dessa är ok etc?

http://www.DiNscooter.se
Det finns tyvärr inga Vespor som inte är Piaggio, däremot ett antal scooters som påminner mer eller mindre om originalet från Italien.

Varför köpa en ny Baotian, Din, TMS när en lågmilare på ett par år mer än halverats i pris (är dom slutkörda på två år?). Baotian måste vara ett av de märken som har sämst andrahandsvärde på marknaden.

Om tio år kommer man att kunna köpa containrar med trasiga/krockade kinamoppar hur billigt som helst.
Federico
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Förmodligen för att även 2-3 år gamla Piaggios Vespa mopeder är svindyra i jämförelse. Om du kan få 4 Baotians till samma pris så har du samma livslängd som på en piaggio.

(Och piaggios kvalitet har vi ju sett vart den har gått, typ motsatta vägen i förhållande till pris)

Folk får köpa den hoj de gillar mest och om det är piaggio, baotian eller Sym är upp till dom.

Avgörande faktor är oftast pris i den klassen.
En ET2 för 18000 är en 5år gammal scoter med de problem som tillkommer.
I så fall är det bättre med en ny kinamoppe som också har en garanti och kostar 9000.
Man får då ha i beräkning att den kanske eventuellt inte kommer hålla lika länge. Mest pga plasten och skötseln.
http://www.baotianforum.se/ är väl en bra indikation om vilka problem som kan uppstå med de maskinerna.

Men visst, själv skulle man helst skaffat sig A kort och slagit till på en 125 i så fall men det kostar mer då i slutändan!

Det handlar väl vad man ska ha scootern till då.

Har nog provat det mesta och alla har sina egenskaper och charm.
Valet är högst personligt!

Ciao
Bara det är gjord av plåt så....
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

Det kostar att ligga på topp...

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

kejj wrote:Förmodligen för att även 2-3 år gamla Piaggios Vespa mopeder är svindyra i jämförelse. Om du kan få 4 Baotians till samma pris så har du samma livslängd som på en piaggio.
Om tanken är att använda fordonet lika länge som en Piaggio håller så kan väl inte valet vara svårt. Även om kostnaden i slutet skulle bli den samma utslaget på fyra Baotian så har Piaggioföraren åkt på en bättre och snyggare scooter, det är väl värt en del. Det är val inte ens charmigt att ha ett fult fordon?
kejj wrote:(Och piaggios kvalitet har vi ju sett vart den har gått, typ motsatta vägen i förhållande till pris)
Kan inte uttala mig om kvalité på någon av dessa märken, ser bara skillnade hur de ser ut. Rent estetiskt alltså. Känner absolut till Piaggios dåliga kvalité på nya originalreservdelar till PX.
kejj wrote:Folk får köpa den hoj de gillar mest och om det är piaggio, baotian eller Sym är upp till dom.
Självklart, men om du läser första inlägget så skriver han/hon faktiskt att det är en Piaggio vespa han/hon helst skulle vilja ha.
Federico
skrevspark
Entusiast
Entusiast
Posts: 159
Joined: Fri 22 May 2009, 17:15

Post by skrevspark »

Om du kan tänka dig att köpa begagnat så finns det ju Aprillia Habana eller Mojito för runt 10.000. Rätt så skönt stuk då scootrarna, min verkar dock vara ett måndagsexemplar med en fantiljon problem. De flesta jag pratat med är dock nöjda med sina.

DIN/TMS/Baotian retro/Fast Power har verkligen ett sjysst stuk på sina retrocyklar tyvärr så är det ju sådär med kvalitén, jag var själv mycket nära att köpa en sådan.

Tycker själv att Vespas scootrar är väldigt dyra, tyvärr så är det väl så att om man vill ha bra grejjer så får man betala därefter.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

skrevspark wrote:Tycker själv att Vespas scootrar är väldigt dyra, tyvärr så är det väl så att om man vill ha bra grejjer så får man betala därefter.
se det som inträdesbiljett till en exklusive skara. :smile: :evil:
Post Reply