Hej, vad skulle ni rekomendera för storlek på förgasare till
DR 75cc f1 kit, pollini rör och portad vev?
Vad för storlek på munstycket (ungefär) skulle passa till den set upen plus en lämplig förgasare?
tacksam för svar.
V50 storlek på förgasare samt munstycke?
Re: V50 storlek på förgasare samt munstycke?
Kör själv med liknande setup, 16.16 förgasare och har 78 i huvudmunstycke.piaggio wrote:Hej, vad skulle ni rekomendera för storlek på förgasare till
DR 75cc f1 kit, pollini rör och portad vev?
Vad för storlek på munstycket (ungefär) skulle passa till den set upen plus en lämplig förgasare?
tacksam för svar.
//N
Detta är skumt!
Jag har en Olympus 102 cc cylle med en 16/16 förgasare, den borde ju vilja ha mer än en DR75!
Tydligen inte, för jag har just tittat igenom bestyckningen och kör nu på ett 62 munstycke, utan att den går för snålt (snarare tvärtom).
Min cylle är ordentligt portat mot blocket och har fungerat utmärkt i c:a 1,5 år (500 mil).
Prestandan är bra, tomgång bra men den bluddrar lite på låg/mellan fart.
Skulle jag stoppa i ett 72 munstycke så skulle den inte ens gå 30! (nu toppar den c:a 70).
För information så har jag en "banan" dämpare.
Jag har en Olympus 102 cc cylle med en 16/16 förgasare, den borde ju vilja ha mer än en DR75!

Tydligen inte, för jag har just tittat igenom bestyckningen och kör nu på ett 62 munstycke, utan att den går för snålt (snarare tvärtom).
Min cylle är ordentligt portat mot blocket och har fungerat utmärkt i c:a 1,5 år (500 mil).
Prestandan är bra, tomgång bra men den bluddrar lite på låg/mellan fart.
Skulle jag stoppa i ett 72 munstycke så skulle den inte ens gå 30! (nu toppar den c:a 70).
För information så har jag en "banan" dämpare.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Jag håller med dig Vespalun, De flesta jag pratat med tycker det verkar vara påtok för stort Huvudmunstycke. Men den går rent genom hela registret och tändstiftet ser fint ut.
Jag har DR 75cc F1, Race vev, Portat block & insug samt hemmabyggt avgas. Utväxlingen (18/67) sätter stop för högre hastigheter, Enligt mätaren ca. 65 kmh.
/N
Jag har DR 75cc F1, Race vev, Portat block & insug samt hemmabyggt avgas. Utväxlingen (18/67) sätter stop för högre hastigheter, Enligt mätaren ca. 65 kmh.
/N
-
- Nybörjare
- Posts: 18
- Joined: Fri 04 May 2007, 08:55
- Location: Farsta/Stockholm
Hej,
Det är ju så mycket mer än bara cylindervolymen som bestämmer munstycken, fyllnadsgrad, avgassystem, filter, insug...
Om 100cc behöver mer luft så tar den det och det blir mer undertryck i fuggen och du får ut mer soppa ur det än om du har lite undertryck.
Mer undertryck kan du få med igensatt filter etc.
Kör man med för stor fugge kan det behövas stora munstycken för att få ut soppa med det låga gashastigheten=lågt undertryck..
Typ..
Provkör och kolla stiftet!
Det är ju så mycket mer än bara cylindervolymen som bestämmer munstycken, fyllnadsgrad, avgassystem, filter, insug...
Om 100cc behöver mer luft så tar den det och det blir mer undertryck i fuggen och du får ut mer soppa ur det än om du har lite undertryck.
Mer undertryck kan du få med igensatt filter etc.
Kör man med för stor fugge kan det behövas stora munstycken för att få ut soppa med det låga gashastigheten=lågt undertryck..
Typ..
Provkör och kolla stiftet!
Jo det är det och det måste åtgärdas under sommaren, skulle sitta bra med 24/72 (3.00). Som det ser ut just nu så varvar min motor c:a 7500 rpm vid toppfart (drygt 70 km/t). Har testat mot bil och med GPS, hastigheten stämmer.
Med andra ord så varvar den lite för mycket eftersom den lyckas varva ut i uppförsbacke så kraft finns det så det räcker. Jag ska investera i lite utväxling så får vi se hur det fungerar.
Får lite dåliga vibbar av en motor som varvar för mycket, käns som om något skulle gå söder när som helst
.
Har kört c:a 400 mil med den sen "uppgraderingen" så den verkar i alla fall tillförlitlig.
Med en 3.00 utväxling så skulle man kunna cruisa i 50 km/t med lite mer än tomgång (4000) och det skulle jag gilla.
Med andra ord så varvar den lite för mycket eftersom den lyckas varva ut i uppförsbacke så kraft finns det så det räcker. Jag ska investera i lite utväxling så får vi se hur det fungerar.
Får lite dåliga vibbar av en motor som varvar för mycket, käns som om något skulle gå söder när som helst

Har kört c:a 400 mil med den sen "uppgraderingen" så den verkar i alla fall tillförlitlig.
Med en 3.00 utväxling så skulle man kunna cruisa i 50 km/t med lite mer än tomgång (4000) och det skulle jag gilla.

//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57